کد خبر: 1236790
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان  در گفتگو با «جوان» مطرح کرد

جوان آنلاین: رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان گفت: رایگان‌شدن درمان کودکان زیر هفت سال و بهره‌برداری از پنج بیمارستان تخصصی کودکان در اقصی نقاط کشور به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی اقدامات خوبی است که در حوزه بهداشت و درمان به اجرا گذاشته شده است. بخش‌هایی مانند بهداشت و درمان، محیط زیست و آموزش‌وپرورش امور زیربنایی به شمار می‌روند که باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشیم. سوق دادن درآمد‌های مالیاتی در دولت سیزدهم به این بخش‌ها پیشرفت بیشتری را برای کشور به ارمغان آورد. 
مالیات یکی از منابع درآمدی پایدار دولت‌ها محسوب می‌شود که می‌تواند پشتوانه‌ای برای اداره کشور و انجام پروژه‌های عمرانی و توسعه‌ای کشور باشد. این منابع درآمدی برعکس درآمد‌های نفتی از ثبات بالایی برخوردارند و منبع مناسبی برای بودجه‌ریزی محسوب می‌شوند. طی سالیان گذشته، برداشتن اتکای کشور از درآمد‌های نفتی مدنظر بوده است، اما در دولت سیزدهم گام‌های عملی در این زمینه برداشته شد. مقابله با فرار مالیاتی با جدیت در دستور کار قرار گرفت و دریافت مالیات حقه از همگان مدنظر بود. 
به زعم کارشناسان، این موضوع اهمیت زیادی دارد که درآمد‌های مالیاتی در امور زیربنایی مانند بهداشت و درمان، حمل‌ونقل و آموزش‌وپرورش به کار گرفته شوند. از آن مهم‌تر این موضوع است که در مورد نحوه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی اطلاع‌رسانی شود. آمار‌ها نشان می‌دهد در سال ۱۴۰۲ درآمد‌های مالیاتی دولت به ۸۰۰ هزارمیلیارد تومان بالغ شد. این درآمد‌ها در بخش‌هایی مانند ارائه خدمات به مردم از سوی شهرداری‌ها و بهداشت و درمان به کار گرفته شد. 
سیده‌فاطمه مقیمی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان در گفتگو با «جوان» در خصوص افزایش درآمد‌های دولت سیزدهم بر اثر اصلاح نظام مالیاتی کشور تصریح کرد: مالیات‌ستانی صحیح از همگان متناسب با درآمدشان به نحوی که تکیه صرف از نفت بر درآمد‌های پایدار مالیاتی باشد، اقدام درستی است. مردم باید مطمئن شوند مالیات‌ستانی بر اساس اصول ثابتی صورت می‌گیرد و قرار نیست هر وقت دولت کمبود بودجه داشت به افزایش مالیات‌ها مبادرت کند. 
وی ادامه داد: عدم‌اطمینان بدترین آفتی است که می‌توانیم برای اقتصاد کشور به وجود بیاوریم، بنابراین مسئله اساسی این است که روند‌های ثابت در زمینه مالیات‌ستانی وجود داشته باشد و مؤدیان بدانند که در چه چارچوبی قرار است مالیات بپردازند. مقابله با فرار‌های مالیاتی به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت و باید مالیات‌ستانی حقه از همگان در دستور کار باشد. رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: تا جایی که می‌توانیم باید اعتماد به خوداظهاری در سیستم مالیاتی کشور رواج پیدا کند. نیاز است سازمان امور مالیاتی به اظهارات مؤدیان اعتماد کند و اگر خلاف آن در بررسی‌ها ثابت شد، برخورد مقتضی صورت بگیرد، اما اصل باید بر اعتماد باشد. 
مقیمی گفت: شهروندی که خدمات خوب می‌خواهد و توقع دارد بهبود در وضعیت شهر و روستای خودش احساس کند، باید هزینه‌اش را بپردازد. مالیات‌ها می‌توانند منبع درآمد پایداری برای دولت به منظور افزایش خدمات به مردم و توسعه باشند. 
وی ادامه داد: نیاز است نقص‌های سامانه مؤدیان رفع شود و تسهیل در استفاده از این سامانه را داشته باشیم. نباید برای مؤدیان بار اضافی ایجاد کنیم. باید سامانه را طوری تنظیم کنیم که همگان به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند. این تسهیل‌گری‌ها می‌توانند اثرگذاری بالایی در اشتیاق مؤدیان به پرداخت مالیات داشته باشند. رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: درآمد‌های مالیاتی باید در حوزه‌های مختلف هزینه شوند و به افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم بینجامند. در نظر گرفتن یک‌درصد از مالیات بر ارزش افزوده به بخش بهداشت و درمان اقدامی مناسب و در راستای توسعه رفاه مردم است. 
مقیمی گفت: بخش‌هایی مانند بهداشت و درمان، محیط زیست و آموزش پرورش امور زیربنایی به شمار می‌روند که باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری داشته باشیم. سوق دادن درآمد‌های مالیاتی در دولت سیزدهم به این بخش‌ها پیشرفت بیشتری را برای کشور به ارمغان آورد. وی تصریح کرد: رایگان‌شدن درمان کودکان زیر هفت سال و بهره‌برداری از پنج بیمارستان تخصصی کودکان در اقصی نقاط کشور به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی اقدامات خوبی است که در حوزه بهداشت و درمان به اجرا گذاشته شده است. موضوع مهم این است که در مورد هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی اطلاع‌رسانی شود و این منابع در بخش‌های درستی به کار بیفتند. رئیس اتاق بازرگانی ایران و گرجستان خاطرنشان کرد: اختصاص ۴ درصد از درآمد‌های حاصل از مالیات بر ارزش‌افزوده به شهرداری‌ها می‌تواند در افزایش سطح رفاه مردم در شهر‌ها و روستا‌ها مؤثر باشد و به بهبود ارائه خدمات به مردم منجر شود. مقیمی گفت: نیاز است دولت نظارت خوبی در زمینه هزینه‌کرد درآمد‌های مالیاتی در حوزه‌های مختلف داشته باشد. به طور مثال، باید از طریق به کار بستن سازوکار‌های مختلف مطمئن شویم که شهرداری‌ها از ریخت و پاش‌های اضافی جلوگیری می‌کنند و منابع مالیاتی را در بخش‌های مشخص شده به کار می‌اندازند. وی در پایان تأکید کرد: دریافت مالیات حقه از همگان و تلاش در راستای مقابله با فراریان مالیاتی اقدامات خوبی بود که در دولت سیزدهم شروع بود. دولت بعدی باید به بررسی شرایط بپردازد و ضمن ادامه روند‌های صحیح در حوزه اصلاح نظام مالیاتی کشور به تصحیح روند‌های اشتباه بپردازد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار