کد خبر: 1234500
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۵:۰۰
بدن انسان سیستم پاداش گسترده‌ای داره ولی مهم‌ترین قسمت اونجاییه که مغز ما با ترشح دوپامین (Dopamine) احساس لذت فراوون می‌کنه. ترشح دوپامین در مغز باعث شادی از ته‌دل می‌شه که به شدت توی تصمیمات خرید افراد نقش‌آفرینی می‌کنه. حالا دوپامین چه زمانی ترشح می‌شه؟

جوان آنلاین: پیمان محمدیان، در کانال تلگرامی خود نوشت: به عنوان یه فعال اقتصادی حرفه‌ای و همچنین در نقش یه بازاریاب خبره ما باید با بدن انسان و نقشش توی تصمیمات خرید کاملاً آشنا باشیم تا بدونیم کی و کجا باید از چه روش‌های بازاریابی استفاده کنیم. ما شاید در ظاهر منطقی باشیم ولی خیلی از تصمیمات‌مون ناشی از احساسات و ترشح هورمون‌هامون هستش و این رو همیشه یادتون باشه در جنگ هورمون‌ها و منطق، در ۹۹ درصد مواقع هورمون‌ها پیروز هستند. حالا چه قسمت‌هایی از بدن انسان در فروش و بازاریابی اهمیت دارند؟
 سیستم پاداش
بدن انسان سیستم پاداش گسترده‌ای داره ولی مهم‌ترین قسمت اونجاییه که مغز ما با ترشح دوپامین (Dopamine) احساس لذت فراوون می‌کنه. ترشح دوپامین در مغز باعث شادی از ته‌دل می‌شه که به شدت توی تصمیمات خرید افراد نقش‌آفرینی می‌کنه. حالا دوپامین چه زمانی ترشح می‌شه؟
 خوردن یک غذای خوشمزه: خوردن یک غذای خوشمزه باعث ترشح دوپامین می‌شه. برای همین در خیلی از نمایشگاه‌ها و فروشگاه‌ها ممکنه ببینید از مشتری با خوراکی‌های خوشمزه و حتی غذای خوشمزه پذیرایی می‌کنند؛ اون‌ها با این کار باعث ترشح شدید دوپامین و افزایش احتمال فروششون می‌شوند. 
ورزش: ورزش به شدت باعث ترشح هورمون شادی می‌شه. علاوه بر ورزش حتی تماشای ورزش مثل فوتبال هم این مدلیه. برای همین برند‌های بزرگ حاضر هستند هزینه‌های نجومی بابت تبلیغات توی مسابقات ورزشی پرداخت کنند؛ چون فقط ماجرا به تعداد بیننده این مسابقات ختم نمی‌شه! اون هیجانات و شادی در اون لحظه روی تصمیم‌گیری تأثیرگذاره. 
موسیقی: برخی از موسیقی‌ها به شدت به ترشح دوپامین کمک می‌کنند؛ ولی باید حواسمون باشه این برای همه موسیقی‌ها نیست. برای همین توی خیلی از فروشگاه‌ها دائم در حال پخش موسیقی هستند. 
هنر: فعالیت‌های هنری به ترشح دوپامین کمک شایانی می‌کنه. برای همین توی دو دهه اخیر کسب‌وکار‌ها خیلی توی طراحی محصول، طراحی فروشگاه، طراحی سایت، تبلیغات و... از انواع هنر‌های مختلف استفاده کردند. اصلاً یکی از دلایلی که هنرمندان توی دنیا و حتی ایران نسبت به قبل وضعیت و فرصت شغلی بهتری دارن همینه. 
چالش‌های جدید: انجام چالش‌های جدید، کار‌های جدید و خارج از چارچوب میتونه باعث ترشح هورمون شادی و افزایش فروش بشه. برای همین توی طراحی بازی‌سازی کسب‌وکارهاتون، طراحی مراحل خریدتون و انجام مسابقات اینستاگرامی به این نکته توجه زیادی کنید. 
 سیستم احساسی مغز
انسان سیستم احساسی بسیار پیچیده‌ای داره. یکی از مهم‌ترین هسته‌های احساسات در بدن آمیگدال (Amygdala) نام داره و توی مغز قرار داره و بخش مهمی از پردازش احساسات ما مرتبط به اون بخش هست. ورودی‌های حسی مهم در فروش و بازاریابی:
بینایی: شما باید از نظر بصری دل‌فریب باشید. محصول شما علاوه بر عملکرد خوب به ظاهر زیبا هم نیاز داره. بینایی مهم‌ترین حس در تصمیم‌گیری فروشه!
شنوایی: موسیقی داخل فروشگاهتون باید متناسب با محصولتون باشه، صدای استفاده از محصولتون باید مثل صدای خوردن چیپس جذاب باشه و هیچ‌وقت نباید از صدا غافل بشید!
بویایی: بو‌ها فراموش نمی‌شوند. من دوران نوجوانی رفتم توی یه مغازه که وسیله ورزشی بخرم و هنوز بعد از ۱۵ سال رایحه خوش اونجا از یادم نمی‌ره. می‌توانید به عطرساز‌ها بگید که عطر منحصربه فرد برند شما رو تولید کنند تا با هویت متفاوتی همیشه در ذهن مشتری بمونید. حتی به محصولاتتون می‌تونید اون عطر رو بزنید. 
لمس کردن: لمس‌کردن محصول خیلی به احتمال افزایش فروشش کمک می‌کنه و این موضوع یکی از بزرگ‌ترین سد‌ها برای افزایش سبد فروش اینترنتی توی ایران و دنیاست. خیلی احساس مهمی توی خرید کردنه و مغز مشتری به خوبی وجود اون کالا رو می‌پذیره.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار