کد خبر: 1209334
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
قیصر فوتبال آلمان هم به خاطرات پیوست
خبر شوکه‌کننده بود؛ جهان فوتبال بعد از پله، مارادونا و کرایف، حالا یکی دیگر از ستاره‌های بزرگ و تاریخی خود را هم از دست داده؛ قیصر فوتبال آلمان را. بهترین مدافع تاریخ فوتبال که از ۹ سالگی پایش به فوتبال باز شد و نه‌تن‌ها بازیکن و مربی که مدیری نامدار هم بود
دنیا حیدری

جوان آنلاین: خبر شوکه‌کننده بود؛ جهان فوتبال بعد از پله، مارادونا و کرایف، حالا یکی دیگر از ستاره‌های بزرگ و تاریخی خود را هم از دست داده؛ قیصر فوتبال آلمان را. بهترین مدافع تاریخ فوتبال که از ۹ سالگی پایش به فوتبال باز شد و نه‌تن‌ها بازیکن و مربی که مدیری نامدار هم بود. اسطوره‌ای که در سن ۷۸ سالگی چشم از جهان فرو بست، اما کیست که نداند او نه در نخستین ماه سال ۲۰۲۴ که سال ۲۰۱۵ زندگی‌اش به پایان رسیده بود، درست روزی که پسرش را از دست داد و هرگز نتوانست با این واقعیت کنار بیاید.
خبری که دوشنبه شب خانواده بکن بائر منتشر کردند، آلمان‌ها را به یاد خاطرات شیرین جام‌جهانی ۱۹۹۰ ایتالیا انداخت که با سکانداری او علاوه بر کسب جام قهرمانی، گرفتن انتقام از آرژانتین و هلند را برای ژرمن‌ها به دنبال داشت. انتقامی که گرفتن آن تنها کار قیصر بود و بس. آلمان، اما ساعت ۱۷:۱۲ دوشنبه رسماً به سوگ بکن‌بائر نشست، مردی که سرانجام تسلیم بیماری شد. انفارکتوس چشم، عمل قلب، به علاوه بیماری پارکینسون همراه با زوال عقل باعث شده بود فرانتس بکن‌بائر برای مدتی طولانی از افکار عمومی کناره‌گیری کند.

خانواده بکن‌بائر از مردم خواستند اجازه دهند در سکوت عزاداری کنند، اما کارل هاینس رومنیگه، رئیس باشگاه بایرن‌مونیخ بعد از گرفتن موافقت اولی هوینس از برگزاری مراسم یادبود باشکوهی برای بکن‌بائر در ورزشگاه آلیانس آره‌نا خبر داد و تأکید کرد قصد دارد ادای احترامی در خور جایگاهش به او داشته باشد.
درگذشت بکن‌بائر واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. بسیاری از چهره‌های سرشناس فوتبالی دنیا با انتشار تصویری از اسطوره آلمان به این اتفاق تلخ واکنش نشان دادند و با خانواده و طرفداران او و همچنین تیم ملی آلمان و باشگاه بایرن‌مونیخ ابراز همدردی کردند. چفرین، رئیس یوفا دنیای فوتبال را سوگوار قیصر افسانه‌ای خواند. پلاتینی، قیصر را یک خالق خواند: «او نه‌تن‌ها بازیکن بزرگی بود، بلکه کلاس، مهربانی، لبخند و جذابیت هم داشت. قهرمان اروپا در سال ۱۹۸۴ که می‌خواست فوتبال مدرن را پیاده کند، او واقعاً فردی استثنایی بود. بکن‌بائر یک خالق بود و یک سازمان‌دهنده، اما به عنوان یک مدافع مدرن. اولین بازیکنی که از عقب پاس‌های ۴۰ متری می‌داد. او گلزنی را بلد بود و ایده مدافع رو به جلو را خلق کرد. از نظر فنی، او از زمان خودش جلوتر بود. بکن‌بائر فوتبال را از خط میانی شروع کرد، در سال ۱۹۷۰ چند گل عالی به ثمر رساند و سپس به دفاع رفت و از پشت به بازی‌سازی در فوتبال ادامه داد. اما در مدیریت درست مثل من خیلی محبوب نبود، چون وقتی شما کار سیاسی و مدیریتی انجام می‌دهید، مانند داخل زمین نیست.»

ناگلزمن، سرمربی ژرمن‌ها از بکن‌بائر به عنوان بهترین فوتبالیست تاریخ آلمان یاد کرد: «تفسیر او از نقش لیبرو، بازی فوتبال را تغییر داد. این نقش و دوستی اش با توپ از او مردی آزاد و رهبر ساخت. او به‌عنوان یک فوتبالیست و یک مربی عالی بود. سپاسگزارم و افتخار می‌کنم که توانستم او را بشناسم و همیشه از او به نیکی یاد خواهم کرد.»
ماتئوس، اما مرگ بکن‌بائر را ضایعه‌ای بزرگ برای فوتبال آلمان خواند: «با اینکه می‌دانستم حال فرانتس خوب نیست، اما این خبر شوک عمیقی بود. او یکی از بهترین‌ها به عنوان بازیکن و مربی بود. او خارج از زمین هم فردی فوق‌العاده بود، فردی با شخصیتی برجسته که شهرتی جهانی داشت.»
باشگاه رئال نیز با انتشار پیام تسلیت برای اسطوره مانشافت نوشت: «آسوده بخوابی». مسی هم با انتشار یک استوری برای او آرزویی مشابه کرد. سرکنی دالگلیش، اسطوره لیورپول هم با انتشار عکسی نوشت: «مفتخرم که تصویر یکی از لحظاتم در کنار او جایی است که فرانتس جایزه صدمین بازی ملی‌ام با پیراهن اسکاتلند را به من داد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار