جوان آنلاین: تکنولوژی در حال پیشرفت و در راه قدم برداشتن به سمت دنیایی جدید است. بسیاری از خانوادهها که در یکی دو سال گذشته هر روز با عبارت هوش مصنوعی روبهرو شدهاند، اما هنوز با کاربردهای آن آشنا نیستند نگرانی زیادی درمورد این موضوع دارند.
متاسفانه کشورمان ایران تا امروز در زمینه هوش مصنوعی ضعیف عمل کرده است، در بسیاری از کشورهای جهان از همان مراحل ابتدایی هوش مصنوعی، آموزش و معرفی این تکنولوژی جدید را در اختیار مردم گذاشتند و با این کار، آنها را برای ورود به دنیایی جدید آماده میکنند. در این گفتگو با مسعود رییسی مدیر هنری مجموعه «فیلیمومدرسه» به هوش مصنوعی، جایگاه و کاربردهای آن در آینده و نحوه استفاده این پلتفرم کمک آموزشی از هوش مصنوعی پرداختیم.
مهمترین سوالی که این روزها برای همه ایجاد شده این است که چرا باید از هوش مصنوعی استفاده کنیم؟ و استفاده از این فضا در دنیای امروز چقدر واجب است؟
از سال ۲۰۲۳ به بعد هوش مصنوعی مدام در حال جا باز کردن در لحظات روزمره ماست. به زودی با ارائه گستردهتر «Internet of things» یا اینترنت اشیا هم شاهد نفوذ بیشتر هوش مصنوعی حتی در اشیای پیرامونمان خواهیم بود، از اتومبیل تسلا و گوشی آیفون گرفته تا یک کولهپشتی یا مبل اتاق نشیمنمان! خیلی دور از ذهن نیست که یک ایرانی در اصفهان یا رشت، تهران یا ایلام در حالی که یک لباس هوشمند به تن دارد و حتی شاید یک خوراکی هوشمند هم در دست دارد، همزمان مشغول انجام امور روزمرهاش از طریق چند نوع هوش مصنوعی هم باشد! باید پیش از اینکه غافلگیر یا ناچار شویم کار با انواع هوش مصنوعی را بیاموزیم، خودمان با آغوش باز و حتی آهسته به سمت دانش جدید حرکت کنیم.
در ایران کدام شرکتها یا کمپانیها بیشتر از هوش مصنوعی استفاده میکنند؟
تعداد اندکی از استارتاپها و شرکتهای حوزه تکنولوژی مثل «فیلیمومدرسه»، «اسنپ» و «دیجیکالا» به سمت استفاده از هوش مصنوعی حرکت کردهاند. بسیاری دیگر از کمپانیهای ایرانی تا همین امروز هم متاسفانه در حرکت به سمت هوش مصنوعی کمشتاب عمل کردهاند. امیدوارم به زودی شاهد عمومی شدن استفاده از این تکنولوژی در ایران باشیم. فعلا تمرکز اصلی ما بر AI در دپارتمان دیزاین «فیلیمومدرسه» و در خدمت تولید محتواهای تصویری است. بسیاری از تصاویری که در وبسایت و اپلیکیشن ما دیده میشود با هوش مصنوعی تولید شدهاند و غالبا یکبار هم با فتوشاپ ادیت شدهاند. همه ما افرادی را میبینیم که مساله اولشان در مواجه با هوش مصنوعی این است که زندگی و شغل آینده آنها چه خواهد شد؟ در «فیلیمومدرسه» تمرکز ویژهای روی این موضوع داریم و سعی میکنیم پاسخی برای این مساله باشیم، چه در مسیر تولید محتوا و چه از طریق خود محتواها و آموزشها. یکی از اولین اقدامات ما در سال گذشته تولید مجموعه ویدیوهای آموزشی بیسیک هوش مصنوعی برای کودکان و نوجوانان بود که شامل ویدیوهای آموزشی چت جیپیتی و چند نوع هوش مصنوعی دیگر میشود.
پس از استفاده از هوش مصنوعی برای تولید محتوا چه اتفاقی رخ داد، طبق گفتههایتان آیا هوش مصنوعی باعث افزایش خلاقیت و تنوع در تولیدات شما نیز شده است؟
شاید برایتان جالب باشد که بگویم برخلاف آنچه به ذهن میرسد مهمترین اتفاق، تنها تغییر کیفیت ویژوال یا تصاویر اسلایدرها یا سایر تصاویر اپلیکیشن نبوده! بلکه ایجاد فضای خالی برای فکر بیشتر به همه چیز بودهاست. در واقع حضور هوش مصنوعی چنان باری از روی دوش طراحان ما برداشته که حالا دیگر چیزی نزدیک به دو برابر گذشته وقت برای فکر کردن به محتوای کار دارند. تا پیش از این یک طراح ناچار بود مدت زمان زیادی را تنها صرف ادیت کارهایی بکند که بسیاری از آنها تقریبا تکراری بودند؛ که همانطور که گفتم متاسفانه در بیشتر کمپانیها روند کار همچنان همان است.
بزرگترین هدیه هوش مصنوعی به انسان، ایجاد زمان خالی بیشتر برای بروز خلاقیت است. تولید محتوا هم از موضوع مستثنی نیست. به عنوان مثال تولید محتوای متنی که نیاز به بررسی ندارد، تنها با یک مشورت کوچک با چت جیپیتی میتوان به انبوهی از محتوای متنی قابل ارائه دست پیدا کرد. در مورد سایر انواع محتوا هم کافیست با کمی برنامهریزی، انواع مناسب هوش مصنوعی را با هم به کار بگیرید تا یک ویدیو با کیفیت درجه یک داشته باشید. ویدیویی که در آن صدای گوینده، تصویرها، موسیقی و متن خود محتوا، همه با چند کلیک خلق شده باشند.