کد خبر: 1234693
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۳
این سال‌ها طرح‌ها وسوژه‌های دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به چنان بلوغ هنری و مضمونی رسیده است که بنا بر اتفاقات روز بخش عمده‌ای از جامعه خواسته یا ناخواسته درگیر آن می‌شوند.

جوان آنلاین: در روز‌هایی که تنور تبلیغات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، گرم‌تر از روز‌های گذشته شده، پای این انتخابات به دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) هم باز شد و از صبح شنبه ۲۶ خرداد، شهروندان تهرانی که از این میدان عبور و مرور می‌کنند با طرح جدید این دیوارنگاره با عنوان «عرصه صداقت» روبرو می‌شوند.

بر روی این دیوارنگاره که حاوی تصاویر کاندیدا‌های انتخابات ریاست جمهوری هم هست، حدیثی از امام علی (ع) با عنوان «هرگز وعده‌ای نده که نسبت به انجام آن از خود مطمئن نیستی» نوشته شده است.

این دومین طرح این دیوارنگاره در خردادماه است که ارتباط مستقیمی با انتخابات ریاست جمهوری دارد. پیش از این و همزمان با نام نویسی نامزدها، طرح این دیوارنگاره با عنوان «انتخابات در انحصار هیچ‌کس نیست» با توجه به فرمایشات امام خمینی (ره) درباره حضور همه مردم در این امر مهم جانمایی شده بود.

دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) با همکاری مشترک و سازمان فرهنگ و رسانه‌ای اوج و شهرداری تهران از سال ۹۱ روی سازه‌ای فلزی نصب و اکران شد. مساحت این دیوارنگاره چیزی حدود هزار مترمربع است و وزن این بنر هم قریب به یک‌ونیم تن است. رسالت اصلی دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج)، پرداختن به مناسبت‌های مختلف ملی، میهنی و مذهبی است و حالا بعد از گذشت بیش از یک دهه از تولد آن تبدیل به برندی شده که میان مردم جا افتاده و برای خودش یک رسانه محسوب می‌شود. رسانه‌ای که اتفاقا در مقاطعی بسیار تاثیرگذار بوده و حتی با واکنش‌ها و حاشیه‌هایی هم همراه بوده.

طرح جدید دیوارنگاره ولیعصر (عج) هم از این قاعده مستثنی نیست و ارتباطی مستقیم دارد با آنچه این روز‌ها در کوران تبلیغات انتخاباتی کاندیدا‌های ریاست جمهوری بیشتر به چشم می‌آید و آن هم مسابقه وعده‌های انتخاباتی کاندیداهاست. وعده‌های عملی و غیر عملی که معمولا در همه ادوار انتخابات وجود داشته و البته مقررات و قوانین خاصی هم برای سنجش صحت یا امکان اجرای این وعده‌های انتخاباتی وجود ندارد.

اولین واکنش‌ها به طرح جدید دیوارنگاره از سوی یکی از کاندیدا‌های بود. مصطفی پورمحمدی در واکنش به این دیوارنگاره در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «توصیه‌ای که تلاش می‌کنم فراموش نکنم.» درباره مضمون جدید این طراحی هم پیش از این بار‌ها توصیه‌های مهم و انتخاباتی از زبان مسئولان و دلسوزان نظام بیان شده است.

مثلا همین چند ماه پیش و در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، مهدی فضائلی، عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب با انتشار بخشی از بیانات رهبری، به وعده‌های تبلیغاتی کاندیدا‌ها واکنش نشان داده بود. او در توییتی نوشته بود: «بعضی از نامزدها، وعده‌هایی به مردم می‌دهند که خودشان هم می‌دانند از دست آن‌ها ساخته نیست؛ شما که نمیتوانی این وعده را عملی کنی چرا به مردم وعده میدهی؟... باید صادقانه با مردم رفتار کرد این جزو آداب حتمی انتخابات سالم است.»

در روز‌های گذشته نیز، تریبون‌های نماز جمعه شاهد واکنش‌ها و انتقاد‌ها نسبت به وعده محوری برخی کاندیدا‌ها برای جلب نظر و رای مردم بود. مثلا خطیب نماز جمعه تهران، توصیه کرد که کاندیدا‌ها طرح‌ها و ایده‌هایی بدهند که قابل اجرا در زمین باشد یا آیت الله عاملی امام جمعه اردبیل هم با صراحت از مردم خواست به کسی رأی بدهند که دروغ نگوید چرا که وقتی یک کاندیدا وعده‌ای می‌دهد که قابل عملیاتی شدن نیست او از حالا به خاطر ریاست دروغ می‌گوید.

در زمانه فعلی، بیلبورد‌ها بیش از آنکه تصویری برای زیباسازی یک شهر باشند، کارکرد ویژه‌ای برای انتقال پیام، فکر و اندیشه پیدا کرده اند. آن‌ها حالا تبدیل به یک رسانه شده اند که نه تنها پیام خود را به صورت فیزیکی روی در و دیوار‌های شهر به مخاطب خود می‌رسانند بلکه با دست به دست شدن در شبکه‌های اجتماعی هم تاثیرگذاری دوچندان پیدا کرده اند.

این سال‌ها طرح‌ها وسوژه‌های دیوارنگاره میدان ولیعصر (عج) به چنان بلوغ هنری و مضمونی رسیده است که بنا بر اتفاقات روز بخش عمده‌ای از جامعه خواسته یا ناخواسته درگیر آن می‌شوند و اصطلاحا مخاطب خاص و عام آن هستند. درست مثل همین مردم که در استانه انتخابات با بلوغ سیاسی و فارغ از هیجانات خاص و بی توجه به وعده‌های شعاری به دنبال انتخاب فرد اصلح برای پوشیدن ردای ریاست جمهوری هستند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار