کد خبر: 1236792
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
تنوع‌بخشی سبد سوختی و توسعه سوخت‌های جایگزین، مهم‌ترین مسیر حل ناترازی بنزین
ناکارآمدی خودرو‌های داخلی حدود ۵۰‌میلیون لیتر بنزین در روز را به خود اختصاص می‌دهد که با توجه به واردات ۵‌میلیارد دلاری کنونی بنزین، سالانه بالغ بر ۹ میلیارد دلار خسارت اقتصادی وارد می‌کند
سیدعلی موسوی

جوان آنلاین: کشورمان با داشتن میزان بالای منابع گازی در کنار تابش خورشید، یکی از بهترین مناطق برای تولید سوخت‌های جایگزین بنزین نظیر CNG یا برق خورشیدی است. استفاده از سوخت جایگزین بنزین که منابع آن بسیار متنوع‌تر و مطمئن‌تر نیز هستند، علاوه بر اینکه به کاهش واردات بنزین و افزایش سبد سوختی کشور منجر خواهد شد بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی می‌کند. با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و استفاده از سوخت‌های جایگزین، می‌توانیم به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و آلودگی هوا که از بزرگ‌ترین معضلات کلانشهر‌ها هستند، دست یابیم. 
 
در دهه‌های اخیر، رشد سریع جمعیت و توسعه اقتصادی در بسیاری از کشورها، به افزایش قابل توجهی در مصرف سوخت‌های فسیلی منجر شده است. 
در کشور ما، مصرف بالای بنزین و محدودیت‌های تولید داخلی، چالش‌های بزرگی را در تأمین این منبع حیاتی ایجاد کرده است. 
ناترازی بنزین به معنای عدم‌تطابق بین عرضه و تقاضای این سوخت، هزینه‌های اقتصادی و اجتماعی فراوانی را به همراه دارد، این هزینه‌ها شامل واردات گران‌قیمت بنزین، افزایش وابستگی به کشور‌های تولیدکننده سوخت و فشار بر منابع مالی دولت است. 
همچنین یکی از مهم‌ترین مشکلات پیش روی اقتصاد ایران در دولت چهاردهم نیز مسئله عدم‌تعادل در عرضه و تقاضای بنزین است. 
مصرف بالای خودرو‌های داخلی نه تنها به واردات مقادیر زیادی ارز منجر می‌شود، بلکه به استفاده ناکارآمد از بنزین تولیدی در کشور نیز کمک می‌کند. به گفته کارشناسان صنعت، مصرف بی‌رویه و ناکارآمد خودرو‌های داخلی حدود ۵۰‌میلیون لیتر بنزین در روز را به خود اختصاص می‌دهد که با توجه به واردات ۵‌میلیارد دلاری کنونی بنزین، سالانه بالغ بر ۹‌میلیارد دلار خسارت اقتصادی وارد می‌کند. 
علاوه بر این، استفاده گسترده از خودرو‌های بنزینی، موجب آلودگی هوا و ایجاد مشکلات بهداشتی و زیست‌محیطی می‌شود که تأثیرات منفی زیادی بر زندگی شهروندان دارد. 
با این اوصاف، نیاز به راه‌حل‌های پایدار و مؤثر برای مقابله با این چالش‌ها بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از این راه‌حل‌ها، توسعه و استفاده از خودرو‌های با سوخت جایگزین بنزین، یعنی CNG یا برق است.
مهم‌ترین راهکار در زمینه حل معضل ناترازی، استفاده از CNG است و در همین رابطه باید تمام خودرو‌های فعال در صنعت حمل‌و‌نقل کشور دوگانه‌سوز شوند و مصرف مربوط به زمانی که در صنعت حمل‌و‌نقل فعالیت دارند، به صورت کامل روی سوخت CNG باشد. 

 الزامات تنوع‌بخشی به سبد سوخت کشور 
اسماعیل سیاوشی، نماینده مجلس دوازدهم در گفتگو با «جوان» با اشاره به دوراندیشی در موضوع خودروسازی تصریح کرد: در دنیای امروز، داشتن نگاهی دوراندیشانه به مسائل اقتصادی و زیست‌محیطی ضروری است. یکی از این مسائل حیاتی، موضوع حمل‌و‌نقل و مصرف انرژی است که به طور مستقیم بر کیفیت زندگی ما و محیط زیست تأثیر می‌گذارد. تفکر بزرگ و راهبردی ایجاب می‌کند که به سمت استفاده از خودرو‌های برقی حرکت کنیم، چراکه این خودرو‌ها نه تنها از لحاظ اقتصادی بلکه از منظر زیست‌محیطی نیز مزایای بسیاری دارند. 
وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مزایای خودرو‌های با سوخت جایگزین بنزین نظیر CNG یا برق، کاهش وابستگی به سوخت‌های فسیلی نظیر بنزین است. در کشور ما، با توجه به افزایش مصرف بنزین و محدودیت‌های تولید، ناترازی در تأمین بنزین به یکی از مشکلات اساسی تبدیل شده است. استفاده از خودرو‌های برقی می‌تواند به کاهش این ناترازی کمک کند و نیاز کشور به واردات سوخت‌های فسیلی را کاهش دهد. 
این نماینده مجلس تصریح کرد: نکته مهم دیگر، منبع انرژی این خودروهاست. کشور ما با داشتن میزان بالای منابع گازی در کنار تابش خورشید، یکی از بهترین مناطق برای تولید سوخت‌های جایگزین بنزین نظیر CNG یا برق خورشیدی است. استفاده از سوخت جایگزین بنزین که منابع آن بسیار متنوع‌تر و مطمئن‌تر نیز هستند، علاوه بر اینکه به کاهش واردات بنزین و افزایش سبد سوختی کشور منجر خواهد شد بلکه به کاهش آلودگی هوا نیز کمک شایانی می‌کند. با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و استفاده از سوخت‌های جایگزین، می‌توانیم به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و آلودگی هوا که از بزرگ‌ترین معضلات کلانشهر‌ها هستند، دست یابیم. 
سیاوشی خاطرنشان کرد: به طور خلاصه، با نگاهی راهبردی می‌توانیم با حرکت به سمت خودرو‌های با سوخت جایگزین بنزین نظیر CNG، مشکلات ناترازی بنزین، مصرف بالای خودرو‌های بنزینی و آلودگی هوا را به طور همزمان حل کنیم. این رویکرد نه تنها به بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر می‌شود، بلکه می‌تواند نمونه‌ای موفق از توسعه پایدار و مدیریت هوشمند منابع در کشور باشد. 

 تنوع‌بخشیدن به سبد سوختی با تکیه بر منابع گازی  و برقی 
علی شیرین‌زاد، نماینده مجلس دوازدهم نیز در گفتگو با «جوان» با اشاره به دوراندیشی در موضوع خودروسازی تصریح کرد: کشور ما با وجود ظرفیت بالای علمی و فنی، همچنان در صنعت خودرو‌های برقی با چالش‌های عمده‌ای روبه‌رو است. یکی از اصلی‌ترین دلایل این عدم‌پیشرفت، عملکرد ضعیف و بی‌حال مسئولان است. در حالی که جهان به سرعت به سمت استفاده از انرژی‌های پاک و خودرو‌های با سوخت‌های متنوع پیش می‌رود، بسیاری از مدیران صنعت خودروی ما با بی‌اعتنایی و کم‌کاری، فرصت‌های بزرگی را از دست می‌دهند. 
وی ادامه داد: تحریم‌ها و مشکلات ارزی بهانه‌هایی هستند که به طور مکرر از سوی این مافیا‌ها و برخی مسئولان مطرح می‌شود تا واردات و تولید خودرو‌های برقی به تعویق بیفتد. در حالی که بسیاری از کشور‌ها با وجود محدودیت‌های مشابه، به سوی استفاده از خودرو‌های برقی پیش رفته‌اند، ما همچنان درگیر واردات خودرو‌های بنزینی هستیم که نه تنها به افزایش مصرف بنزین منجر می‌شود، بلکه آلودگی هوا را نیز تشدید می‌کند. این نماینده مجلس با اشاره به اهمیت توسعه خودرو‌های با سوخت جایگزین بنزین گفت: محور اصلی و کلیدی در زمینه حل معضل ناترازی بنزین، تنوع‌بخشیدن به سبد سوختی کشور با تکیه بر منابع گازی و برقی کشور است که با تکیه بر توسعه استفاده از سوخت برق یا CNG امکانپذیر خواهد شد. 
شیرین‌زاد در پایان خاطرنشان کرد: برای خروج از این وضعیت ناترازی بنزین، نیازمند تغییرات اساسی در سیاستگذاری‌ها و عملکرد مسئولان هستیم. ایجاد فضای رقابتی و غیرانحصاری در بازار خودرو، حمایت از تولیدکنندگان داخلی خودرو‌های برقی و تقویت نظارت‌ها می‌تواند گام‌های مؤثری در این راستا باشد، همچنین مبارزه جدی با مافیا‌های خودرو و قطعات یدکی و شفاف‌سازی فرایند‌های تصمیم‌گیری و واردات، می‌تواند به تسریع در توسعه صنعت خودرو‌های برقی کمک کند. تنها با این اقدامات می‌توانیم به سوی آینده‌ای پاک‌تر و پایدارتر حرکت کنیم و از فرصت‌های بزرگی که تکنولوژی‌های نوین به ارمغان می‌آورند، بهره‌مند شویم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار