کد خبر: 1206415
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۶:۰۰
هفته گذشته، حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن علاوه بر حمله به کشتی‌های جنگی امریکا و متحدانش، این بار به کشتی‌های کانتینری در دریای سرخ نیز حمله و به آن‌ها موشک شلیک کردند

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «ابتکار ایران» بخش‌هایی را از یادداشتی به قلم هونگ ترن که به تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۳ در پایگاه خبری Atlantic Council منتشر شده است، به اشتراک گذاشت. در این یادداشت می‌خوانیم: هفته گذشته، حوثی‌های تحت حمایت ایران در یمن علاوه بر حمله به کشتی‌های جنگی امریکا و متحدانش، این بار به کشتی‌های کانتینری در دریای سرخ نیز حمله و به آن‌ها موشک شلیک کردند. حوثی‌ها اعلام کرده‌اند که برای حمایت از حماس و اعتراض به جنگ اسرائیل در غزه، حملات به کشتی‌های مرتبط با اسرائیل ادامه خواهد داشت. این حملات، تنش‌های ژئوپلیتیکی و نظامی در منطقه را افزایش داده و جریان‌های تجاری را مختل کرده است؛ این رویدادها، عامل بازدارنده دیگری به اقتصاد شکننده جهانی افزوده و این خطر وجود دارد که با افزایش تلفات غیرنظامیان، جنگ حال حاضر که در پاسخ به حملات هفتم اکتبر حماس آغاز شده گسترش یابد.
خسارت واقعی به کسی وارد نشده، با این حال شرکت‌های کشتیرانی‌های بزرگی مانند Maersk، Hapag Lloyd و MSC تصمیم گرفته‌اند از مسیر دریای سرخ برای عبور از کانال سوئز استفاده نکنند و در نتیجه، کشتی‌های خود را قبل از تنگه باب‌المندب متوقف کرده‌اند. برخی از کشتی‌ها پیش از رسیدن به دماغه امید نیک آفریقا تغییر مسیر داده‌اند که این، باعث تأخیر و تحمیل هزینه‌های قابل‌توجهی شده است.
۱۲ درصد تجارت جهانی از مسیر دریای سرخ انجام می‌شود. ۳۰ درصد از ترافیک جهانی کشتی‌های کانتینری که تجارت سالانه یک تریلیون دلاری را به خود اختصاص می‌دهند نیز از طریق این مسیر صورت می‌پذیرد. بدین سبب تأخیر و انحراف در حرکت این کشتی‌ها باعث اختلال قابل‌توجهی در تجارت جهانی می‌شود. به دنبال انتشار اخبار مربوط به این حملات، قیمت نفت و گاز افزایش یافت. حق بیمه حمل و نقل برای برخی از شرکت‌های حمل ونقل طی هفته گذشته تقریباً دو برابر شده است.
بیشترین آسیب را مناطق واردکننده انرژی متحمل خواهند شد؛ به‌ویژه کشور‌های کم‌درآمد و همچنین کشور‌های اروپایی که در آستانه رکود هستند. جنگ اسرائیل و حماس هنوز بر قیمت انرژی تأثیری نداشته است، اما اختلال در کشتیرانی دریای سرخ ممکن است داشته باشد. افزایش قیمت نفت و گاز تورم را بالا نگه خواهد داشت و تلاش‌های بانک‌های مرکزی برای کاهش سیاست‌های ریاضتی را پیچیده می‌سازد.
خلاصه اینکه هر چه جنگ غزه بیشتر طول بکشد، اختلالات کشتیرانی ناشی از حملات موشکی در دریای سرخ طولانی‌تر خواهد شد. این خطر وجود دارد که گسترش درگیری‌ها، اقتصاد منطقه را بیشتر بی‌ثبات کرده و این بی‌ثباتی به اقتصاد جهانی نیز سرایت کند.
دیدگاه: بایدن در یادداشت‌های اخیر خود در رسانه‌های امریکایی صریحاً اعلام کرده بود که جنگ غزه جنگ اوست. وی در دوران ریاست جمهوری خود آجر به آجر یک مسیر پرچالش را برای مهار رقبای جهانی خود از جمله ایران و چین را طی نموده بود که خود را در کریدور هند- کشور‌های عربی- اروپا نشان داد؛ در واقع فلسطینی‌ها به کلی برنامه بایدن را تخریب کردند. در ادامه، عملکرد دیرهنگام حوثی‌ها در بستن تنگه باب‌المندب نیز پاتک بایدن را دفع نمود؛ توضیح اینکه پاتک بایدن طی چند هفته باعث شده بود قیمت نفت، کف تاریخی دو ساله خود را نیز رد کند. بایدن تاکنون موفق به دفع اقدامات شجاعانه یمن نشده است به نحوی که ائتلاف دریایی نگهبان آسایش نیز هنوز متولد نشده با خروج فرانسه و کشور‌های اروپایی از آن مُرد! حال در موقعیتی هستیم که هم بایدن در باتلاق غزه گیر کرده و امکان معکوس کشیدن ندارد و هم محور مقاومت به خوبی احساس کرده است که خروج جنگ از تلاویو باعث پاتک‌های سنگین از سیستان و بلوچستان تا لبنان خواهد شد. اما در این مرحله محور مقاومت باید درس خوبی گرفته باشد؛ قواعد پیروزی در نبرد در کنترل زنجیره تأمین حریف است. باید کمربند‌ها را بست؛ هماوردی سخت‌تر پیش روست!

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار