کد خبر: 1237339
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۰
یک کارشناس انرژی گفت: اگر بتوانیم توافقی راهبردی با روسیه داشته باشیم که گاز را خریداری کنیم و صادرات کنیم و به مصرف داخلی نرسانیم گام بزرگ برای ایران برای تبدیل به هاب انرژی شدن است.

جوان آنلاین: حبیب الله ظفریان کارشناس انرژی گفت: رویکردی که ایران در حوزه انرژی باید اتخاذ کند که در بند ۱۰ سیاست‌های کلی برنامه هفتم نیز به آن اشاره شده است و هم در ماده ۴۴ بند (ت) مصوب مجلس که در روزهای آتی ابلاغ می‌شود تبدیل شدن ایران به هاب انرژی منطقه است.

وی ادامه داد: با توجه به موقعیت جغرافیایی و استراتژیک ایران و هم با توجه به اینکه برخی از کشورهای همسایه مازاد انرژی دارند و برخی تقاضای انرژی دارند امری شدنی است و هم به لحاظ سیاسی و اقتصادی منافع دارد به طوری که وابستگی متقابل برای کشورهای همسایه ایجاد می‌کند و به لحاظ سیاسی قدرت ایران افزایش پیدا می‌کند و به لحاظ اقتصادی با خرید و فروش انرژی و در مراحل بعد سوآپ انرژی امکان اینکه ایران سود اقتصادی از این محل دریافت کند وجود دارد.

این کارشناس انرژی خاطر نشان کرد: اگر به گزینه‌های ایران برای تبدیل شدن به هاب انرژی نگاه کنیم مهمترین آن مقوله گاز است که تجارت گاز و خرید آن از کشورهایی که مازاد دارند و فروش و صادرات آن به کشورهای متقاضی حائز اهمیت است

به گفته این کارشناس انرژی که در کنار تجارت گازتجارت برق و فرآورده‌های نفتی از جمله گازوئیل و بنزین از شمال به جنوب برای تبدیل شدن به هاب انرژی حائز اهمیت است.

ظفریان یادآور شد: برای اینکه مساله هاب انرژی با محور تجارت گاز محقق شود لازم داریم که گاز را از کشورهایی که مازاد دارند خریداری کنیم که مهمترین گزینه‌هایی که می‌توان از آنها گاز خریداری کرد، ترکمنستان و روسیه هستند.

وی ادامه داد: روسیه به دلیل اتفاقاتی که پس از جنگ اکراین افتاد و مازاد ۱۰۰ میلیارد متر مکعبی که دارد و متضرر می‌شود و با توجه به اینکه گزینه اروپا محدود شده و گزینه چین صادرات خود را افزایش داد ولی نمی‌تواند جبران کنند این میزان از گاز مازاد باشد و حوزه ال ان جی به همین شکل به دلیل تحریم‌های فناوری که با آن مواجه است نمی‌تواند توسعه دهد.

این کارشناس انرژی ادامه داد: روسیه برای فروش گاز مازادی که دارد، مجبور است برای آن بازاریابی کند که یکی از مهمترین بازارهای آن جنوب آسیا است که از مسیر ایران می‌گذرد به همین دلیل روسیه به این سمت خواهد آمد

این کارشناس انرژی در خاتمه یادآور شد: اگر بتوانیم توافقی راهبردی با روسیه داشته باشیم که گاز را خریداری کنیم و تنها صادرات کنیم و به مصرف داخلی نرسانیم گام بزرگ برای ایران برای تبدیل به هاب انرژی شدن است و هم در بازار گاز ایران به به بازیگر جدی تبدیل می‌کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار