کد خبر: 1235027
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
دبیرکل ناتو با تاکید بر اینکه برنامه‌ای برای آموزش نظامی در خاک اوکراین ندارد از افزایش کم سابقه هزینه‌های نظامی اعضاء خبر داده و آن را ستود.

جوان آنلاین: در آستانه اجلاس سران ناتو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، مروری جدید از هزینه های دفاعی متحدان ارائه داده است.

به گفته وی، آلمان هزینه دفاعی تخمینی ۹۰.۶ میلیارد یورویی ناتو را برای سال جاری گزارش کرده است و بنابراین به وضوح به هدف دو درصدی ناتو دست خواهد یافت. همانطور که یک بررسی اجمالی جدید از ناتو نشان می دهد، این مبلغ رکورد با سهم پیش بینی شده تولید ناخالص داخلی (GDP) ۲.۱۲ درصد آلمان منطبق است. بنابراین این نرخ بالاتر از حد انتظاری است که در اوایل سال جاری میلادی پیش بینی می شد.

در جریان جنگ روسیه علیه اوکراین، آلمان هدف خود را دستیابی به هدف مققرر شده هزینه های دفاعی ناتو که در سال ۲۰۱۴ برای اولین بار مورد توافق قرار گرفت، قرار داده است. این قانون تصریح می کند که کشورهای عضو حداقل ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی خود را سالانه برای بودجه نظامی اختصاص می دهند.

بر اساس ارقام جدید، انتظار می‌رود ۲۳ کشور متحد در ائتلاف نظامی ناتو در سال جاری به هدف خود برسند یا حتی از آن فراتر روند. رهبران فعلی در این سهمیه عبارتند از لهستان با هزینه های دفاعی بالغ بر ۴.۱۲ درصد تولید ناخالص داخلی و استونی با ۳.۴۳ درصد. هر دو کشور همچنان از آمریکا جلوتر هستند که طبق آخرین برآوردها پیش بینی می شود در سال ۲۰۲۴ به ۳.۳۸ درصد برسد.

در انتهای این رتبه بندی کشورهایی مانند اسپانیا، اسلوونی و لوکزامبورگ قرار دارند که در حال حاضر زیر ۱.۳ درصد هستند. بلژیک (۱.۳۰ درصد)، کانادا (۱.۳۷ درصد)، ایتالیا (۱.۴۹ درصد) و پرتغال (۱.۵۵ درصد) نیز به طور قابل توجهی هدف ناتو را از دست خواهند داد.

بر اساس آخرین برآوردها، ۳۲ کشور فعلی ناتو در سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۵ تریلیون دلار آمریکا (حدود ۱.۴ تریلیون یورو) برای دفاع هزینه خواهند کرد. این رقم بدون احتساب تورم و نوسانات نرخ ارز، در مجموع ۱۰.۹ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است. بر اساس اطلاعات منتشر شده متحدان اروپایی و کانادا به تنهایی حتی ۱۷.۹ درصد در هزینه های نظامی افزایش خواهند داشت.

"ینس استولتنبرگ"، دبیرکل ناتو که در حال حاضر برای آماده شدن برای نشست سران ناتو در واشنگتن به سر می‌برد، روز دوشنبه در دیدار با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، از این پیشرفت به عنوان «بزرگ‌ترین افزایش در دهه‌های اخیر» ستایش کرد. به گفته وی این ارقام نشان می دهد که متحدان اروپایی و کانادا مسئولیت حفاظت از تمامی اعضای ائتلاف ناتو را بر عهده گرفته اند. بایدن هم از "تعداد بی سابقه" متحدانی صحبت کرد که اکنون به هدف هزینه های دفاعی رسیده اند.

با این افزایش شدید هزینه های دفاعی، متحدین ناتو به ویژه به حمله روسیه به اوکراین واکنش نشان می دهند. با تقویت قابل توجه بازدارندگی و دفاع، هدف این است که برای ولادیمیر پوتین، رئیس کرملین روشن شود که حمله به یک کشور اروپایی ناتو هیچ شانسی برای موفقیت نخواهد داشت. استولتنبرگ گفت که در نشست سران ناتو در واشنگتن از ۹ تا ۱۱ ژوئیه با افزایش بیشتر حمایت مالی از اوکراین موافقت خواهند کرد.

این اعداد و آمارها همچنین می‌توانند با توجه به انتخاب مجدد "دونالد ترامپ" در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر مفید باشند. این نامزد جمهوری خواه در جریان مبارزات انتخاباتی به صراحت اعلام کرد که در صورت حمله روسیه، از متحدان با هزینه دفاعی کم حمایت نخواهد کرد. ترامپ در طول دوره ریاست جمهوری خود از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ بارها از آنچه که به نظر او هزینه های دفاعی بسیار کم از سوی متحدان اروپایی است شکایت کرده بود و حتی گاهی تهدید کرده بود که ایالات متحده از ائتلاف خارج خواهد شد.

حمایت دبیرکل ناتو از طرح ایجاد مقری برای حمایت از اوکراین در آلمان

استولتنبرگ روز دوشنبه در گفتگویی با روزنامه "دی ولت" و رسانه های آمریکایی گفت که ترامپ در درجه اول ناتو را مورد انتقاد قرار نداده است. انتقادات او متوجه اعضای ناتو بود که به اندازه کافی در این ائتلاف نظامی سرمایه گذاری نمی کنند. دبیرکل ناتو بار دیگر از مقر برنامه ریزی شده در ویسبادن برای عملیات برنامه ریزی شده ناتو برای هماهنگی تحویل تسلیحات و فعالیت های آموزشی برای نیروهای مسلح اوکراین تمجید کرد. وی در این باره گفت: ایجاد مقر جدید "صرف نظر از اینکه رئیس جمهور بعدی ایالات متحده کیست" مهم است.

علیرغم افزایش قابل توجه اروپایی ها، طبق این ارقام، ایالات متحده همچنان حدود ۹۶۸ میلیارد دلار در دفاع سرمایه گذاری خواهد کرد که بیش از دو برابر مجموع ۳۱ شریک دیگر ناتو است و بنابراین در سطح بین المللی شماره یک مطلق باقی خواهد ماند.

برای مقایسه: هزینه های نظامی روسیه توسط موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک (IISS) برای سال ۲۰۲۳ تنها حدود ۱۰۹ میلیارد دلار برآورد شد که با در نظر گرفتن تفاوت قدرت خرید در غرب، معادل ۲۹۵ میلیارد دلار خواهد بود. هزینه های چین ۲۲۰ میلیارد دلار یا با توجه به قدرت خرید، ۴۰۸ میلیارد دلار بود.

"دونالد ترامپ" اخیراً با اظهارنظرهایی باعث عصبانیت شرکای خود در ائتلاف نظامی ناتو شد. وی اعلام کرد که به عنوان رئیس جمهور منتخب مجدد از شرکای ناتو در صورت حمله روسیه دفاع نخواهد کرد. این جمهوری خواه همچنین چندین بار از کمک های نظامی آمریکا به اوکراین در مبارزات انتخاباتی فعلی انتقاد کرد.

استولتنبرگ: به اوکراین تاریخ مشخصی برای عضویت ارائه نخواهد شد

استولتنبرگ در بخش دیگری از سخنانش همچنین گفت که در نشست جولای در واشنگتن به کی یف چشم انداز تعیین تاریخ مشخصی برای عضویت در ناتو داده نخواهد شد. وی در عین حال گفت که اما او امیدوار است که بتوان توافقی در مورد مقررات زبانی قوی‌تر پیدا کرد که پیام روشنی در مورد دیدگاه اوکراینی در مورد عضویت ارسال می‌کند. وی افزود: ما در حال حاضر روی آن کار می کنیم.

وی همچنین گفت: ناتو همچنین در حال حاضر روی قرار دادن اوکراین در موقعیت نظامی کار می‌کند که بعد از ایجاد اجماع سیاسی در این ائتلاف، می‌تواند بلافاصله به عضویت ناتو درآید.

استولتنبرگ همچنین تاکید کرد که ناتو در آینده نقش قوی تری در هماهنگی تحویل تسلیحات به کی یف و آموزش سربازان اوکراینی ایفا خواهد کرد. هفته گذشته، وزرای دفاع این ائتلاف در مورد ایجاد یک ستاد جدید که در ویسبادن ایجاد خواهد شد و به طور متمرکز کمک به اوکراین را هماهنگ خواهد کرد تصمیم گیری کردند. به گفته وی با افزایش نقش ناتو، به قابلیت پیش بینی و قابلیت اطمینان بیشتری دست خواهیم یافت. وی تاکید کرد که این همچنین خطر شکاف‌ها و تأخیرهایی را کاهش می‌دهد که در آن متحدان ناتو به آنچه وعده داده‌اند عمل نمی‌کنند.

استولتنبرگ به عنوان نمونه‌ای از این تاخیرها به بن بست کنگره آمریکا اشاره کرد که کمک های میلیاردی به اوکراین را به مدت شش ماه مسدود کرد. برخی از وزرای دفاع ناتو نیز برای مقر ویسبادن مبارزات انتخاباتی انجام دادند، زیرا نگرانند که رئیس جمهور منتخب احتمالی مجدد ترامپ بتواند ارسال کمک های بیشتر را مسدود کند. استولتنبرگ گفت که ایجاد مقر جدید "صرف نظر از اینکه رئیس جمهور بعدی ایالات متحده کیست" مهم است.

ناتو برنامه‌ای برای آموزش نظامی در خاک اوکراین ندارد

استولتنبرگ در پاسخ به این سوال که آیا ناتو به سربازان اوکراینی در خاک اوکراین آموزش خواهد داد، گفت: ناتو برنامه‌ای برای انجام آموزش در داخل اوکراین ندارد. ناتو به آموزش سربازان اوکراینی در خارج از اوکراین ادامه خواهد داد.

با این حال، چندین کشور اتحادیه اروپا، تحت رهبری "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه، در حال حاضر آماده اعزام سربازان خود برای مأموریت های آموزشی به اوکراین هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار