کد خبر: 1236997
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«تایم» در تصویری که به تازگی از جو بایدن منتشر و برای آن عنوان «وحشت» را انتخاب کرده است، نگرانی‌های حزب دموکرات از حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را کوتاه و موجز نشان می‌دهد
آزاده‌سادات عطار

جوان آنلاین: مدتی است که اردوگاه دموکرات‌ها با پر رنگ شدن مشکلات حرکتی و شناختی جو بایدن در مراسم عمومی، موضوع جایگزینی نامزد خود در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی را مطرح کرده است. حالا در شرایطی که رگبار انتقاد‌ها از حضور وی در مناظره پنج‌شنبه گذشته شدت گرفته است، این موضوع نه‌تن‌ها در مواضع مقاماتی مانند رئیس مجلس نمایندگان نمود داشته، بلکه رسانه‌ها هم علناً به صف حامیان تغییر وی پیوسته‌اند. 

«تایم» در تصویری که به تازگی از جو بایدن منتشر و برای آن عنوان «وحشت» را انتخاب کرده است، نگرانی‌های حزب دموکرات از حضور بایدن در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ را کوتاه و موجز نشان می‌دهد. حضور ضعیف جو بایدن در نخستین مناظره انتخاباتی در مقابل دونالد ترامپ هم باعث شد زمزمه تردید‌ها از حضور بایدن در انتخابات که مدتی است در میان دموکرات‌ها مطرح شده، تشدید شود و بسیاری از تحلیلگران خواهان حضور گزینه بهتری در انتخابات پیش رو هستند. البته ست‌شوستر، سخنگوی ستاد انتخاباتی بایدن همچنان تأکید دارد که جو بایدن کنار نمی‌رود. اما پایگاه آکسیوس، نظرسنجی از شرکت مورنینگ کانسالت (Morning Consult) منتشر کرده که نشان می‌دهد، تمایل به جایگزین کردن نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ماه نوامبر ۲۰۲۴، قوت گرفته است. بر اساس این نظرسنجی، حدود ۶۰ درصد رأی‌دهندگان با زیر سؤال بردن عملکرد بایدن، تأکید دارند که فرد دیگری باید به عنوان نامزد دموکرات‌ها به عرصه رقابت‌های انتخاباتی گام بگذارد. طبق این نظرسنجی که از ۲ هزار و ۶۸ پاسخ‌دهنده، صورت گرفته از میان رأی‌دهندگان دموکرات، ۲۱درصد می‌گویند که بایدن «قطعاً» نباید تغییر کند و ۲۰درصد هم درباره احتمال تغییر وی پاسخ منفی داده‌اند. ۵۷درصد از کسانی که مناظره را تماشا کردند، گفتند که ترامپ بهتر از بایدن بود. این موضع‌گیری، ۱۹درصد از دموکرات‌ها، ۶۰ درصد از مستقل‌ها و ۹۳ درصد از جمهوریخواهان را در بر می‌گیرد. شبکه خبری «سی‌ان‌ان» هم گزارش کرد نظرسنجی این شبکه نشان می‌دهد ترامپ نسبت به بایدن عملکرد بهتری داشته است. بر اساس این نظرسنجی، ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان می‌گویند ترامپ عملکرد بهتری نسبت به بایدن داشت و در مقابل، تنها ۳۳درصد از آن‌ها باور دارند که عملکرد بایدن بهتر از رقیب جمهوریخواه او بوده است. 

 داستان غم‌انگیز دموکراسی 
مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان امریکا هم نگاه مثبتی به حضور بایدن در انتخابات ۵ نوامبر (۱۵ آبان) ندارد و می‌گوید: «افراد زیادی در مورد متمم ۲۵ می‌پرسند و همین الان به متمم ۲۵ استناد می‌کنند زیرا این یک وضعیت هشداردهنده است.» وی افزود: «دشمنان ما مانند همه ما ضعف را در کاخ سفید می‌بینند. فکر می‌کنم که اوضاع کنونی بسیار خطرناک است.» طبق متمم ۲۵ قانون اساسی ایالات متحده، اگر رئیس‌جمهور نتواند وظایف خود را انجام دهد، معاون رئیس‌جمهور، زمام امور را به دست می‌گیرد. رئیس مجلس نمایندگان امریکا ادامه داد: «من از اعضای کابینه می‌خواهم که این وضعیت را بررسی کنند. این مسئله فقط سیاسی نیست، این مسئله فقط حزب دموکرات نیست. موضوع برای کل کشور است. ما در اینجا مشکل جدی داریم، زیرا رئیس‌جمهوری داریم که به ظاهر در حد و اندازه وظایفش نیست.» وی خاطرنشان کرد: «امیدواریم که آن‌ها یعنی اعضای کابینه به وظیفه خود عمل کنند.» همچنین رابرت اف. کندی جونیور، نامزد مستقل انتخابات ریاست‌جمهوری در مصاحبه‌ای گفت: «من این تصور را دارم که او (جو بایدن) در کاخ سفید تصمیم نمی‌گیرد، فکر می‌کنم دولت ما از سوی افراد ناشناسی اداره می‌شود که تصمیمات را کنترل می‌کنند و این ترسناک است.» او با اشاره به مناظره روز گذشته جو بایدن و ترامپ به شبکه فاکس‌نیوز گفت: «آن مناظره داستان غم‌انگیزی برای دموکراسی بود.» وی تصریح کرد: «این چیزی نبود که از بایدن انتظار داشتیم، موضوع ترس و وحشت [از پیروزی ترامپ]نیست، آنچه که امروز مشاهده کردیم برای بسیاری دردناک بود.» حزب دموکرات می‌تواند در نشست خود در ماه آگوست گزینه دیگری را جایگزین جو بایدن کند، اما چون بایدن در انتخابات مقدماتی پیروز شده، امکان اینکه از دایره رقابت کنار رود، چندان قوی نیست، مگر اینکه خود راضی به این کار شود. مناظره دوم قرار است در ۱۰ سپتامبر (۲۰ شهریور) برگزار شود. 

 رسانه‌ها علیه بایدن
کارمندان کاخ سفید به رسانه‌های امریکایی گفته‌اند که بایدن قصد خروج از دایره رقابت‌ها را ندارد. جو اسکاربرو، مجری شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی هشدار داده است که اگر رئیس‌جمهور فعلی امریکا از رقابت‌های ریاست‌جمهوری کنار نرود و شخص دیگری جایگزین وی نشود، ترامپ برنده نهایی انتخابات خواهد بود. هیئت تحریریه روزنامه نیویورک‌تایمز هم در یادداشتی تحت عنوان «بایدن برای نجات کشورش باید از انتخابات کناره‌گیری کند» از رئیس‌جمهور کنونی امریکا خواست از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند و به کاندیدای دموکرات دیگری اجازه بدهد در انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر شرکت کند. آن‌ها حضور دوباره بایدن در رقابت‌های انتخاباتی را «قماری پی‌پروا» خواندند و گفتند مناظره با ترامپ نشان داد که بایدن در این آزمون شکست خورده است: «دموکرات‌ها باید بپذیرند که جو بایدن دیگر قادر به شکست قاطعانه دونالد ترامپ در انتخابات نوامبر نیست و به همین دلیل است که باید نامزد مناسب‌تری برای جایگزینی او پیدا کنند.» در این نوشتار آمده است: «دیگر دلیل کافی برای اینکه بایدن نامزد دموکرات‌ها باشد، وجود ندارد. نمی‌توان انتظار داشت رأی‌دهندگان آنچه را که آشکار بود نادیده بگیرند. بایدن مردی نیست که چهار سال پیش بود.» در این مقاله تأکید شده است: «در میان دموکرات‌ها رهبرانی هستند که جایگزین قانع‌کننده و پرانرژی‌تری برای رویارویی با ترامپ هستند.» اینکه امیدوار باشیم امریکایی‌ها که سن و ناتوانی بایدن را که با چشمان خود می‌بینند نادیده بگیرند، یک قمار بزرگ است.» روزنامه انگلیسی گاردین به اینکه بایدن هنوز به طور رسمی به عنوان نامزد دموکرات‌ها تأیید نشده است، اشاره و تأیید کرد که با تکیه بر همین موضوع، این حزب می‌تواند نامزد‌های دیگری را معرفی کند. کامالا هریس، معاون بایدن یکی از نامزد‌هایی است که احتمال می‌رفت به عنوان جانشین بایدن معرفی شود، اما عملکرد نه چندان مطلوب وی، او را از فهرست مطلوب گزینه‌های جایگزینی حذف خواهد کرد. گاوین نیوسام فرماندار ایالت کالیفرنیای امریکا، جی بی پریتزکر فرماندار ایالت ایلینوی، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، شرود براون و دن فیلیپس از دیگر چهره‌های دموکرات هستند که از آن‌ها به عنوان گزینه‌های احتمالی جانشینی بایدن یاد می‌کنند، اما تاکنون اقبال چندانی به هیچ‌کدام از این افراد صورت نگرفته است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار