کد خبر: 1236858
تاریخ انتشار: ۰۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۲
وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای نسبت به افزایش پروازها پهپادهای جاسوسی آمریکا بر فراز دریای سیاه هشدار و از اعلام آماده‌باش این وزارتخانه برای واکنش خبر داد.

جوان آنلاین: وزارت دفاع روسیه اعلام کرد وزیر دفاع این کشور دستور آماده باش را در واکنش به پرواز پهپادهای آمریکایی بر فراز دریای سیاه صادر کرده است. این وزارتخانه آشکارا هشدار داده که مسکو ممکن است برای دفع هواپیمای جاسوسی آمریکایی دست به اقدامات قهرآمیز بزند.

وزارت دفاع روسیه در بیانیه خود شمار پهپادهای آمریکایی که به تازگی بر فراز دریای سیاه به پرواز درمی آیند را به «شدت فزاینده» توصیف کرد و اعلام کرد که این پهپادها برای اوکراین جمع آوری اطلاعات و هدف‌گیری تسلیحاتی دقیقی انجام می دهند.

این وزارتخانه، اقدام اخیر آمریکا را نشان‌دهنده مشارکت فزاینده ایالات متحده و سایر کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو)در جنگ اوکراین دانست.

در این بیانیه آمده است: «این گونه پروازها احتمال بروز حادثه برای هواپیماهای نظامی روسیه را به طور قابل توجهی افزایش می دهد و خطر رویارویی مستقیم میان ائتلاف ناتو و روسیه را بالا می برد.

این نخستین بار نیست که واشنگتن و مسکو پس از آغاز جنگ در اوکراین بر سر موضوعاتی اینچنینی با یکدیگر درگیر می شوند. یک جنگنده روسی سوخو-۲۷ در مارس ۲۰۲۳ (اسفند ۱۴۰۱)، به یک پهپاد آمریکایی «ریپر» آسیب رساند و سبب سقوط آن در دریای سیاه شد و نخستین درگیری مستقیم میان نیروهای روسیه و آمریکا را از زمان جنگ سرد به این سو رقم زد.

روسیه از زمان الحاق کریمه در سال ۲۰۱۴، هواپیماهای تجسسی آمریکا را به پرواز بسیار نزدیک به مرزهای خود متهم کرده است.

به گفته مقامات روسی، بیانیه روز جمعه وزارت دفاع این کشور پس از حمله اوکراین به سواستوپل (بندری در جنوب غربی شبه جزیره کریمه) با موشک‌های ATACMS ساخت آمریکا صورت گرفته که به گفته مقامات روسی، چهار کشته و نزدیک به ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.

مقامات روسیه می گویند که آمریکا با ارائه اطلاعات و هدف‌گیری به صورت مستقیم در این حمله دست داشته و از همین رو نسبت به اقدامات تلافی جویانه هشدار داده است.

ارتش بلاروس نیز دیروز جمعه اعلام کرد که در واکنش به تهدیدات امنیتی، نیروهای خود را در امتداد مرز شمالی با اوکراین تقویت کرده است.

وزارت دفاع بلاروس در همین زمینه خاطرنشان کرد که چندین موشک انداز را در بخش نامشخصی از مرز یک هزار و ۸۴ کیلومتری با اوکراین مستقر کرده است.

بیانیه بلاروس پس از آن منتشر شد که آژانس مرزی این کشور اعلام کرد که نیروهایش، یک پهپاد اوکراینی را که برای جمع‌آوری اطلاعات در نزدیکی مرز پرواز می‌کرد، سرنگون کرده اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار