کد خبر: 1203251
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
وقتی ناظر و دیگران تصمیم داور را عوض می‌کنند
داوود رفعتی، ناظر بازی وارد ماجرا شد و پس از گفت‌وگویی تلفنی زدن پنالتی توسط میلاد فخرالدینی را ملغی کرد. به این ترتیب حسین زمانی از رأی خود برگشت و بازی پس از ۱۵ دقیقه توقف با دراپ‌بال دنبال شد. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند پشت خط ناظر داوری چه کسی بوده و چطور توانسته پنالتی اعلام شده را نقض کند
شیوا نوروزی

جوان آنلاین: حواشی داوری لیگ برتر فوتبال وارد فاز جدیدی شده و این‌بار ناظر بازی اقدام به ملغی کردن پنالتی یک تیم کرده است!
جدال نفت آبادان و آلومینیوم اراک با برتری ۲ بر یک اراکی‌ها به پایان رسید، اما این بازی هم از تصمیمات جنجالی داور در امان نماند. درحالی‌که شاگردان مجتبی حسینی ۲ بر یک از میزبان پیش بودند، حسین زمانی داور مسابقه خطای پیام پارسا دروازه‌بان نفت روی یونس اکبرپور را پنالتی تشخیص داد. با اعلام این تصمیم، اعتراض شدید بازیکنان و نیمکت‌نشینان تیم نفت بالا گرفت، تا جایی که داور به سمت کمکش رفت تا نظرش را بپرسد. با اینکه کمک‌داور نیز نظر زمانی را تأیید کرد، ولی تماس تلفنی ناظر بازی با یک نفر رأی را تغییر داد!
داوود رفعتی، ناظر بازی وارد ماجرا شد و پس از گفت‌وگویی تلفنی زدن پنالتی توسط میلاد فخرالدینی را ملغی کرد. به این ترتیب حسین زمانی از رأی خود برگشت و بازی پس از ۱۵ دقیقه توقف با دراپ‌بال دنبال شد. هنوز هیچ‌کس نمی‌داند پشت خط ناظر داوری چه کسی بوده و چطور توانسته پنالتی اعلام شده را نقض کند. بااین‌حال گفته می‌شود خداداد افشاریان، رئیس کمیته انضباطی که ناظر بازی بود و در ورزشگاه حضور داشت تصمیم‌گیرنده اصلی بوده است.
البته رئیس پرحاشیه کمیته انضباطی در گفتگو با فارس این ادعا را از اساس تکذیب کرده است: «پس از اینکه زمانی آن صحنه را پنالتی گرفت، حسن انتظاری، کمک‌داور اول بازی به داور گفت پنالتی نیست. با وجود این زمانی به اعلام پنالتی اصرار داشت. در نهایت طبق هماهنگی داور چهارم، کمک‌داور و داور وسط به دلیل شبیه‌سازی بازیکن آلومینیوم به سود صنعت نفت خطا گرفته شد. من هم با این نظر موافق هستم، اما اینکه گفته‌اند من گفته‌ام نباید پنالتی گرفته شود دروغ محض است. اصلاً من چنین کاری نکرده‌ام و به حدی اطرافم شلوغ بود که فقط تلویزیون را نگاه می‌کردم. بازگرداندن این پنالتی که با تصمیم تیم داوری انجام شد، تصمیم عاقلانه و منطقی بود.»
سلیمانی، کارشناس داوری در گفتگو با تسنیم حضور افشاریان در ورزشگاه را عجیب خواند: «طبق اذعان اغلب کارشناسان داوری پنالتی گرفته شده به نفع آلومینیوم اشتباه بود، ولی متأسفانه به دلیل نبود VAR بررسی صحنه‌های تأثیرگذار با شیوه‌های من‌درآوردی و حاشیه‌ساز انجام می‌شود. در آن صحنه به دلیل شبیه‌سازی مهاجم آلومینیوم و عدم برخورد با دروازه‌بان صنعت نفت، اعلام پنالتی درست نبود. بنا بر هر دلیلی داور تصمیم اشتباهی اتخاذ کرد، اما وقتی کمک‌داور ویدئویی نیست، بر چه مبنایی داور رأی خود را با این میزان تأخیر، تغییر می‌دهد و می‌گوید پنالتی نیست؟! موضوع تماس را افشاریان تکذیب کرد، ولی به علت اینکه داور وسط حین مشورت با کمک‌هایش با داوود رفعتی هم که مشغول صحبت تلفنی بود، مشورت کرد، گمانه‌زنی پیش آمد که افشاریان پشت خط بود. همچنین حضور رئیس کمیته داوران در ورزشگاه جایز نیست. رئیس کمیته داوران به جای حضور در ورزشگاه باید به امر سیاستگذاری مشغول باشد. خوب نیست که رئیس کمیته داوران برای گرفتن حق نظارت، ناظر بازی باشد. تنها دو مورد استثنا وجود دارد؛ اول اینکه بازی‌های خاصی باشد که امکان بروز حاشیه وجود دارد. در چنین شرایطی نیاز است علاوه بر ناظر عادی، ناظر ویژه هم باشد. مورد دوم نظارت بر داوری است که گزینه حضور در لیست بین‌المللی داوران ایران به شمار می‌رود.»
با وجود اینکه رفتار داور دیدار نفت – آلومینیوم جنجال‌آفرین شده است، اما موسی قنواتی سرپرست تیم نفت آبادان در گفتگو با فارس نظر دیگری داشت: «من هم دقیق اطلاع ندارم، چه کسی با رفعتی صحبت کرد، اما هر کسی با وی تماس گرفت، صحنه را به دقت دیده بود. وقتی ما VAR نداریم، چنین مسائلی پیش می‌آید و می‌توان تصمیم را عوض کرد. بین بازی هفته یازدهم و دوازدهم تیم ما ۱۴ روز فاصله بود. در هیچ جای دنیا چنین اتفاقاتی نمی‌افتد. بنابراین جایی باید صحبت از قانون کنیم که همه چیز قانونی باشد. در فوتبال بی‌قانون ما می‌توان هر چیزی را جا‌به‌جا کرد. ضمن اینکه اصلاً آن برخورد پنالتی نبود. خود مجتبی حسینی هم اعلام کرد آن پنالتی اشتباه بود.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار