کد خبر: 1209261
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۰
چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز دستِ پری در فیلم‌های دفاع مقدسی دارد. اینطور که اخبار و شنیده‌ها نشان می‌دهد، در جشنواره فیلم فجر امسال، فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس حضوری پررنگ دارند و باید منتظر چند فیلم درخشان در این حوزه باشیم.

جوان آنلاین: سینمای دفاع مقدس در دهه ۹۰ و همزمان با سی و دومین جشنواره فیلم فجر وارد مرحله تازه‌ای از حیات خود شد. پس از وقفه و رکودی نسبی در ساخت فیلم‌های مرتبط با جنگ تحمیلی و دفاع مقدس، ابراهیم حاتمی‌کیا با «چ»، و نرگس آبیار با «شیار۱۴۳» به جشنواره فیلم فجر ۹۲ آمدند و فضایی خاص به جشنواره بخشیدند.

این دو فیلم، تلاش‌هایی مهم و جدی در تغییر رویکرد سینماگران و مدیران سینمایی در ساخت فیلم‌های جنگی و اجتماعیِ مربوط به وقایع دفاع مقدس بود. تا پیش از این، معمولا فیلم‌های دفاع مقدس فضایی شعاری و کلیشه‌ای داشتند و حالا این دو فیلم، در حکم نفسی تازه به این سینما بود.

داستان‌هایی برآمده از دلِ اجتماع با همراهی واقع‌گراییِ دلنشینِ فیلم‌ها که حسِ همذات‌پنداری مخاطب را بیدار می‌کرد، از مهم‌ترین دلایل دیده شدن فیلم‌های حاتمی‌کیا و نرگس آبیار بودند. مسیرِ رئالیستیِ این فیلم‌ها را یک کارگردان جوان به بهترین شکل تکامل بخشید و برگ برنده‌اش را در سینما رو کرد.

اتفاقِ مهمی به نام «ایستاده در غبار»

محمدحسین مهدویان با «ایستاده در غبار» سال ۱۳۹۴ به جشنواره فیلم فجر آمد و تحسین همگان را برانگیخت. فیلمِ مهدویان، تجربه‌ای نو و تازه در سینمای ایران بود و اتفاقی نو به حساب می‌آمد. سینمای دفاع مقدس دقیقا به چنین فیلمی نیاز داشت و «ایستاده در غبار» در بهترین زمان ممکن از راه رسید.

فیلم بیوگرافیِ مهدویان، به شکلی جذاب و مستندگونه زندگی یکی از فرماندهان بزرگ دفاع مقدس، یعنی احمد متوسلیان را روایت می‌کند. فضای باورپذیر داستان در کنار دقت کارگردان در پرداخت جزئیات، موجب شد تا «ایستاده در غبار» مخاطبان زیادی را با خود همراه کند.

این دقیقا همان اتفاقی بود که سینمای ایران به آن نیاز داشت. یک فیلمِ باکیفیت و بااستاندارد که روان و باورپذیر، داستانِ زندگی فرماندهان دفاع مقدس را نشان دهد. «ایستاده در غبار» راه را نشان دیگر سینماگران داد و آورده‌های خوبی برای سینمای ایران داشت.

فیلم‌های خوبی که از راه رسیدند

«ویلایی‌ها»، «تنگه ابوقریب»، «۲۳ نفر»، «موقعیت مهدی» و «غریب» فیلم‌های شاخص دیگری بودند که در سال‌های بعد به جشنواره فجر آمدند و تحسین منتقدان و مخاطبان را برانگیختند.

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر نیز دستِ پری در فیلم‌های دفاع مقدسی دارد. اینطور که اخبار و شنیده‌ها نشان می‌دهد، در جشنواره فیلم فجر امسال، فیلم‌های مرتبط با دفاع مقدس حضوری پررنگ دارند و باید منتظر چند فیلم درخشان در این حوزه باشیم.

مجنون با محوریت زندگی شهید زین‌الدین

خبر ساختِ فیلم «مجنون» با محوریت زندگی شهید مهدی زین‌الدین از بهمن سال گذشته رسانه‌ای شد و احتمالا با یکی از فیلم‌های خوبِ جشنواره طرف باشیم. سازمان اوج تاکنون عملکرد موفقی در پرداختن به زندگی فرماندهانِ شهیدِ دفاع مقدس داشته و پیش از این «ایستاده در غبار»، «منصور» و «غریب» را به مخاطبان سینما ارائه کرده است.

شهید مهدی زین‌الدین فرمانده لشکر ۱۷ علی ابن ابیطالب، به عنوان یکی از سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین فرماندهان دفاع مقدس شناخته می‌شود که ساخت فیلمی از زندگی ایشان، خبری خوب به حساب می‌آید. به ویژه آنکه مهدی شامحمدی، از کارگردانان سینمای مستند، کارگردان فیلم است تا انتظارات از فیلم بالا برود.

سازمان اوج فیلم «قرارگاه سری» که به زندگی شهید «علی هاشمی» می‌پردازد را در دستِ ساخت دارد، ولی به خاطر وسعت تولید و تمام نشدن فیلمبرداری به جشنواره امسال نرسید تا یکی از غایبان بزرگ جشنواره ۴۲ باشد.

پرداختن به زندگی شهید شیروی در آسمان غرب

فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری به زندگی شهید علی‌اکبر شیرودی، یکی از خلبانان سرشناس هوانیروز ارتش می‌پردازد. عسگری سال گذشته فیلم «اتاقک گلی» را در جشنواره فیلم فجر داشت و حالا با «آسمان غرب» دومین حضورش در جشنواره را به عنوان کارگردان تجربه می‌کند.

در «آسمان غرب» میلاد کی‌مرام در نقش شهید شیرودی ظاهر شده و حبیب والی‌نژاد از تهیه‌کنندگان سرشناس سینمای دفاع مقدس، مسئولیت تهیه‌کنندگی فیلم را برعهده دارد. درباره این فیلم کنجکاوی‌های زیادی وجود دارد و احتمال زیاد این فیلم بتواند یکی از شگفتی‌های جشنواره لقب بگیرد.

واقعه‌ای در دهه ۶۰

رضا کشاورز حداد، از کارگردانان جوان سینمای ایران، امسال با فیلمی اقتباسی در جشنواره حضور دارد. طبق اطلاعات رسیده از عوامل فیلم، «باغ کیانوش» روایتی ماجراجویانه از واقعه‌ای در دهه ۶۰ دارد که داستان آن اقتباسی از کتابی با همین نام است و شهر‌های همدان، تهران و شهر قدس لوکیشن‌های اصلی این فیلم بوده‌اند.

شهرام حقیقت‌دوست و عباس جمشیدی‌فر بازیگران اصلی فیلم هستند و باید دید این فیلم در جشنواره خواهد درخشید یا نه.

فیلمی متفاوت درباره زنان در جنگ

«دست ناپیدا» به کارگردانی انسیه شاه‌حسینی و تهیه‌کنندگی سیدسعید سیدزاده هم از دیگر فیلم‌های دفاع مقدسی در حال تولید است که در جشنواره فجر وجود دارد. شاخص‌ترین ویژگی این پروژه سوژه متفاوت آن است که به نقش زنان در فرآیند خدمات رسانی به رزمندگان پرداخته و قصد دارد روایتی از شستشوی البسه خونین رزمندگان در آب کارون را به تصویر درآورد.

تهیه‌کننده «دست ناپیدا»، سوژه فیلم را بدیع، متفاوت و شاعرانه می‌داند و نوید تماشای فیلمی دلنشین و زیبا را به مخاطبان می‌دهد.

فیلمی درباره اتفاقات سوریه

خیرالله تقیانی‌پور که سابقه کارگردانی در تئاتر را دارد، امسال با فیلم «قلب رقه» به جشنواره فیلم فجر می‌آید. این فیلم همانطور که از نامش پیداست، بر اتفاقات چند سال اخیر سوریه تمرکز دارد. این فیلم درباره محور مقاومت و روایتگر اتفاقات پیرامون حضور داعش در سوریه است. شهرام حقیقت دوست، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا بازیگران اصلی فیلم هستند و باید دید، تقیانی‌پور، همانند زمان حضور در تئاتر، در سینما هم خواهد درخشید.

غایبان جشنواره

چند فیلمِ دفاع مقدسی، بخشی از بزرگترین غایبان چهل و دومین جشنواره فیلم فجر هستند. غیر از فیلم «قرارگاه سری»، فیلم «قهرمان جندی شاپور»، یکی از غایبان مهم جشنواره است.

«قهرمان جندی شاپور» محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح است و فیلمبرداری‌اش در چند شهر تهران، اهواز، بستان، آبادان و شوش انجام شد. باتوجه به وسعتِ لوکیشن‌های فیلم و حجم فیلمبرداری‌ها، فیلم مهدی صاحبی به جشنواره نرسید.

این فیلم به زندگی شهید مجید بقایی دانشجوی نخبه پزشکی می‌پردازد که در سن ۲۳ سالگی به فرماندهی قوای یکم کربلا در راس جبهه‌های جنوب منصوب شد و در کنار شهید حسن باقری از طراحان اصلی عملیات فتح المبین و بیت‌المقدس بود که منجر به آزادسازی بخش زیادی از خاک کشور از جمله خرمشهر شد.

«مومن» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست فیلم دیگری است که فرصت حضور در جشنواره را پیدا نکرد. این فیلم به زندگی سردار شهید حاج حسین همدانی می‌پردازد و مقدم‌دوست دو سال زمان جهت پژوهش آن گذاشت. این فیلم در صورت حضور می‌توانست یکی از فیلم‌های جذاب جشنواره باشد که احتمالا به خاطر طولانی شدن زمان ساختش به جشنواره نرسید.

فیلم سینمای «آن دو» به کارگردانی مرتضی رحیمی هم از دیگر فیلم‌های دفاع‌مقدسی است که به فرصت حضور در جشنواره را پیدا نکرد. در این فیلم بازیگرانی همچون قدرت‌الله ایزدی و علیرام نورایی ایفای نقش کرده‌اند و اینطور که از خلاصه داستان برمی‌آید احتمالا حال و هوایی ویژه مخاطبان نوجوان داشته باشد.

 

منبع: ایران آنلاین

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار