کد خبر: 1203079
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
داریوش فرهنگ در موزه سینما مطرح کرد
داریوش فرهنگ معتقد است در سینما، فرم و ایده است که اهمیت دارد و یافتن سرمایه‌گذار به تدریج اتفاق می‌افتد. تکنیک در سینما از حیث اهمیت در آخرین مرحله است.
سیدمرتضی ذاکر

جوان آنلاین: داریوش فرهنگ معتقد است در سینما، فرم و ایده است که اهمیت دارد و یافتن سرمایه‌گذار به تدریج اتفاق می‌افتد. تکنیک در سینما از حیث اهمیت در آخرین مرحله است.
داریوش فرهنگ، بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون با حضور در کارگاه «بازیگری و کارگردانی در سینما» با بیان اینکه هنرمندان مایه از جان می‌گیرند و خرد از خردورزی آغاز می‌شود، گفت: امیدوارم همگی ما در مسیر پیش‌رو نلغزیم، چراکه لغزش باعث عقب‌ماندگی و کهنه‌پرستی می‌شود. من معتقدم همه انسان‌ها دارای استعداد هستند و این ارزش درونی است که باید پرورش یابد. یک الماس اگر خوب صیقل داده نشود، ارزش و جذابیت نخواهد داشت.
کارگردان «طلسم» ادامه داد: سینما دارای زبان و احساسات بین‌المللی است. افرادی که می‌خواهند وارد کار هنر شوند با عقل، شعور، اندیشه، احساس، روح و جسم رو‌به‌رو هستند و باید برای پرورش آن‌ها تلاش کرد تا از یک دورنما برخوردار باشند.
فرهنگ، سینما را هنری بین‌المللی خواند و افزود: سینما برخلاف تئاتر و تصور عمومی، هنر عکس‌العمل است و برای تقویت بنیان‌های آن الفبایی وجود دارد مانند نقاشی که به طراحی و موسیقی که به نت‌نویسی نیاز دارد. همه مردم برای یک‌بار می‌توانند خوب بازی کنند، اما باید دید صرفاً طالب ورود به این حرفه هستیم یا ماندن در آن را می‌خواهیم. همه می‌توانند وارد بازیگری شوند، اما برای ماندن در این حرفه خیلی کار‌ها باید انجام شود و رنج‌های فراوانی را باید متحمل شد و تا ابد در جست‌و‌جوی آموختن باقی ماند، چراکه این حرفه همچون اقیانوسی است که پایان ندارد.
وی گفت: در این حرفه پس از مدتی طولانی می‌توانید به نقطه اوج برسید، اما نقطه پایانی وجود ندارد. حافظ شعری دارد که در آن می‌گوید «از هر طرف که رفتم جز وحشتم نیفزود/ زنهار از این بیابان وین راه بینهایت». این مسیر ادامه دارد و باید بدانیم که از کدام جهت باید به راه خود ادامه دهیم و این تجریبات انسان به او می‌آموزد از کدام مسیر باید طی طریق کند. از انجام سیاه‌مشق نمی‌توان به جایی رسید، اما تجربه به معنی یک قدم جلوتر رفتن است و به همین دلیل تکیه بر آن اهمیت بسیاری دارد.
کارگردان «دو فیلم با یک بلیط» افزود: در هر محدوده و اندازه‌ای که هستید باید درصدد آموختن الفبای این هنر باشید. بهترین روش برای ورود به این حرفه و ماندگاری در آن، در همین نکته نهفته است. هنر، یعنی برقراری ارتباط و ایجاد دیالوگ و اول باید بدانیم چه کسی چه چیزی می‌گوید، چرا و چگونه می‌گوید و در مقابل، ما چه می‌گوییم و چگونه باید جواب بدهیم و اصلاً چرا نیاز به پاسخگویی داریم. سرعت انتقال و انگشت گذاشتن روی این احساسات مشترک دارای ریزه‌کاری‌هایی است که به تدریج به آن می‌رسیم. یک اتفاق ساده مانند افتادن برگ درخت یا تصویر آشیانه پرنده‌ای که برای اولین بار می‌خواهد فرزندش را به پرواز درآورد، می‌تواند جرقه‌ای برای ساخت فیلم باشد. من معتقدم از موارد خیلی ساده می‌شود به ایده‌های درخشانی رسید.
کارگردان مجموعه «سلطان و شبان» درباره فرآیند جذب سرمایه توسط هنرجویان فیلمسازی نیز توضیح داد: این مسئله در تمام دنیا همواره دغدغه جوان‌هایی بوده که به فیلمسازی علاقه‌مند هستند. باید بدانیم که سرمایه اصلی خود ما هستیم. اسپیلبرگ که این روز‌ها شهرت و درآمد هنگفتی دارد با فلاکت و مشکلات بسیار توانست فیلم اول خود را بسازد. امروزه شرایط تکنیکی در سینما رشد قابل‌توجهی داشته است و با دوربین‌های دیجیتال به سادگی می‌شود فیلم ساخت. تنها کافیست یکی از دوستان شما دوربین داشته باشد. در سینما فرم و ایده است که اهمیت دارد، یافتن سرمایه‌گذار به تدریج اتفاق می‌افتد. تکنیک در سینما از حیث اهمیت در آخرین مرحله است. من ظرف دو روز می‌توانم همه تکنیک‌های سینمایی را به شما یاد بدهم، اما اصل در سینما، تکنیک یا سبک نیست. سبک، یعنی ساده‌ترین روش برای بیان یک مطلب و در سادگی، حصول و ناب بودن نهفته است و نباید سادگی را با واژه آسان اشتباه گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار