کد خبر: 1211122
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۳:۰۰
کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:
اقتصاد ایران در حال حاضر به دلیل وابستگی شدید به بنزین در سبد سوخت خودرو‌های سواری با چالش مهمی مواجه است

جوان آنلاین: کارشناس انرژی معتقد است: با توجه به ظرفیت ۲۰ میلیون مترمکعبی استفاده از سوخت CNG در زیرساخت‌های موجود کشور باید خودروسازان اقدام به ساخت خودرو‌های دوگانه‌سوز تحویل در کارخانه کنند و حتی سوبسید برای ارائه این خودرو‌ها را داشته باشند و بخش بزرگی از حمل‌و‌نقل شهری در داخل کلانشهر‌ها مانند تهران باید از طریق خودرو‌های دوگانه‌سوز تأمین شود.

فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با وابستگی شدید به بنزین در اقتصاد ایران و ناترازی بنزین گفت: اقتصاد ایران در حال حاضر به دلیل وابستگی شدید به بنزین در سبد سوخت خودرو‌های سواری با چالش مهمی مواجه است. عرضه بنزین ارزان و یارانه‌ای همراه با رواج خودرو‌های فرسوده و مصرف بالای بنزین به ناترازی بین مصرف و تولید بنزین منجر شده است. در نتیجه در سال جاری کشور مجبور به واردات حدود ۲ میلیون دلار بنزین شده است.
وی ادامه داد: برای رفع این مشکل دولت راهکار‌های مختلفی از جمله ترویج گاز طبیعی فشرده (CNG) به عنوان سوخت جایگزین را در نظر گرفته است. علاوه بر صرفه اقتصادی CNG می‌توان به پاک بودن این سوخت اشاره کرد. چون گاز فشرده نسبت به بنزین با انتشار کمتر آلاینده‌های مضر مانند منواکسید کربن، اکسید‌های نیتروژن و ذرات معلق این کاهش در انتشار به بهبود کیفیت هوا و سلامت عمومی کمک می‌کند.
جامع تصریح کرد: در بحث صرفه اقتصادی CNG به طور کلی از بنزین ارزان‌تر است. علاوه بر این وسایل نقلیه گازسوز اغلب هزینه‌های تعمیر و نگهداری کمتر و عمر موتور طولانی‌تری دارند که باعث صرفه‌جویی بالقوه برای دارندگان خودرو می‌شود. دولت سیزدهم در اقدامی برای تشویق به پذیرش CNG در حمل و نقل طرح جدیدی را ارائه کرده که بر سوخت خودرو‌های تاکسی تمرکز دارد. این ابتکار با هدف استفاده از زیرساخت‌های CNG موجود و ارتقای بهره‌برداری از آن است. باید در زمینه توسعه زیرساخت‌ها از همه بخش‌ها کمک گرفت و حتی سرمایه‌گذاری در این بخش را تسهیل کرد تا شاهد استفاده بیشتر و تمایل به مصرف بیشتر سوخت CNG باشیم.
این کارشناس انرژی در رابطه با تعداد بالای خودرو‌های فرسوده گفت: در حال حاضر تعداد خودرو‌های فرسوده به بالای ۵/۵ میلیون دستگاه رسیده است و ادامه استفاده از آن‌ها در صنعت حمل و نقل مصرف بنزین را در این بخش به شدت تشدید می‌کند. بنابراین مدیریت مصرف بنزین به طور مؤثر بهبود بهره‌وری سوخت از طریق اسقاط خودرو‌های فرسوده و تمرکز بر افزایش پذیرش خودرو‌های برقی و دوگانه‌سوز را ضروری می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: باید به خوبی از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید استفاده کنیم و به سمت تولید خودرو‌های برقی برویم که این خودرو‌ها می‌توانند بخش عمده‌ای از مشکل را حل کنند. ما می‌توانیم در مناطق مرزی خودرو‌های CNG سوز و برقی بیشتری استفاده کنیم و مشکل کمبود بنزین را در این مناطق به طور جدی کم‌تر و حتی این خودرو‌ها در شهر‌های آلوده نیز می‌تواند کمک حال باشد. دولت با دادن تسهیلات و کمک شهرداری‌ها لااقل حمل و نقل عمومی مثل تاکسی‌ها می‌توانند برقی باشند.
جامع اظهار داشت: به نظر می‌رسد دولت باید به طور مستمر و فعال استفاده از خودرو‌های دوگانه‌سوز را از طریق مشوق‌ها و مقررات ترویج دهد که این می‌تواند شامل ارائه معافیت‌های مالیاتی یا یارانه برای خرید خودرو‌های دوگانه‌سوز و تعریض مخزن رایگان در صدر آن‌ها باشد. عمر مفید و قابل استفاده مخازن خودرو‌ها ۱۵سال است که حدود یک میلیون خودرو که بیش از ۱۵ سال پیش اقدام به تبدیل به دوگانه سوز و نصب این مخازن کرده بودند. امروز مخازنی فرسوده و نیاز به تعویض دارند که با طرح تعویض رایگان می‌تواند تشویق برای استفاده از CNG را در جامعه بیشتر رواج داد. متأسفانه در کشور ما سوخت CNG را فقط سوخت خودرو‌های قشر مستضعف یا با درآمد پایین معرفی کرده‌اند، در حالی که در کشور‌های همسایه چنین نیست و بسیاری از خودرو‌های لوکس هم از این سوخت پاک استفاده می‌کنند.
وی در پایان گفت: با توجه به وجود ظرفیت ۲۰ میلیون مترمکعبی استفاده از سوخت CNG در زیرساخت‌های موجود کشور باید خودروسازان اقدام به ساخت خودرو‌های دوگانه‌سوز تحویل در کارخانه کنند و حتی سوبسید نیز برای ارائه این خودرو‌ها داشته باشند و بخش بزرگی از حمل و نقل شهری در داخل کلانشهر‌ها مانند تهران باید از طریق خودرو‌های دوگانه‌سوز تأمین شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار