کد خبر: 1237907
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷
سرپرست ریاست‌جمهوری جهت شرکت در اجلاس شانگهای، عازم قزاقستان شد.

جوان آنلاین: محمد مخبر سرپرست ریاست‌جمهوری جهت شرکت در اجلاس شانگهای، عازم قزاقستان شد.

جزئیات سفر مخبر به قزاقستان

به گزارش فارس، محمد مخبر در این سفر علاوه بر شرکت و سخنرانی در بیست و چهارمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، دیدارهای دوجانبه‌ای نیز با برخی سران کشورهای عضو این سازمان خواهد داشت.

آستانه پایتخت قزاقستان روزهای ۱۳ و ۱۴ تیرماه میزبان اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای است.

کشورهای عضو سازمان شانگهای ۴۳ درصد از جمعیت جهان، ۲۵ درصد از تولید ناخالص، ۲۰ درصد از صادرات، ۲۰ درصد از واردات جهان و حدود ۲۳ درصد از اقتصاد جهانی را در اختیار دارند.

جمهوری اسلامی ایران از دهه گذشته درخواست عضویت رسمی در جمع ۸ عضو این سازمان (چین،‌ روسیه، هند،‌ قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان، پاکستان و ازبکستان) را ارائه کرد که با آغاز دولت سیزدهم و تغییر رویکرد سیاست خارجی ایران، این درخواست در اولین حضور شهید سید ابراهیم رئیسی در اجلاس سران شانگهای در شهریور ۱۴۰۰ در تاجیکستان مورد پذیرش قرار گرفت.

پس از طی‌کردن فرایندهای قانونی داخل سازمان، نهایتاً در تیرماه ۱۴۰۲ و در بیست و سومین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به میزبانی هند که به شکل مجازی برگزار شد، ایران رسماً به جمع اعضای اصلی این سازمان پیوست تا دریچه‌ای از فرصت‌ها و ظرفیت‌های متنوع و متعدد در راستای منافع متقابل ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای به روی جمهوری اسلامی ایران و دیگر اعضا گشوده شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار