کد خبر: 1200269
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۶
کسی که رویای گل طلایی را در سر می‌پروراند، احتمالا فکر می‌کرد این یک راه هیجان انگیز برای پایان دادن به یک بازی مساوی است اما اینطور نبود.
 
جوان آنلاین: بعضی از قوانین فوتبال حذف شده یا تغییر یافته‌اند.

به گزارش فوتبال 360، فوتبال بدون قانون معنایی ندارد و در صورت نبود قوانین در فوتبال، این ورزش فرقی با کشتی گرفتن در دوران قرون وسطی نداشت اما این قوانین همیشه هم به بهتر شدن فوتبال کمک نکرده‌اند. به عنوان مثال زمانی که قانون گل زده در خانه حریف لغو شد، بسیاری از این موضوع استقبال کردند و بسیاری آن را نادرست نامیدند.

در طول سال‌ها قوانین بسیاری به این ورزش زیبا اضافه شده و بسیاری از قوانین جای خود را به قوانین جدیدتری داده‌اند. در این مقاله چند مورد از بهترین و بدترین قوانینی که به فوتبال اضافه شده یا تغییر کرده‌اند را مرور می‌کنیم. 

قانون پاس به عقب

در سال 1992 قانون ممنوعیت پاس به عقب به دروازه‌بان به فوتبال اضافه شد. تصور اینکه بازیکنان دیگر نمی‌توانستند به دروازه بان پاس رو به عقب بدهند تا او توپ را با دست در اختیار بگیرد در ابتدا دشوار بود و شاهد صحنه‌های خنده‌داری در بازی‌ها پس از این قانون بودیم. در سال 1978، ویلی دوناشی در بازی ولز برابر اسکاتلند به دروازه بان پاس رو به عقب داد و او برای اینکه توپ را با دست کنترل نکند مرتکب اشتباه شد و یک گل به خودی به ثمر رسید. این قانون برای جلوگیری از اتلاف وقت توسط تیم‌ها به این ورزش اضافه شد و به نظر می‌رسد یکی از بهترین قوانینی است که در فوتبال وجود دارد. 

کارت زرد و قرمز

تصور فوتبال بدون کارت‌های زرد و قرمز دشوار است اما این قانون در سال 1970 وارد فوتبال و توسط کن استون، داور انگلیسی به جهان معرفی شد. پیش از وقتی بازیکنی باید از زمین اخراج می‌شد، داور ناچار بود به کنار زمین اشاره کند و بگوید «آقا، لطفا زمین را ترک کنید.» و هواداران متوجه نمی‌شدند قضیه چیست اما کارت‌ها همه چیز را ساده‌تر کرده و در واقع به ابزاری برای قدرت داور در زمین تبدیل شده‌اند. 

گل طلایی از سال 1993 تا 2004 

کسی که رویای گل طلایی را در سر می‌پروراند، احتمالا فکر می‌کرد این یک راه هیجان انگیز برای پایان دادن به یک بازی مساوی است اما اینطور نبود. اولین مورد استفاده از این قانون در سال 1995 بین تیم‌های بیرمنگام و کارلایل بود که آبی‌ها با گل طلایی پل تایت برنده شدند. سپس آلمان در یورو 1996 و فرانسه در یورو 2000 با گل طلایی به قهرمانی رسیدند. لیورپول در فینال جام یوفا در سال 2001 با یک گل طلایی به خودی توانست در برابر آلوس به برتری برسد اما تیم‌ها برای اینکه با گل طلایی بازی را واگذار نکنند، رو به بازی دفاعی آوردند و در نتیجه در سال 2004 این قانون لغو شد. 

گل نقره‌ای از سال 2002 تا سال 2004

یوفا به مدت ۲ سال، قانون گل نقره‌ای را به اجرا گذاشت. تیمی که بازی را در نیمه اول زمان‌های اضافه بازی را می‌برد، برنده بازی می‌شد. بازی یونان و چک در یورو 2004 معروف‌ترین مسابقه‌ای است که برنده آن با گل نقره‌ای تعیین شد. 

قانون شش ثانیه

در سال 2000 قانونی به نام قانون ۴ قدم یا ۶ ثانیه اجرا شد. دروازه‌بان حق داشت به همراه توپ تنها چهار قدم رو به جلو حرکت کند یا ۶ ثانیه توپ را در اختیار خود نگه دارد. این قانون نقص‌های زیادی داشت و چندان مورد توجه قرار نگرفت و پس از آن در صورت مکث‌های طولانی دروازه بان با اخطار رو به رو می‌شد. 

تعویض‌ها

پیش از سال 1965، در صورتی که بازیکنی به دلیل مصدومیت قادر به ادامه نبود از زمین مسابقه خارج می‌شد و تیم با 10 بازیکن به کار خود ادامه می‌داد. این قانون موجب شده بود تا بازیکنان با وجود مصدومیت به بازی ادامه دهند. در سال 1966 اجازه یک تعویض به تیم‌ها داده شد.این موضوع تا سال 1978 ادامه داشت‌. پس از آن تیم‌ها می‌توانستند سه تعویض انجام بدهند که یکی از آن‌ها دروازه‌بان بود. در سال 1994 اجازه ۳ تعویض و در ۲ سال اخیر مجوز ۴ تعویض به تیم‌ها داده شده است. 

۱۰ متر به جلو 

این قانون را یادتان هست؟ زمانی که ضربه آزاد توسط داور اعلام می‌شد، اگر بازیکنان تیم حریف به او اعتراض می‌کردند، داور این حق را داشت ضربه را ۱۰ متر جلوتر و نزدیک‌تر به دروازه تکرار کند و در صورتی که باز هم اعتراضی وجود داشت، می‌توانست ضربه را باز هم ۱۰ متر جلوتر ببرد. این قانون در سال‌های 2000 تا 2005 اجرا می‌شد اما فیفا آن را لغو کرد. 

۳ امتیاز برای برد خارج از خانه

سال 1983، در لیگ برتر قانونی به اجرا در آمد که در آن برای هر برد خارج از خانه سه امتیاز و برای هر برد خانگی ۲ امتیاز در نظر گرفته می‌شد اما این قانون موجب شد تا تیم‌ها همه قدرت خود را بر روی بازی‌های خارج از خانه بگذارند. به این ترتیب در سال 1985 قانون جدید کنار گذاشته شد. 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار