کد خبر: 1230303
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
‌ تیرماه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود

جوان آنلاین: فقدان رئیس‌جمهور محبوب و خادم ملت، شهید سید ابراهیم رئیسی، رضوان الله تعالی علیه، اگرچه سخت و دشوار و ضربه سنگینی به کشور و نظام اسلامی بود، لیکن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، پیش بینی‌های لازم در این زمینه و زمینه‌های مشابه را کرده و همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب به مردم عزیزمان اطمینان دادند «هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید» 
اصل ۱۳۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه راهگشاست و تصریح کرده است: در صورت فوت، عزل، استعفا، غیبت یا بیماری بیش از دو ماه رئیس‌جمهور یا در موردی که مدت ریاست جمهوری پایان یافته و رئیس‌جمهور جدید بر اثر موانعی هنوز انتخاب نشده یا امور دیگری از این قبیل، معاون اول رئیس‌جمهور با موافقت رهبری اختیارات و مسئولیت‌های وی را بر عهده می‌گیرد. این قانون می‌گوید: شورایی متشکل از رئیس مجلس و رئیس قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظف است ترتیبی دهد که حداکثر ظرف ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود، در صورت فوت معاون اول یا امور دیگری که مانع انجام وظایف وی گردد و نیز در صورتی که رئیس‌جمهور معاون اول نداشته باشد، مقام رهبری فرد دیگری را به جای او منصوب می‌کند. با این اوصاف، از دیروز که رئیس‌جمهور ایران به شهادت رسیده است، محمدباقر قالیباف، غلامحسین اژه‌ای و محمد مخبر دزفولی تا ۱۸ تیر امسال فرصت دارند تا شرایط لازم برای انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری را فراهم کنند. 
بر همین اساس بنا به گفته سخنگوی دولت، در نشست دیروز هیئت دولت هشت کمیته تخصصی برای پیشبرد امور مختلف در دولت تشکیل شده و هر یک از وزرا مسئولیت برخی از موضوعات را بر عهده گرفته‌اند. بر اساس پیش بینی‌هایی که در قانون اساسی پیرامون حادث شدن چنین وضعیتی در کشور صورت گرفته، «محمد مخبر» معاون اول رئیس‌جمهور از دیروز و با موافقت رهبر انقلاب عهده دار امورات دولت و اختیارات رئیس‌جمهور تا زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری شد. 
روز یک‌شنبه هم رهبر انقلاب اسلامی در خصوص ایجاد چنین شرایطی برای کشور عنوان کردند: مردم عزیزمان مطمئن باشند که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نمی‌آید. مسئولان با جدیت چند‌برابری مشغول کار‌های خودشان هستند. ما هم توصیه‌هایی که باید بکنیم، به آن عزیزانمان توصیه کردیم. همه چیز ان‌شاءالله مرتب، منظم، کار‌های کشور پیش می‌رود؛ هم امنیت کشور، هم امنیت مرزها، هم بقیه کار‌هایی که در سطح کشور به وسیله قوه مجریه باید انجام بگیرد، انجام می‌گیرد. مردم نگران و دلواپس نباشند.»

 همه چیز بر مدار قانون پیگیری می‌شود
سخنگوی شورای نگهبان دیروز در گفت‌وگویی با تأکید بر اینکه همه چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خللی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد، گفت: همان‌طور که رهبر فرزانه انقلاب دیروز فرمودند، همه امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش‌بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد. 
هادی طحان‌نظیف با اشاره به پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فوت رئیس‌جمهور با تسلیت شهادت ایشان و همراهان او اظهار کرد: در این خصوص به اصل ۱۳۱ قانون اساسی اشاره و تأکید کرد: از یک‌شنبه که این اتفاق پیش آمد، موارد لازم به معاون اول رئیس‌جمهور گفته شد و اداره امور توسط ایشان انجام می‌شود و این فرایند آغاز شده است. موضوع فرایند حداکثر ۵۰ روزه برای برگزاری انتخابات تمهیدات لازم را خواهد داشت و دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد. همه چیز طبیعی و بر مدار قانون پیش خواهد رفت. ما در حال متحمل شدن ضایعه بزرگی هستیم و این را می‌دانیم؛ اما قانون نیز برای شرایط عادی و اینچنینی، پیش‌بینی‌های لازم را کرده؛ بنابراین، از لحاظ قانون با شرایط خاصی مواجه نیستیم. 
طحان نظیف با بیان اینکه «داغدار عزیزان‌مان هستیم که افراد خدومی بودند که برای خدمت به مردم سر از پا نمی‌شناختند»، تأکید کرد: از باب اداره کشور هیچ خلل و نگرانی وجود ندارد و کار طبق موازین قانونی پیگیری می‌شود. وی در پاسخ به این پرسش که با توجه به اینکه یک سال تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ باقی مانده بود، دوره رئیس‌جمهور بعدی یک‌ساله است یا چهار ساله، گفت: این‌ها مواردی است که خودمان هم باید در شورای نگهبان درباره آن صحبت کنیم. پس از بررسی‌های دقیق‌تر توضیحات لازم را خواهم داد. در این زمینه قانون صراحت دارد، رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود برای دوره چهار ساله است و تصور من نیز همین است، ولی پس از بررسی‌های دقیق‌تر جزئیات اعلام می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار