کد خبر: 1237711
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
با چاپ کتاب «بررسی جایگاه شعر دکتر شفیعی کدکنی در ادبیات معاصر» بررسی شد
محمدرضا شفیعی‌کدکنی در ادبیات و فرهنگ امروز ایران نامی آشناست و در جایگاه استادی ادبیات توانسته شاگردان بسیاری را تربیت کند و در جایگاه منتقدی آگاه نیز موفق شده در عرصه‌های تئوریک نقد فعالیت قابل توجهی داشته باشد
 فرزین ماندگار

جوان آنلاین: کتاب «بررسی جایگاه شعر دکتر شفیعی‌کدکنی در ادبیات معاصر»، نوشته حسن گل‌محمدی منتشر و راهی بازار نشر شد. 
کتاب «بررسی جایگاه شعر دکتر شفیعی‌کدکنی در ادبیات معاصر»، نوشته حسن گل‌محمدی به تازگی توسط انتشارات جامی منتشر و روانه بازار نشر شده است. 
شفیعی‌کدکنی هیچگاه آثارش مورد نقد و بررسی چندانی قرار نگرفته و همه منتقدان به دلیل جایگاه او واهمه‌ای از پرداختن به آثار شفیعی داشته‌اند. گل‌محمدی در این کتاب و در برخی دیگر از پژوهش‌های خود به نقد آثار این شاعر پرداخته است. 
این کتاب شامل مقالاتی با این عناوین است: 
«بررسی جایگاه شعر دکتر شفیعی‌کدکنی در ادبیات معاصر»، «مانیفست فکری و ذهنی دکتر شفیعی‌کدکنی»، «دیدگاه‌های دکتر شفیعی‌کدکنی درباره شعر و شاعری»، «چرا دکتر شفیعی‌کدکنی شاعر آوانگارد نیست؟»، «دکتر شفیعی‌کدکنی، شاعری در پشت نقاب‌ها»، «بررسی سیمای زن و مفهوم عشق در شعر دکتر شفیعی‌کدکنی»، «نقد و بررسی شعر دیباچه دکتر شفیعی‌کدکنی»، «دکتر شفیعی‌کدکنی و قصیده غوک‌نامه»، «تأثیرپذیری دکتر شفیعی‌کدکنی از ایدئولوژی چپ»، «نقدی بر دیدگاه دکتر شفیعی‌کدکنی درباره غزلی از سایه»، «خانه مخروبه نیما یوشیج و دل‌نگرانی دکتر شفیعی‌کدکنی»، «دکتر شفیعی‌کدکنی شاعری کفترباز»، «سرقت اشعار نیما یوشیج توسط دکتر ناتل خانلری»، «دکتر شفیعی در نقش پدرخواندگی در ادبیات معاصر»، «چرا دکتر شفیعی‌کدکنی نقد ادبی در آثارش را برنمی‌تابد»، «دکتر شفیعی‌کدکنی کیست؟»، «عطا و لقای دکتر شفیعی‌کدکنی»، «روش ارزیابی جایگاه شاعران شعر نو»، «ماتریس زیبایی شاعران شعر نو.»
محمدرضا شفیعی‌کدکنی در ادبیات و فرهنگ امروز ایران نامی آشناست و در جایگاه استادی ادبیات توانسته شاگردان بسیاری را تربیت کند و در جایگاه منتقدی آگاه نیز موفق شده در عرصه‌های تئوریک نقد فعالیت قابل توجهی داشته باشد. تصحیح او از متون گذشته همچون آثار عطار زبانزد است، اما شاعری مشهور هم هست که از دیرباز دفتر‌های شعر خود را به چاپ سپرده و نامش در تاریخ ادبیات معاصر به عنوان شاعر ثبت شده است. به دلیل جایگاه معلمی شفیعی‌کدکنی هیچگاه آثارش مورد نقد و بررسی چندانی قرار نگرفته و همه منتقدان به دلیل همین جایگاه واهمه‌ای از پرداختن به آثار شفیعی داشته‌اند. گل‌محمدی در این کتاب و در برخی دیگر از پژوهش‌های خود به نقد آثار این شاعر پرداخته است. 
نویسنده در بخشی از مقدمه خود بر این کتاب چنین نوشته است:
«به رغم موفقیت‌های نسبی دکتر شفیعی در شعر نیمایی، او در غزل چندان موفق نیست، سبک خراسانی را تبعیت می‌کند که برای سرودن غزل ناب مناسب نیست. مضامین غزلیات این شاعر همه تقلید از گذشته است، به طوری که از لحاظ غزل می‌توان او را یک شاعر متوسط در حد شاعران دوران گذشته معرفی کرد. 
اگر دکتر شفیعی به تهران نیامده بود و اگر با نیما و شعر نیمایی آشنا نشده بود (به لطف دکتر علی شریعتی)، او یک شاعر سبک خراسانی با سروده‌های سنتی باقی می‌ماند و حتی نمی‌توانست در حد و اندازه عماد خراسانی هم جایگاه شعری در ادبیات معاصر پیدا کند. 
پیروی از نیما او را عوض کرد و به شعرش جایگاه خوبی در میان شاعران معاصر بخشید، ولی استاد شفیعی نه‌تن‌ها قدردان نیما نبود، بلکه او را به خاطر دشمنی‌اش که دکتر خانلری با نیما پیدا کرد، به باد انتقاد گرفت و در مظان اتهام قرار داد.»
این کتاب با ۳۰۳ صفحه، شمارگان ۱۰۰ نسخه و قیمت ۲۸۰ هزار تومان عرضه شده است.

برچسب ها: شعر ، شفیعی کدکنی ، ادبیات
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار