کد خبر: 1232143
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
گزارش جوان از دو روز اول ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری
امسال بر اساس مواردی که در اولین بیانیه ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شد، فقط کسانی قادر به ثبت‌نام در انتخابات هستند که ۱۲ بند قانونی مدنظر را داشته باشند. بر همین اساس رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده که از ۳۷ نفری که به ستادانتخابات وزارت کشور مراجعه کردند فقط هفت نفر شرایط قانونی را داشتند.
جعفر برزگر

جوان آنلاین: پیش‌بینی‌ها از فضای انتخاباتی چهاردهمین دوره ریاست جمهوری اشتباه نبود، چراکه گمانه‌زنی‌ها یک به یک در حال به واقعیت پیوستن است. کسانی که در گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای نام آن‌ها برده می‌شد و ما هم در روزنامه جوان روز پنج‌شنبه به تعدادی از آن‌ها اشاره کرده بودیم که با «ناز و نیاز» در حال ارزیابی فضای انتخاباتی سال ۱۴۰۳ هستند، شناسنامه به دست راهی وزارت کشور شده‌اند. دست‌کم تا پایان روز دوم ۹ نفر با حضور در ستاد انتخابات کشور نام‌نویسی کردند. ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری از روز پنج‌شنبه ۱۰ خرداد شروع شده و براساس زمان‌بندی‌ای که وزارت کشور اعلام کرد تا ۱۴ خرداد، یعنی روز دوشنبه این هفته ادامه خواهد داشت. برخلاف دوره‌های قبل که گزینه‌های اصلی و شاخص در روز آخر و گاه در ساعات پایانی راهی فاطمی می‌شدند، در این دوره داوطلبان تاب و تحمل از دست داده و از همان روز اول افراد شاخص ترجیح دادند که کار ثبت‌نام خود را به تأخیر نیندازند. 

 پاسخ منفی وزارت کشور به ۳۰ نفر
امسال بر اساس مواردی که در اولین بیانیه ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام شد، فقط کسانی قادر به ثبت‌نام در انتخابات هستند که ۱۲ بند قانونی مدنظر را داشته باشند. بر همین اساس رئیس ستاد انتخابات وزارت کشور روز جمعه در گفتگو با خبرنگاران اعلام کرده که از ۳۷ نفری که به ستادانتخابات وزارت کشور مراجعه کردند فقط هفت نفر شرایط قانونی را داشتند. سیدمحمدتقی شاهچراغی، رئیس ستاد انتخابات همچنین از داوطلبان خواسته که به دلیل زمان‌بر بودن بخشی از فرایند ثبت‌نام، ثبت‌نام خود را به روز‌های و ساعات پایانی موکول نکنند. 

 روز اول جلیلی آمد، روز دوم لاریجانی
اولین روز ثبت‌نام چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۸ صبح روز پنجشنبه ۱۰ خرداد با دستور وزیر کشور آغاز شد. تا ساعت ۱۸ که پایان زمان ثبت‌نام است محمد‌رضا صباغیان، عباس مقتدایی، مصطفی کواکبیان، قدرتعلی حشمتیان و سعید جلیلی ثبت‌نام کردند. 
جلیلی با تعدادی از هواداران خود وارد ستاد انتخابات شد. او بعد از ثبت‌نام اعلام کرد که «در یک فرصت تاریخی هستیم، غفلت کنید، از مسیر پیشرفت عقب می‌مانیم». این داوطلب نامزدی انتخابات ریاست جمهوری گفت: «رئیس‌جمهور باید به برنامه اشراف کامل داشته باشد، به حداقل‌ها راضی نشود، اداره روزمره کشور را کافی نداند و به قله‌ها نگاه کند، پیشرفت‌های مردم ما و روند‌های جهانی، امروز به ما نشان می‌دهد که در یک فرصت تاریخی هستیم». 
عباس مقتدایی هم که نماینده مردم اصفهان در مجلس یازدهم بود با شعار انتخاباتی «ایران ما» در انتخابات ثبت‌نام کرد. مصطفی کواکبیان هم با ثبت‌نام در انتخابات اعلام کرد که نام دولتش «دولت مردم‌سالار» است. صباغیان هم تصریح کرد که «به دنبال اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی هستم. هدف اصلی و اولویت اول من اصلاح ساختار سیاسی و اقتصادی است.»
در دومین روز ثبت‌نام داوطلبان هم محمد خوش‌چهره نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی و استاد اقتصاد دانشگاه تهران در انتخابات ثبت‌نام کرد. عبدالناصر همتی، علی اردشیر لاریجانی و محمود احمدی بیغش هم ثبت‌نام کردند. احمد وحیدی وزیر کشور هم دیروز از ستاد انتخابات کشور بازدید کرد و در جریان ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفت. 
علی لاریجانی گفت که افراد کاربلد و توانا، با هر سلیقه سیاسی را به کار خواهد گرفت. 
حضور لاریجانی در ستاد انتخابات کشور هم با حواشی مختلفی همراه بود. لاریجانی قبل از حضور در ستاد انتخابات کشور توییتی منتشر کردکه به نوعی آغاز کمپین تبلیغاتی او بود. برهمین اساس خبرنگاری از لاریجانی پرسید که توییت دیشب شما خبرساز شد؛ با اسنپ آمدید یا تپسی؟! لاریجانی هم گفت که «چیز‌های مهم تری در آن توییت بود». رئیس سابق مجلس پنج‌شنبه شب در یک توییت در شبکه اجتماعی ایکس مسیر رفتن به وزارت کشور و خیابان پاستور (محل استقرار ریاست جمهوری) را روی نقشه مشخص کرده بود. پست وی در شبکه‌های اجتماعی با واکنش‌های گسترده‌ای همراه شد. در این توییت نوشته بود بدون شما (مردم) به مقصد نمی‌رسیم. لاریجانی حدود چهار ساعت بعد از ثبت‌نامش در توئیتی از شعار انتخاباتی خود با عنوان «ملت قوی، دولت زمینه‌ساز» رونمایی کرد. 

 توییت حاشیه‌ساز لاریجانی.
اما بیشترین حواشی پیرامون ثبت‌نام لاریجانی توییتی بود که او بعد از ثبت‌نام در صفحه ایکس خود منتشر کرد که بخشی از بیانیه انتخاباتی لاریجانی بود. لاریجانی در بیانیه انتخاباتی خود که در وزارت کشور خواند، گفت: «در الگو دولت زمینه‌ساز، دولت جایگزین ملت نمی‌شود، ولی بستر متوازن برای مشارکت و رقابت مردم در همه حوزه‌ها را فراهم می‌کند و آزادی‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی برای این امر ضرورت دارد و زمانی برای از دست دادن نداریم.»
لاریجانی با یک توییت تک جمله‌ای با هشتگ «ارتفاع پست» نوشت: «برای عبور از موانع باید از روش‌های منسوخ ارتفاع بگیریم.» همین جمله باعث شد، صفحه او در فضای مجازی با موجی از اعتراضات گسترده کاربران مواجه شود، چراکه معتقد بودند این توییت با اشاراتی که از سوی برخی هواداران او تأیید شده بود، طعنه به سقوط بالگرد شهید رئیسی است. در مقابل هم یکی از رسانه‌های منتسب به لاریجانی این مسئله را رد کرد و مخالفت‌ها را سوء استفاده از شهید نامید. در این توضیحات آمده است: دکتر علی لاریجانی امروز در ابتدای سخنرانی در ثبت‌نام انتخابات، با ذکر خیر از حجت‌الاسلام رئیسی گفت‌: «یاد رئیس‌جمهور سخت‌کوش و متواضع و همراهان را گرامی می‌دارم. توییت ایشان درباره ارتفاع گرفتن از مشکلات، قسمتی از بیانیه ثبت‌نام ایشان بود و هیچ کنایه و قصدی درباره سانحه بالگرد ریاست جمهوری نبود.» 

 واکنش قالیباف و دولتی‌ها به لاریجانی
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس هم در توییتی که برخی آن را واکنش به رفتار انتخاباتی لاریجانی تفسیر کردند، نوشت: «دستاورد ماندگار شهید رئیسی در فضای سیاسی کشور اخلاقمداری و عدم تخریب رقبا است. با طعنه و کنایه این دستاورد بزرگ را کمرنگ نکنیم». 
احسان صالحی دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت هم به توییت لاریجانی واکنش نشان داد و گفت: «خداوند مزد اخلاص رئیس‌جمهور شهید را با ارتفاع دادن او در قلب مردم داد و در آسمان‌ها نام و یادش رفعت گرفت. طوبی له و بدا به حال کسانی که هر بار رخ عیان می‌کنند روی زشت‌تری از سیاست را نشان می‌دهند.»

 توضیح لاریجانی
دامنه این واکنش‌ها به قدری گسترده شد که لاریجانی را وادار به واکنش و توضیح و شاید هم تصحیح در این باره کرد؛ و او در توییتی دیگر برای رفع ابهام و سؤال‌های ایجاد شده نوشت: «ارتفاع بگیریم یک راهبرد برای طی کردن مسیر است. برای رشد و توسعه کشور باید از مباحث تخریبی و سلبی ارتفاع بگیریم و برای یکبار هم که شده فضای انتخاباتی را معطوف به ترسیم مشکلات مردم و ارائه راه حل‌های واقعی آنان کنیم. شهیدان خدمت در راه وطن جان خود را برای اعتلای همین راهبرد گذاشتند. یاد و نام بلندشان گرامی و اندیشه اهریمنان و سوء استفاده کنندگان از نامشان ناکام.»
خلاصه اینکه ساختمان فاطمی این روز‌ها بهار داغی را تجربه می‌کند و از همان روز اول ثبت‌نام داوطلبان فضای انتخاباتی در کشور بالا گرفته است و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای خبر از حضور افراد شناخته شده در روز‌های آتی برای ثبت‌نام است.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
0
0
جالبه
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۲
0
1
لاریجانی چندین سال سکان مجلس رادردست داشت دریغ ازیک کارمثبت پس اداره کشور نباید به دست چنین اشخاصی داد
جمشید نوری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۱۴
0
0
باید یک شبه نظامی رئیس جمهور شود تا پازل تکمیل گردد .
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار