کد خبر: 1236798
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش «جوان» از شوق حضور رای‌اولی‌ها پای صندوق رأی
صبح روز گذشته چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشور‌ها آغاز شد تا مردم گزینه مدنظرشان را برای ریاست جمهوری چهار سال آینده ایران انتخاب کنند
مهسا گربندی

جوان آنلاین: نسل تأثیرگذار پای صندوق رأی آمد، همان نسلی که قرار است آینده کشور را بسازد. آمد تا بگوید برای بهبود وضعیت امید دارد و می‌خواهد رشد و پیشرفت ایران را ببیند. رأی اولی‌هایی که می‌توانستند بی‌تفاوت از کنار انتخابات ریاست جمهوری عبور کنند، اما آمدند و با این کار، دشمنان را ناامیدتر از همیشه کردند. آن‌ها به میدان آمدند و خطاب به رئیس‌جمهور منتخب گفتند که با مدیریت قوی و سازنده خود، امید و انگیزه جوانان را برای ساخت آینده‌ای بهتر تقویت کند. 

صبح روز گذشته چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور در سراسر کشور و سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در سایر کشور‌ها آغاز شد تا مردم گزینه مدنظرشان را برای ریاست جمهوری چهار سال آینده ایران انتخاب کنند. در این میان رأی اولی‌ها که تعدادی از آن‌ها دانش‌آموز هستند نیز در انتخابات شرکت کردند تا سهم‌شان را ایفا کنند. براساس اعلام حجت‌الاسلام محمد حسین پورثانی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، تعداد رأی‌اولی‌ها یک میلیون است. افرادی که پیشتر نمی‌توانستند به صورت مستقیم نظرشان را در انتخابات مهم کشور تأثیر دهند، اما حالا نقش‌آفرینی را تجربه می‌کنند و سرنوشت‌ساز می‌شوند. 

 شور و شوق رأی اولی‌ها
یکی از دانش‌آموزان پایه دوازدهم که امسال رأی اولی محسوب می‌شود، در رابطه با حس و حال خود برای شرکت در انتخابات می‌گوید: «اینکه می‌توانم در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنم و در تعیین سرنوشت کشورم اثرگذار باشم، حس خوبی دارد و برایم ارزشمند است، اما در کنارش تکالیفی را برایم به دنبال دارد، یعنی منِ رأی اولی، باید بعد از این، یک تحلیل سیاسی و شناخت دقیق و درستی از وقایع اطرافم داشته‌باشم و به تکالیف سیاسی - اجتماعی‌ام با دقت عمل کنم.»
همچنین یکی دیگر از دانش‌آموزان درباره علت رأی دادن خود می‌گوید: «از آنجایی که ایران، استقلال و آزادی را دوست دارم، آمدم و رأی دادم.» او درباره اینکه چقدر برای انتخاب کاندیدای موردنظرش تحقیق کرده اینگونه توضیح می‌دهد: «با دیدن مناظرات کاندیدا‌های ریاست جمهوری تمام تلاشم را کردم که بهترین انتخاب را داشته باشم، اما از نظر افرادی که فکر می‌کردم تحقیقاتشان در مورد کاندیداها، دقیق و درست است نیز استفاده کردم.»
دانش‌آموز رأی اولی دیگر نیز در این رابطه می‌گوید: «احساس تکلیف و مسئولیت داشتم و خواستم وظیفه‌ام را در قبال کشورم انجام دهم. به نظر من انتخاب و رأی دادن سخت‌تر از آن چیزی بود که فکر می‌کردم، اینکه مبادا اشتباه کرده باشم. بدون شک هر رأی اثرگذار در تعیین سرنوشت کشور است و امیدوارم که درست انتخاب کرده‌باشم.»
همچنین یکی دیگر از رأی اولی‌ها درباره حس خود برای شرکت در انتخابات این‌گونه توضیح می‌دهد: «من حس و حال خوبی داشتم و در سال‌های قبل ناظر رأی دادن اعضای خانواده‌ام بودم و حالا نوبت من رسید که بتوانم رأی بدهم و تأثیرگذار باشم.»

