کد خبر: 1227578
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰

جوان آنلاین: وضعیت مدارس دینی پاکستان و آموزه‌هایی که به تروریسم تکفیری ختم می‌شود، بار‌ها محل مناقشه و مباحثه بوده است. حالا به نظر می‌رسد برخی مدارس دینی در استان سیستان و بلوچستان هم می‌خواهند همان مسیر را بروند. این اتهام چنان جدی متوجه برخی مدارس اهل سنت در این استان بود که مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جماعت مسجد مکی زاهدان، در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید دارالعلوم زاهدان در صدد رفع اتهام برآمد و مدعی مسیر اعتدالی در مدارس دینی اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان شد و تأکید کرد که این مدارس با گروه‌های افراطی همراه نیستند و برای کسی ضرری ندارند. او همچنین به انتقاد از قوانینی پرداخت که حضور طلاب افغانستانی در مدارس دینی اهل سنت در این استان را محدود می‌کند یا مانع می‌شود. 

روز شنبه، اما اتفاقی رخ نمود که گرچه اطلاعات چندانی از آن منتشر نشده، اما نشان می‌دهد روال حداقل برخی از این مدارس، چندان هم اعتدالی و غیر مضر برای دیگران نبوده است. بنا بر آنچه در اطلاعیه روابط عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی آمده، روز شنبه (۱۵ فروردین) در عملیات مشترک قرارگاه قدس با اداره کل اطلاعات استان سیستان و بلوچستان در مدرسه علوم دینی انوارالحرمین روستای پشامگ شهرستان راسک برخی همکاران تروریست‌های جیش العدل که در قالب طلبه در این مدرسه حضور داشتند، دستگیر شده‌اند. 

در این عملیات، عناصر پشتیبانی‌کننده دو عملیات تروریستی گروهک جیش‌العدل که در ۲۴ آذر ۱۴۰۲ در ستاد انتظامی و ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ در سپاه شهرستان راسک صورت گرفت و منجر به شهادت تعدادی از نیرو‌های انتظامی و سپاه شد که در مدرسه یادشده مخفی شده بودند با همکاری مردم منطقه شناسایی و دستگیر شدند. 

عبدالحمید اسماعیل‌زهی سابقه حمایت از طالبان را هم دارد و یکی از خاستگاه‌های طالبان مدارس دینی اهل سنت در پاکستان است. شهریور ۱۴۰۰ و پس از حمایت اسماعیل‌زهی از طالبان، پیر محمد ملازهی- کارشناس مسائل افغانستان- درباره چرایی مواضع مولوی عبدالحمید در حمایت از طالبان به انصاف نیوز گفته بود که «درباره مولوی عبدالحمید باید یکسری از مسائل را در نظر گرفت. او رهبر اهل سنت ایران و طالبان هم یک گروه سنی است، از اینکه طالبان قدرت بگیرد، قاعدتاً استقبال می‌کند. مولوی‌های اهل سنت ایران و طالبان در یک نوع از مدارس درس خوانده‌اند، این موضوع خود به خود باعث ایجاد حمایت می‌شود. خاستگاه فکری مولوی‌ها و طالبان به هم نزدیک است، به علاوه اینکه شاید محاسبات اهل سنت در ایران این باشد که یک گروهی براساس ایدئولوژی اهل سنت قدرت می‌گیرد، همین به شکل طبیعی مورد حمایت مولوی‌ها است.»

البته این تحلیل طبعاً درباره اهل سنت ایران درست نیست و از قضا آنان کسانی هستند که بار‌ها در کنار سایر مذاهب ایرانی مقابل تروریسم تکفیری و و‌هابی ایستاده‌اند و شهید هم شده‌اند، اما افراطی‌هایی این میان هستند که به کل جامعه ایرانی ضربه وارد می‌کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار