مسعود درستی، مدیر عامل شرکت متروی تهران در مورد سرانجام ساخت قطار ملی در متروی تهران با تأکید بر اینکه معاونت علمی ریاست جمهوری و متروی تهران در سالهای قبل توافقی پیرامون ساخت قطار ملی داشتند که بر این اساس با همکاری شرکتهای دانشبنیان ایرانی نهایتاً قطار ملی مترو در سال ۱۴۰۰ آماده شد، گفت: بعد از ساخت این سؤال مطرح شد که آیا این قطار از نظر ایمنی جوابگو است یا خیر که برای حل این مسئله مشاور خارجی در کنار کارشناسان ایرانی در جریان فرآیند تولید، مشاوره و کنترل قرار گرفت.
وی ادامه داد: گاهی برای برخی از آزمونها زمان زیادی صرف شد و نهایتاً در سال ۱۴۰۲ قطار ملی مترو توانست بعد از گذراندن موفقیتآمیز همه تستها، تأییدیه نهایی را اخذ کند و مشاور خارجی بر روند تولید قطار ملی مترو صحه گذاشت و در حال حاضر قطار ملی در خط متروی پرند در حال تردد است، البته قطار ملی باید بر اساس پروتکلها ۵۰ هزار کیلومتر سیر ایمن داشتهباشد تا بتوانیم این قطار را وارد مسیرهای پرتردد کنیم.
درستی با تأکید بر اینکه دولت برای تولید انبوه قطارملی بودجه در نظر گرفته که در حال فعالسازی آن هستیم، ادامه داد: یک قرارداد برای تولید ۱۱۳ واگن ملی مترو در جریان است که قطعاً مجدداً از توان شرکتهای دانشبنیان برای پروژه قطارملی بهره خواهیم گرفت.
مدیر عامل شرکت متروی تهران اظهار کرد: در حال حاضر دو رام قطار هفت واگن نیز در حال ساخت است تا در صورت جاری شدن قرارداد قطار ملی مجبور نباشیم از نقطه صفر آغاز کنیم؛ یعنی به عبارت دیگر دو رام قطار ملی دیگر به جز قطاری که در حال حاضر در خط متروی پرند فعال است تا پایان سال وارد مدار میشود.