 امید و انگیزه ایجاد کنید.
اما رأی‌اولی‌ها، مطالباتی را از رئیس‌جمهور دولت چهاردهم دارند و می‌خواهند مشکلات موجود در کشور به ترتیب اولویت، حل شود. یکی از آن‌ها در این رابطه می‌گوید: «مشکلات زیادی داریم، اما به امید روز‌های خوب پای صندوق‌های رأی آمدیم، چراکه می‌دانیم رأی دادن باعث پیشرفت می‌شود و این پیشرفت آرزوی هر ایرانی است.» او ادامه می‌دهد: «به نظر من مشکل اقتصادی مشکل اصلی جامعه امروز کشورمان است که رئیس‌جمهور منتخب بیشترین توجه را باید به این مسئله داشته باشد.»
یکی دیگر از رأی اولی‌ها نیز می‌گوید: «انتخاب ما بیشتر از چهار سال از سرنوشت کشور را هم مشخص می‌کند، چراکه هر طرح و اقدام در دولت‌ها تا سال‌ها بعد هم اثر دارد، بنابراین باید شخصی را انتخاب کنیم که برنامه‌ریزی‌های منظم و کارشناسی دارد و مشکلات کشور را برطرف سازد.» او ادامه می‌دهد: «رسیدگی به مشاغل و اقتصاد کشور مهم‌ترین مسئله است، وقتی تورم در جامعه زیاد می‌شود من و امثال من از آینده می‌ترسیم و حتی درس خواندن را هم راهی برای بهبود وضعیت زندگی‌مان نمی‌بینیم. بنابراین باید رئیس‌جمهور منتخب اقداماتی برای انگیزه‌بخشی انجام دهد و مسیر را برایمان روشن کند.»


 لزوم حمایت از معلمان
یکی از دانشجو- معلمان که امسال برای اولین‌بار توانسته در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کند، درباره مطالبات خود از رئیس‌جمهور دولت چهاردهم می‌گوید: «با وجود همه مشکلات پای صندوق رأی آمدیم و سهم خود را ایفا کردیم، اینک نوبت رئیس‌جمهور منتخب است. ما جوانان، سال‌ها مطالبه‌گری و آرمان‌خواهی را آموختیم و حالا وقت آن رسیده که به دنبال مطالبات خود باشیم. بدون شک توجه و رسیدگی به این مطالبات با تصمیم رئیس‌جمهور جدید هموار خواهد شد.» او ادامه می‌دهد: «مشکلات معلمان به قدری زیاد است که امیدی به پیشرفت در این شغل ندارم. از طرفی وضعیت مدارس دولتی را مناسب نمی‌بینم؛ متأسفانه آینده‌سازان کشور در وضعیت نامطلوبی آموزش می‌بینند و پرورش می‌یابند. بنابراین از دولت جدید انتظار دارم که توجه ویژه‌ای به حوزه آموزش و پرورش کشور و به خصوص مدارس دولتی داشته‌باشد تا دست در دست هم آینده این کشور را به بهترین شکل ممکن بسازیم.» این دانشجو- معلم می‌گوید: «امیدوارم دولت جدید هویت معلمان را ارتقا دهد و از آن‌ها حمایت کند، این قشر باید با انگیزه در کلاس درس حاضر شوند تا در تعلیم و تربیت دانش‌آموز نقش مؤثری ایفا کنند. بدون شک معلمان کار‌های بزرگی را می‌توانند انجام دهند؛ اگر دیده و شنیده شوند.»

 همه باید به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم 
صبح دیروز رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش امروز به همراه مدیر کل آموزش و پرورش تهران برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانش‌آموزان رأی اولی در دبیرستان شهید مطهری منطقه ۶ رأی خود را به صندوق انداخت. او گفت: «انتخابات، مظهر مردم سالاری است و تجلی اراده مردم برای تحقق وعده‌های انقلاب اسلامی و پیش‌رفتن امور کشور است.» صحرایی اظهار کرد: «نکته مهم و اساسی این است که از ظرفیت انتخابات برای ساختن آینده کشور استفاده کنیم. اقدامات باید به نحوی باشد که دشمنان را ناراحت و دوستان را شاد کند. اگر کار‌ها سبب خشنودی دوستان و یأس و ناامیدی دشمنان شود، یک کار ارزشمند به حساب می‌آید.» او با اشاره به رهنمود‌های مقام معظم رهبری درباره انتخابات خاطر نشان کرد: «رهبر معظم انقلاب با حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری با یک جمله کلیدی فرمودند مشارکت مردمی، عزت و آبروی هر کشوری از جمله کشور ما به حساب می‌آید.» صحرایی با بیان اینکه مردم‌سالاری در چنین سطحی گواه این است که دارای یک الگوی ویژه هستیم، گفت: «این الگوی ویژه از دین اسلام و آیین ایرانیان برآمده‌است. الگوی مردم‌سالاری برآمده از انقلاب اسلامی است و انقلاب ما ریشه در طریقت اسلامی دارد.» وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: «هر کدام از نامزد‌های انتخابات ریاست‌جمهوری که انتخاب شود مورد تأیید و احترام ملت ایران است. همه باید به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنیم تا وعده‌هایشان در جهت سیاست‌های کلی نظام محقق شود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار