کد خبر: 1180246
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
کسب چهار عنوان قهرمانی جهان به‌دست تیم‌های جوانان و نوجوانان کشتی ایران در دو هفته اخیر کاری بود کارستان که بروبچه‌های آینده‌ساز کشتی ایران با قدرت تمام آن را انجام دادند و حالا همه نگاه‌ها متوجه تیم‌های بزرگسال کشتی آزاد و فرنگی ایران است تا با درخشش در مسابقات جهانی بلگراد پازل موفقیت‌های کشتی کشور در سال ۲۰۲۳ را کامل کنند.
فریدون حسن

استانبول ترکیه و امان اردن طی یک ماه اخیر در دو رده سنی نوجوانان و جوانان آزاد و فرنگی از مسابقات جهانی UWW میزبانی کردند که عنوان قهرمانی هر چهار مسابقه از آن تیم‌های ایران شد. تیم کشتی آزاد نوجوانان با دو طلا، دو نقره و دو برنز و مجموع ۱۵۶ امتیاز در ترکیه قهرمان جهان شد. تیم فرنگی نوجوانان نیز با یک طلا، یک نقره و دو برنز و کسب ۱۱۳ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید. تیم کشتی آزاد جوانان هم در اردن موفق به کسب عنوان قهرمانی با چهار طلا، دو نقره و یک برنز و کسب ۱۶۵ امتیاز شد و تیم کشتی فرنگی نیز چهارمین عنوان قهرمانی ایران را با سه طلا، دو نقره و یک برنز و ۱۶۲ امتیاز به ارمغان آورد. نکته قابل تأمل قهرمانی‌های دو تیم جوانان آزاد و فرنگی این بود که جوانان آزادکار ایران به واسطه کسب چهار طلا و داشتن شش فینالیست، باکیفیت‌ترین قهرمانی در بین چهار تیم را داشتند. آن‌ها امتیاز بیشتری هم نسبت به سایر تیم‌های کشورمان به دست آوردند.
قهرمانی فرنگی‌کاران جوان نیز زودهنگام‌ترین قهرمانی ایران بود. در این تیم تمام کشتی‌گیران امتیاز کسب کردند و به واسطه عملکرد فوق‌العاده پنج وزن اول در همان روز نخست تیم حمید باوفا از سایر رقبا به قدری پیش افتاد که در روز دوم و بعد از برگزاری رقابت‌های پنج وزن دوم، این تیم قهرمانی خود را مسجل کرد.
همه نگاه‌ها به بلگراد
با اتمام مسابقات کشتی فرنگی قهرمانی جوانان جهان، پرونده نیمی از رقابت‌های جهانی کشتی در سال ۲۰۲۳ بسته شد و طی دو ماه آینده نیز دو مسابقه جهانی دیگر در دو رده سنی بزرگسالان و امید پیش‌روست که اولی در صربستان برگزار می‌شود و دومی مکانش فعلاً نامعلوم است. مسابقات جهانی ۲۰۲۳ بزرگسالان طی روز‌های بیست و پنجم شهریور تا دوم مهر‌ماه در بلگراد در پیش است و تیم‌های ایران با پیشینه چهار قهرمانی جهان به استقبال این رقابت‌ها خواهند رفت و باید دید زنجیره قهرمانی‌های کشتی ایران در این رقابت‌ها نیز حفظ می‌شود. شاگردان پژمان درستکار و حسن رنگرز کار سختی در پیش دارند. البته مقایسه کشتی رده بزرگسالان با دو رده جوانان و نوجوانان منطقی نیست، اما با توجه به قدرت‌نمایی کشتی‌گیران این دو رده سنی ایران در جهان حالا همه از تیم‌های بزرگسال آزاد و فرنگی توقع قهرمانی دارند که این کار را برای دو تیم سخت خواهد کرد. قهرمانی در رده‌های سنی بسیار ارزشمند است و تضمینی برای آینده کشتی محسوب می‌شود، اما قهرمانی در رده بزرگسالان است که می‌تواند اعتبار اصلی کشتی ایران در جهان را نشان دهد.
پیش به سوی المپیک.
اما مهم‌تر از تمام اینها، کشتی ایران مسابقات بزرگ المپیک را پیش‌رو دارد. بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان، مسابقاتی که عیار واقعی تمامی رشته‌های ورزشی در آن مشخص می‌شود و کشتی به عنوان مدال‌آورترین رشته ورزشی ایران در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزش جهان حالا با این پشتوانه عظیم و موفق و قابل اتکا حرف‌های زیادی برای المپیک ۲۰۲۴ پاریس خواهد داشت. جایی که به قول علیرضا دبیر، رئیس فدراسیون کشتی «طلای آن با اختلاف بیش از هر مدال دیگری ارزش و اهمیت دارد». بنابراین نتیجه اصلی باید در المپیک ۲۰۲۴ رقم بخورد تا قدرت کشتی ایران مانند همیشه به تمام دنیا ثابت شود.
پیام تبریک رئیس‌جمهور
آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور هم در پیامی با تبریک قهرمانی تیم کشتی فرنگی جوانان کشورمان در رقابت‌های جهانی اردن تصریح کرد: «با پیروزی این تیم افتخارآفرین که رکورد تاریخی برای کشتی فرنگی و آزاد کشورمان در رقابت‌های جهانی به ثبت رسید، خاطره‌ای ماندگار برای ملت ورزش‌دوست و قهرمان‌پرور ایران خلق شد.»

 

پیام رهبر انقلاب

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای روز دوشنبه - ۳۰ مرداد - در پیامی از تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی جوانان و نوجوانان جمهوری اسلامی ایران به مناسبت قهرمانی در جهان تقدیر کردند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
جوانان عزیز تیم ملی کشتی فرنگی با پیروزی خود ملت ایران را خوشحال کردند.
عزیزان!
از شما و تیم‌های آزاد و فرنگی جوانان و نوجوانان که در دو هفته اخیر به پیروزی دست یافتید، تشکر می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای- ۳۰/۵/۱۴۰۲

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار