کد خبر: 1200568
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۸
بیتا فرهی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران پس از مدت‌ها تحمل بیماری، روز گذشته بر اثر عارضه ریوی و قلبی درگذشت.
سیدمرتضی ذاکر

جوان آنلاین: بیتا فرهی، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران پس از مدت‌ها تحمل بیماری، روز گذشته بر اثر عارضه ریوی و قلبی درگذشت.
بیتا فرهی، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون که طی چند هفته گذشته به دلیل عارضه ریوی و قلبی در بیمارستان دی بستری بود، ظهر دیروز ۴ آذرماه از دنیا رفت. این هنرمند فقید جزو معدود بازیگران زن سینمای ایران بود که توانست سه سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر دریافت کند. فرهی برای هنرمندی در فیلم‌های کیمیا (۱۳۷۳) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن در سیزدهمین جشنواره فیلم فجر، خانه‌ای روی آب (۱۳۸۰) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن در بیستمین دوره جشنواره فیلم فجر و سومین سیمرغ بلورینش را برای بازی در خون‌بازی (۱۳۸۵) به عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل زن از بیست‌وپنجمین جشنواره فیلم فجر کسب کرد.
ورود فرهی به تلویزیون سال ۱۳۷۹ با سریال «ولایت عشق» مهدی فخیم‌زاده شروع شد که او در نقش «آذردخت» همسر فضل ابن سهل، وزیر مأمون خلیفه عباسی بازی ماندگاری انجام داد. فرهی همچنین برای بازی در فیلم سینمایی «هامون» برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول زن از هشتمین جشنواره فیلم فجر شد. این بازیگر فقید همچنین برای طلسم‌شدگان به عنوان بهترین بازیگر نقش اول سریال‌های تلویزیونی جشنواره دنیای تصویر جایزه دریافت کرد.
فرهی متولد یکم فروردین ۱۳۳۷ در تهران و فارغ‌التحصیل رشته هنر از مدرسه هنر جان پاورس امریکا در سال ۱۳۵۹ بود که برای بازی در فیلم «هامون» به مهرجویی معرفی شد و به سرعت مورد پسند او برای بازی در نقش مهشید قرار گرفت.
این‌گونه بود که فرهی کار خود را در سال ۱۳۶۸ با بازی در فیلم «هامون» به کارگردانی داریوش مهرجویی آغاز کرد و برای اولین بار در سال ۱۳۶۸، در سن ۳۱ سالگی، با فیلم «هامون» در نقش «مهشید» در کنار هنرمندان برجسته‌ای همچون مرحوم خسرو شکیبایی و مرحوم عزت‌الله انتظامی، جلوی دوربین داریوش مهرجویی رفت. این بازیگر فقید و بی‌حاشیه سینما و تلویزیون در سال‌های بعدی فعالیت خود را با کارگردانان بزرگی، چون احمدرضا درویش، بهمن فرمان‌آرا، مسعود کیمیایی و رخشان بنی‌اعتماد ادامه داد.
وی همچنین در جشنواره کراچی به عنوان بهترین بازیگر نقش اول زن برای خون‌بازی جایزه گرفت و بازهم برای همین فیلم به عنوان بهترین بازیگر زن در سی‌وسومین جشنواره بین‌المللی پیونگ‌یانگ نیز جایزه گرفت.
با فوت بیتا فرهی اکنون کارگردان و تمامی بازیگران اصلی «هامون» اثر تحسین شده داریوش مهرجویی دارفانی را وادع گفته‌اند. مهرجویی به همراه همسرش وحیده محمدی‌فر شامگاه شنبه ۲۲ مهرماه به طرز دهشتناکی در منزل شخصی‌شان به قتل رسیدند.
این بازیگر فقید در زمان فوت ۶۵ سال داشت و در حال حاضر سریال تلویزیونی «سرزمین مادری» با بازی این بازیگر فقید در شبکه سوم سیما در حال پخش است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار