کد خبر: 1231667
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
پاسخ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به سرمقاله «جوان»

پس از انتشار سرمقاله‌ای با عنوان «انحصارگران در قوه قضائیه مشغول کارند» در صفحه یک و همین صفحه، دفاتر خدمات الکترونیک قضایی پاسخی را به دفتر روزنامه ارسال داشته است.
متن پاسخ دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به مطلب «جوان» به این شرح است:
ایده راه‌اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور تسهیل ارتباط مردم و مراجع قضایی شکل گرفت تا هموطنان عزیزی که آشنایی کافی با تشریفات قانونی دادرسی ندارند بتوانند پرونده‌های قضایی خویش را بهتر و سهل‌الوصول‌تر پیگیری کرده و به نتیجه برسند، اما اساس توسعه خدمات الکترونیک قضایی بر محوریت «خودکاربری» شکل گرفت و گسترش یافت تا مردم شریف ایران اسلامی؛ «آسان‌تر»، «ارزان‌تر» و «سریع‌تر» بتوانند فرآیند دادرسی و مسیر تحقق عدالت را بپیمایند. درصد بالایی از مراجعات مردم به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا مراجع قضایی اتفاقاً برای مسائلی است که در پنجره واحد خدمات قضایی فعال بوده و اصلاً نیازی به مراجعه حضوری ندارد. این امر با اطلاع‌رسانی‌ها و آموزش‌های عمومی بیشتر – که می‌پذیریم از نقاط ضعف و قابل‌تقویت دستگاه قضایی است- کاملاً مرتفع خواهد شد. 
از طرف دیگر به منظور ساماندهی ترافیک حضور مردم در دفاتر خدمات قضایی سامانه نوبت دهی هوشمند دفاتر خدمات الکترونیک قضایی راه‌اندازی شده که میزان شلوغی هر دفتر را به صورت آنلاین نمایش داده و افراد برای کار‌های ضروری می‌توانند با دریافت نوبت الکترونیکی و بدون معطلی رأس ساعت اعلام شده به دفتر مورد نظر مراجعه و خدمت دریافت نمایند. این سامانه نوبت‌دهی در برخی پیام‌رسان‌های ایرانی و برنامک‌های تلفن همراه پر مخاطب و سایت‌های اینترنتی در دسترس مراجعین ارجمند است. 
در خصوص صدور پروانه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نیز ذکر این نکته ضروری است که بر اساس قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار، از سال ۱۴۰۰ دیگر صدور مجوز فعالیت دفاتر یاد شده از طریق درگاه ملی مجوز‌ها صورت می‌گیرد و قوه قضائیه تنها نقش تأیید صلاحیت علمی و حرفه‌ای متقاضیان را به عهده داشته و سایر مقررات وفق مصوبات درگاه ملی مجوز‌های کشور است. اگر چه در حال حاضر به واسطه توسعه سبد خودکاربری خدمات الکترونیک قضایی، توسعه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تنها روش دسترسی به خدمات قضایی نمی‌باشد. 
شاید نویسنده مطلب اطلاع ندارند که کلیه وکلا و کارشناسان رسمی دادگستری اصلاً هیچ نیازی به حضور در دفاتر مذکور نداشته و تمام فعالیت‌های مرتبط با پرونده‌های قضایی خود را از طریق دسترسی که برای ایشان در سامانه خودکاربری وکلا و کارشناسان رسمی فراهم گردیده به انجام می‌رسانند. به حول و قوه الهی امروز ایران اسلامی در موضوع دسترسی‌های الکترونیک برخط وکلا و کارشناسان رسمی جزو کشور‌های پیشرو در جهان است و هر وکیل و کارشناسی در رایانه خود صاحب یک دفتر خدمات الکترونیک قضایی اختصاصی است. خودکاربری ویژه مراجعین حرفه‌ای قوه قضائیه یعنی وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور به گونه‌ای طراحی شده‌است که انجام تمام امور مربوط به طرح و پیگیری پرونده در مراجع قضایی بدون مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی یا حتی محاکم قضایی قابل انجام است. روزانه بیش از ۳۰ هزار نفر از وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور وارد این سامانه می‌شوند و صد‌ها هزار اقدام مرتبط با پرونده‌هایشان را انجام می‌دهند. 
برخی از خدمات قضایی همانند ثبت اولیه دادخواست که مبنای تشکیل پرونده قضایی است و باید با دقت بالایی از نظر حقوقی انجام شود یا در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحت‌نظر مدیر دفتر صورت می‌گیرد یا توسط وکیل و از طریق سامانه خودکاربری وکلا. وگرنه مثلاً برای درخواست صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه، مشاهده ابلاغیه‌های قضایی، اطلاع از سیر مراحل پرونده، آگهی‌های قضایی و نظایر آنها، تمامی مراحل مربوطه از طریق «پنجره خدمات واحد قضایی» و توسط خود مردم صورت می‌گیرد و هیچ نیاز یا الزامی به مراجعه حضوری به دفاتر خدمات یا شعب قضایی نیست. خوب است بدانیم که بیش از ۵۰ درصد گواهی‌های عدم سوء‌پیشینه صادر شده در سال گذشته بدون مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی صادر شده‌است. با توجه به اینکه بیش از ۹۵ درصد ابلاغیه‌های قضایی به صورت الکترونیکی صادر و ابلاغ می‌شود، مردم عزیزمان بخش عمده‌ای از ابلاغیه‌های قضایی خود را از طریق امکان خودکاربری دریافت و مشاهده می‌نمایند. همین درصد کمی از افراد که برای دریافت ابلاغیه‌های قضایی خود به دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه می‌کنند، بخشی از علت تشکیل صف‌های طولانی در دفاتر مذکور هستند که اگر از امکانات تعبیه شده در «خدمات الکترونیک قضایی من» در آدرس: https://my. adliran. ir استفاده می‌کردند اصلاً نیازی به تحمل رنج سفر‌های درون‌شهری و صرف وقت و هزینه اضافی نداشتند و می‌توانستند از منزل یا محل کار و تحصیل با تلفن همراه خود یا رایانه شخصی به ابلاغیه‌های قضایی خویش دسترسی داشته‌باشند. 
به زودی با توسعه درگاه‌های متنوع خدمات غیر‌حضوری، امکان ارائه درخواست برای خدمات ارائه شده در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بدون مراجعه به آن‌ها از طریق سکو‌های بخش خصوصی نیز فراهم خواهد گردید و اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت خواهد پذیرفت. 
همانطور که پیشتر ذکر شد، دستگاه قضایی در مسیر اطلاع‌رسانی و آموزش بهره‌برداری از خدمات پر حجم الکترونیک قضایی از همکاری بیشتر رسانه‌های جمعی و صاحبان قلم و تریبون استقبال کرده و دست شما فعالان ارجمند عرصه تبیین و روشنگری را به گرمی می‌فشارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار