کد خبر: 1238151
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۰
از سوی دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین عمدتاً مستقر در انگلیس، در هیئت مدافعان این ناقضان حقوق بشر و هتاکان به شهروندان ایرانی وارد عمل شدند.

جوان آنلاین: کارشناس و فعال رسانه‌ای با اشاره به اقدام‌های صورت‌گرفته علیه رأی‌دهندگان ایرانی در خارج از کشور می‌گوید که دولت‌های غربی سعی می‌کنند با استفاده از رسانه‌های فارسی‌زبان سیاست‌های خود را در این زمینه پیگیری کنند. 
به گزارش میزان، مرحله نخست انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری ایران روز جمعه، هشتم تیر و مرحله دوم در روز جمعه، ۱۵تیر در ایران و شماری از کشور‌های میزبان شهروندان ایرانی برگزار شد و شهروندان ایرانی تقریباً در همه نقاط دنیا موفق شدند در این رویداد مهم و سرنوشت‌ساز شرکت کنند، البته برگزاری چهاردهمین دور انتخابات ریاست‌جمهوری ایران در دیگر کشور‌ها همانطور که ویدئو‌ها و تصاویر مختلف بازنشرشده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهند، در مواردی برای شهروندان ایرانی با آزار و اذیت، تعرض و خشونت‌های پادو‌های گروه‌های معاند همراه شد. افراد مذکور که مدعی حمایت از حقوق مردم ایران بودند، با هتاکی، توهین‌های رکیک کلامی و حتی ضرب‌وشتم رأی‌دهندگان ایرانی به ویژه زنان، آن‌ها را مورد آزار و اذیت قرار دادند. 
از سوی دیگر رسانه‌های فارسی‌زبان خارج‌نشین عمدتاً مستقر در انگلیس، در هیئت مدافعان این ناقضان حقوق بشر و هتاکان به شهروندان ایرانی وارد عمل شدند. این رسانه‌ها در سال‌های اخیر نشان داده‌اند برای دست‌یافتن به اهداف دیکته‌شده از سوی کارفرمایان خود، هیچ خط قرمزی نمی‌شناسند و در هیچ چارچوبی نمی‌گنجند و عملکردشان اکنون حتی ضرب‌المثل یک بام و دو هوا را نیز تغییر و ارتقا داده و به صورت یک بام و چند هوا درآورده است. 
در این رابطه محمد لسانی، کارشناس و فعال رسانه‌ای در گفتگو با میزان، درباره آزار و اذیت رأی‌دهندگان ایرانی خارج از کشور می‌گوید: به نظر می‌رسد سه هدف اصلی در آزار و اذیت رأی‌دهندگان ایرانی در کشور‌های خارجی وجود دارد. 
لسانی گفت: هدف نخست این است که همدلی سد شود و احساسات همدلانه، یعنی مهر و محبتی که در نهایت به انسجام منجر می‌شود، در بین اعضای یک ملت، چه در داخل مرز‌های کشور و چه در خارج شکل نگیرد. 
وی اظهار کرد: اختلال در انسجام اجتماعی و ایجاد انشقاق در جامعه، یعنی تکه‌تکه و خردکردن جامعه به شکلی که دیگر احساس انسجام و همدلی وجود نداشته باشد. 
لسانی با اشاره به اینکه دومین هدف آزار و اذیت رأی‌دهندگان ایرانی خارج از کشور اجتماع‌زدایی و ایجاد فشار رسانه‌ای و روانی است، بیان کرد: معاندان و هتاکان این کار را انجام می‌دهند که هر کسی بخواهد قدمی در مسیر همدلی بردارد و تکالیف ملی خود را انجام دهد، آماده این باشد که آبرویش رفته و رسوا شود یا علیه او عکس و فیلم منتشر شود. 
آن‌ها با این روش سعی دارند کاری کنند که صحنه خالی شود. مکانیسمی که طرف مقابل برای این هدف دارد، این است که این کار را از طریق آزار و اذیت انجام دهد. 
این کارشناس رسانه با بیان اینکه هدف سوم نیز سرکوب مدنیت و حاکم‌کردن بربریت است، اضافه کرد: این موضوع مهم است که دموکراسی‌های غربی که از اصول دموکراسی و مشارکت مدنی صحبت می‌کنند، آنجایی که دموکراسی به نفع‌شان نباشد، به ویژه دموکراسی‌های خاورمیانه که هم فرهنگ و هم هنجار‌های دینی و اسلامی دارند، آن را نمی‌پسندند. 
این کارشناس رسانه در بخشی دیگر درباره نقش رسانه‌های فارسی‌زبان تحت حمایت غرب گفت: رسانه‌ها ذیل روابط قدرت تعریف می‌شوند، یعنی ابرقدرت‌های جهانی نظام‌های اطلاع‌رسانی و سخن‌پراکنی خود را دارند. 
لسانی تصریح کرد: به طور مثال، امریکا از آسوشیتدپرس تا سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز و رسانه‌های دیگر را به عنوان رسانه‌های توضیح‌گر قدرت خود به کار گرفته و از آن‌ها استفاده می‌کند، در انگلیس نیز رویترز سعی می‌کند اقتدار و هژمون «بریتانیا» را از دید خود جلو ببرد. وی ادامه داد: در امریکا، ذیل وزارت خارجه این کشور، بحث رسانه‌های جهانی امریکا هستند. 
این بخش رسانه‌های جهانی شامل رادیوفردا و رسانه‌های دیگر و حتی انسان‌رسانه‌ها هستند؛ انسان‌رسانه‌ها کسانی هستند که دارای قرارداد‌هایی با بخش رسانه‌های جهانی امریکا هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار