جوان آنلاین: در نشستی که با عنوان «فلسطین در قاب نقرهای» با حضور جمال شورجه، منوچهر محمدی و جواد اردکانی در موزه سینمای ایران برگزار شد، فیلمسازی با موضوع فلسطین بررسی شد.
جمال شورجه، کارگردان و تهیهکننده سینما با اشاره به دوران جنگ تحمیلی ایران و عراق گفت: جنگ نعمت خفیهای بود که بر ما تحمیل شد و حالا آثار این برکت را میبینیم، چون باعث شد پیشرفتهای معنوی و نظامی داشته باشیم. وی با گرامیداشت یاد سیفالله داد، اظهار کرد: او بهترین فیلم با محوریت فلسطین را ساخت. امشب منوچهر محمدی، تهیهکننده «بازمانده» در جمع ما حضور دارد و من همیشه دوست داشتم با ایشان کار کنم. یادم میآید گروهی از الجزایر آمدند و خواستند فیلمی با عوامل ایرانی بسازند و برای این ما را فراخواندند. در همان جا دعا میکردم منوچهر محمدی به عنوان تهیهکننده حضور داشته باشد، چون کار را بلد بود، اما گروه الجزایری مناسبات تولید را بلد نبودند.
شورجه ضمن ادای احترام دوباره به سیفالله داد گفت: مطمئنم فیلم سینمایی «بازمانده» توشه راه سیفالله داد است و جزو توفیقات او در آن دنیاست. وی با بیان اینکه مشکل اصلی این است که ما برنامه و سیاستگذاری مشخصی نداریم، گفت: متأسفانه درباره ساخت فیلم با موضوع فلسطین ایدههای لازم و کافی نداریم. اگر من جای مدیران فرهنگی بودم با آقای محمدی گفتگو میکردم و بودجهای در اختیارش قرار میدادم تا درباره مسئله فلسطین اثری خلق کند، چون او در این حوزه تجربههای زیادی دارد.
شورجه خاطرنشان کرد: همه ما به یاد داریم که امام خمینی (ره) گفت فلسطین موضوع اول ماست پس چرا امروز این موضوع عقب افتاده است. ما باید تا به امروز ۱۰ فیلمنامه درباره فلسطین آماده میکردیم، اما هنوز سریال «مدار صفر درجه» که چندین سال پیش ساخته شده است، پخش میشود البته نباید از یاد ببریم که این سریال یک سریال خوب و جذاب است که ریشههای شکلگیری اسرائیل را نشان میدهد. به نظرم باید جوانان در کنار باتجربهها قرار بگیرند و در این زمینه کاری کنند.
در ادامه این نشست، منوچهر محمدی، تهیهکننده فیلم «بازمانده» نیز بیان کرد: من چه در فیلمسازی چه در زندگی روشی دارم و آن خلاف جریان آب شنا کردن است. اظهار دردی نسبت به فضای رسانهای کشور دارم که این روزها حول محور غزه است، چون با پیش آمدن موضوعی یک فضای هیجانی ایجاد و جوامع دچار تطور میشوند. مثلاً چه بسیار موضوعاتی که در دورهای پذیرفته شدهاند، اما در دورهای دیگر دچار «اما و اگر» میشوند و من آن را طبیعی میدانم، اما نخبگان و صاحبنظران باید بخشی از این موضوعات را مرتفع کنند. متأسفانه رسانههای ما دچار یک فضای عاطفی هستند که درست نیست. محمدی گفت: زندهیاد علی حاتمی در یکی از آثارش دیالوگی دارد که میگوید «هنر مزرعه بلال نیست» هنرمند خودش باید دغدغه داشته باشد. من بنا به دلایلی که مبسوط است چهارگانهای ساختم، چون حس کردم شکافی بین روحانیت و نسل جوان ایجاد شده است و باید کاری کنم. وی با اشاره به فیلمسازی در حوزه فلسطین عنوان کرد: دوستان زیادی در حوزه فلسطین کار کردهاند، اما آنچه باعث ماندگاری «بازمانده» شد این بود که ما پروپاگاندا نکردیم و این فیلم واقعاً سینما بود. با صراحت میگویم اگر الان ۱۰۰ میلیون دلار به من بدهند فیلمی درباره فلسطین نخواهم ساخت، چون این خیانت به خودم و فلسطین است زیرا باید ابتدا به خوبی روی موضوع مسلط شوم. موضوع فلسطین به قدری مهم است که بدون تحقیق و اطلاعات کامل نباید سراغ آن رفت.
محمدی در ادامه بیان داشت: یک سناریو به شدت شاعرانه درباره فلسطین دارم، چون فکر میکنم این میزان فاجعه در فلسطین باعث شده است که دیگر درام ظرفیت پرداختن به این موضوع را ندارد.
در ادامه جواد اردکانی، کارگردان سینما نیز گفت: ما هنوز به جریانی به نام «جریان سینمایی فلسطین» نرسیدهایم حتی درباره موضوعات منطقهای هم به چنین نگاهی نرسیدهایم. ما تنها یک سری فیلم تولید کردهایم که آنها هم حاصل سیاستگذاری مدون نیست بلکه حاصل اراده افراد است زیرا برای چنین امر مهمی ساختاری مناسب نداریم.
کارگردان فیلم «قناری» عنوان کرد: جالب است خاطرهای بگویم؛ در آخرین ماههایی که ماجرای داعش در سوریه رقم میخورد، حاج قاسم جلسهای با مدیران فرهنگی داشت و گفت من نگرانم جغرافیا را ببریم و تاریخ را ببازیم، چون ما در رسانه ضعیف هستیم. اگر قرار است نگرانی حاج قاسم مدنظر قرار بگیرد باید کارهایی اساسی در این زمینه انجام شود.