کد خبر: 1236807
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
اولین مناظره انتخاباتی امریکا با رویکرد سیاسی-اقتصادی 
دولت ترامپ یک اقتصاد فروپاشیده را به من تحویل داد. ما شاهد نرخ بیکاری افسارگسیخته‌ای در زمان پایان دولت قبلی بودیم. از این رو، مجبور شدیم به اوضاع بار دیگر سامان بخشیم

جوان آنلاین: اولین مناظره انتخاباتی امریکا درحالی برگزار شد که بایدن و ترامپ تصویر فاجعه‌باری از وضعیت اقتصادی و سیاسی این کشور در دوره سکانداری خود به جهانیان نشان دادند؛ مناظره‌ای که بر اساس نظرسنجی‌ها، برای بایدن باخت سنگینی بود. ۶۷ درصد مردم نامزد جمهوریخواه را پیروز این رقابت اعلام کردند که باعث نگرانی در صفوف دموکرات‌ها شد تا برای جلوگیری از شکست احتمالی در نوامبر به فکر انتخاب گزینه جایگزین باشند. دو رئیس‌جمهور همچنین یکدیگر را به بدعمل‌کردن در مقابل ایران متهم کردند؛ چیزی که اذعانی تلویحی به قدرت ایران است.

در آستانه چهار ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا، جو بایدن، رئیس‌جمهور و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق این کشور بامداد جمعه اولین مناظره انتخاباتی را برگزار کردند تا بتوانند افکارعمومی را به سمت رأی دادن به خود مجاب کنند. این مناظره که به میزبانی شبکه سی‌ان‌ان برگزار شد بر محور شرایط اقتصادی و مشکلات سیاسی امریکا متمرکز و البته مسئله ایران نیز یک محور مهم مناظره بود. 
بایدن در پاسخ به سؤالی پیرامون شرایط اقتصادی امریکا گفت: «دولت ترامپ یک اقتصاد فروپاشیده را به من تحویل داد. ما شاهد نرخ بیکاری افسارگسیخته‌ای در زمان پایان دولت قبلی بودیم. از این رو، مجبور شدیم به اوضاع بار دیگر سامان بخشیم. اوضاع در دوران ترامپ وحشتناک بود و او کار زیادی برای اقتصاد ما انجام نداد. دوره او سرشار از هرج و مرج بود.» ترامپ نیز سخنان خود را با حمله به دولت بایدن آغاز کرد و گفت: «دوران من بهترین دوره اقتصادی بود. با این حال، با آمدن بایدن روی کار شرایط اقتصاد به هم ریخت و تورم به بدترین وضع خود رسید. من بزرگ‌ترین تخفیف مالیاتی را به شهروندان امریکایی دادم.» بایدن در پاسخ اعلام کرد: «سیاست‌های اقتصادی ترامپ در حال دادن پاداش به ثروتمندان بود.» هر دو نامزد در ادامه از مدیریت خود در زمان همه‌گیری کرونا دفاع کرده و دولت خود را در این زمینه موفق دانستند. ترامپ در ادامه از سیاست‌های دولت خود برای کاهش مالیات حمایت کرد و مدعی شد کاهش مالیات به اقتصاد کمک کرده و این امر شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری‌های بیشتر تشویق می‌کند. 

 غزه و اوکراین بخش مهم سیاست خارجی 
پس از مسئله اقتصاد، بحث به عملکرد سیاست خارجی رسید که دو رقیب از دولت‌های خود دفاع کردند.
بایدن و ترامپ در مناظره خود بر سر ایران و قدرتش در منطقه با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شدند و همدیگر را متهم کردند که در برابر قدرت‌گیری ایران در منطقه عملکرد ضعیفی داشته‌اند. ترامپ از عملکرد دولتش در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی دفاع کرد، اما بایدن در پاسخ ترامپ، او را به رفتار ضعیف در برابر تهران متهم کرد، به گونه‌ای که وقتی ایران به پایگاه عین‌الاسد حمله کرد، ترامپ واکنشی نشان نداده و تنها گفته است که چند سرباز سردرد گرفته‌اند! این در حالی است که ایران در کشتن نظامیان امریکایی دست داشت. بایدن همچنین گفت: «من کسی بودم که دنیا را برای دفاع از اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران بسیج کردم.»، اما ترامپ، بایدن را به انفعال در برابر ایران متهم کرد و مدعی شد: «در دوران من، ایران ورشکسته بود. پولی نداشت که به تروریسم بدهد و نمی‌توانستند به حماس پول بدهند.»
 به گزارش سی‌بی‌اس‌نیوز، جو بایدن در پاسخ به سؤال مجری پیرامون جنگ غزه با حمایت تمام‌قد از تل‌آویو و پایبند نشان دادن خود به صهیونیست‌ها گفت: «از منظر من حماس باید نابود شود. این حماس است که اکنون نمی‌خواهد جنگ در غزه به پایان برسد. با این حال، تمرکز دولت من اکنون بر پایان منازعه است.» ترامپ نیز همانند بایدن با متعهد دانستن خود به حمایت از اسرائیل گفت: «از نظر من اسرائیل باید در این جنگ کار را تمام کند.» 
مجری در ادامه با اشاره به جنگ اوکراین، نظر دو نامزد را درباره شرایط مطرح شده از سوی پوتین برای پایان این جنگ پرسید. ترامپ از این فرصت استفاده کرد و گفت: «دلیل حمله پوتین به اوکراین این بود که او دید تیم بایدن چقدر در خروج از افغانستان آشفته و ضعیف بود. زمانی که پوتین شاهد این صحنه بود با خود گفت اکنون زمان حمله به اوکراین است! اگر من در کاخ سفید بودم جنگ غزه نیز رخ نمی‌داد.» 
بایدن در پاسخ گفت: «سیاست خارجی من در خاورمیانه و افغانستان بسیار درست بود. ترامپ به پوتین گفته بود که هر کاری که دوست داری انجام بده. رئیس‌جمهور روسیه تصور می‌کرد می‌تواند پنج‌روزه کی‌یف را فتح کند. با این حال، وی در رسیدن به هدفش شکست خورده و هزاران نظامی خود را طی این جنگ از دست داد.» 
بایدن در ادامه ترامپ را مسئول اصلی و مشوق حمله ششم ژانویه به ساختمان کنگره معرفی کرد و گفت حتی زمانی که مایک پنس، معاون وی در کنگره حضور داشت و جان وی در خطر بود نیز ترامپ هیچ کاری نکرد. او در عوض مهاجمان به کنگره را وطن‌پرست نامید. ترامپ در پاسخ گفت: «بایدن زندگی مردم بی‌گناه امریکایی را ویران کرده است. ما شاهد آن هستیم که کمیته غیرانتخابی مجلس نمایندگان به دنبال یافتن نقش من در این یورش بود. این در حالی است که آن‌ها برخی اطلاعات را در جریان تحقیقات خود در این باره پاک کردند.» 
بایدن درباره «مهاجرت غیرقانونی» گفت ما به دنبال کنترل شرایط هستیم. اکنون ۴۰ درصد کمتر نسبت به دولت ترامپ از مرز رد می‌شوند، اما بایدن با لکنت زبان سخن خود را درباره مهاجرت به پایان رساند که در این لحظه ترامپ در جملاتی تحقیرآمیز گفت: «واقعاً نمی‌دانم او در پایان آن جمله چه گفت و فکر نمی‌کنم خودش هم بداند که چه گفت.» ترامپ که مخالف مهاجران غیرقانونی است، سیاست‌های دولت بایدن را در این زمینه زیر سؤال برد و گفت: «تروریست‌ها از همه جای دنیا از جمله خاورمیانه در حال سرازیر شدن به کشور ما هستند و بایدن مرز‌ها را باز گذاشته است.»

 ترامپ برنده مناظره 
بایدن سعی داشت با پذیرش اولین مناظره زودرس، ترامپ را خطری جدی برای دموکراسی امریکا نشان دهد، اما نتیجه علیه او شد. بر اساس نظرسنجی‌های انجام شده سی‌ان‌ان، بایدن تنها توانست ۳۳درصد رضایت تماشاگران مبنی بر پیروزی در این مناظره را به دست آورد. ۶۷ درصد مخاطبان در شرایطی ترامپ را برنده اولین مناظره معرفی کرده‌اند که بایدن در اولین مناظره خود در سال ۲۰۲۰ توانسته بود با کسب ۵۳درصد آرا، رضایت مخاطبان بیشتری را کسب کند. بنابر این نظرسنجی، ۵۷ درصد از تماشاگران، به قابلیت و توانایی بایدن برای اداره امریکا اعتماد نداشته‌اند، حال‌آنکه ۴۴ درصد از آن‌ها همین نظر را در مورد ترامپ عنوان کرده‌اند. به گزارش روزنامه ایندیپندنت، بایدن برای پاسخگویی به سؤالات این مناظره با چالش مواجه بوده، انرژی کمی داشته و عملکرد ضعیفی را از خود به نمایش گذاشته است. 
سی‌ان‌ان از خشم دموکرات‌ها از بایدن خبر داده و اعلام کرده است که این مناظره از نظر آن‌ها یک «فاجعه» بوده است. تحلیلگر سابق سی‌ان‌ان نیز این مناظره را برای بایدن «یک فاجعه تمام‌عیار» توصیف کرد. ناتوانی و عملکرد ضعیف بایدن در مواجهه با رقیب اصلی خود، او را هدف انتقادات بسیار قرار داده و حتی از او خواسته شده از شرکت در انتخابات کناره‌گیری کند. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، یک دموکرات قدیمی گفت: «بایدن با درخواست‌های فزاینده‌ای برای کناره‌گیری مواجه خواهد شد. این دموکرات گفت: «احزاب برای پیروزی در انتخابات وجود دارند و مردی که با ترامپ روی صحنه بود نمی‌تواند برنده شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار