کد خبر: 1175978
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
همه استرس‌ها از نقل قول وزیر آموزش و پرورش شروع شد. روز چهارشنبه رضا مراد صحرایی به مهر گفت نتایج آزمون مدارس استعداد درخشان امروز اعلام می‌شود، اما بیش از ۴۸ ساعت گذشت و خبری از اعلام نتایج نشد. همین مسئله بیش از نیم میلیون دانش‌آموز را سردرگم کرده‌است، چراکه اگر آن‌ها نتوانسته باشند در مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان قبول شوند، فرصت ثبت‌نام در سایر مدارس خوب را نیز از دست خواهند داد. 
مهسا گربندی
 
 
آزمون نمونه دولتی و همچنین تیزهوشان از آزمون‌های مهم در دوران تحصیل است که دانش‌آموزان از طریق آن می‌توانند در مدارس سطح بالا به تحصیل بپردازند. امسال حدود نیم میلیون دانش‌آموز برای ثبت‌نام در این مدارس، آزمون دادند و با یکدیگر رقابت کردند تا پس از اعلام نتایج آن برای آینده خود تصمیم بگیرند. قرار بود چهارشنبه هفته گذشته نتایج این دو آزمون اعلام شود، اما متأسفانه هنوز این اتفاق نیفتاده و دانش‌آموزان زیادی را چشم انتظار نگه داشته‌است. 
 وعده عجیب وزیر آموزش و پرورش
چهارشنبه هفته گذشته بود که رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش به مهر گفت: «نتایج آزمون مدارس استعداد درخشان و نمونه دولتی امروز (چهارشنبه) اعلام خواهد شد.» از همان لحظه اعلام این خبر دانش‌آموزان متقاضی این مدارس وارد سامانه شدند، لحظه به لحظه نام کاربری و رمز عبور خود را وارد کردند تا بلکه نتیجه را ببینند، اما تنها نتیجه‌ای که برایشان داشت تحمل بیش از ۴۸ ساعت اضطراب و کلافگی بود و اعتماد خود را نسبت به حرف‌های وزیر آموزش و پرورش از دست دادند. 
 واکنش کاربران در فضای مجازی
تأخیر در اعلام نتایج آزمون ورودی پایه دهم مدارس استعداد‌های درخشان و نمونه‌دولتی موجب اعتراض تعداد زیادی از خانواده‌ها شده‌است. در فضای مجازی اعتراضاتی نسبت به این موضوع در حال انتشار است. در این رابطه یکی از این کاربران نوشت: «کاش آقای وزیر آموزش و پرورش بداند که اعلام یک خبر کذب در جایگاهی که هست، بار مسئولیت خیلی زیادی دارد. چرا وقتی خبری صحت ندارد، اعلام می‌کنید و چرا اگر این خبر اشتباه بوده‌است، در سامانه اطلاعیه نمی‌گذارید که مشخص شود این خبر منتفی است! این کار‌ها اعتمادی را که به شما داشتیم، از بین می‌برد.»
یکی دیگر از کاربران به خبر دروغ وزیر کنایه زد: «وزیر آموزش و پرورش خیلی حرکت عجیبی کرد. او که می‌دانست زیرساخت سایتشان فراهم نیست و نتایج تا چند روز دیگه اعلام نمی‌شود، چرا دروغ گفت؟!» 
همچنین کاربر دیگری به مبهم‌بودن اینکه اصلاً نتایج آزمون آماده شده یا نه، اشاره کرد و نوشت: «کاش آقای صحرایی می‌گفت در تلاشیم که نتیجه آزمون را اعلام کنیم! آن وقت همه می‌گفتند همه تلاش‌ها انجام شده تا نتایج بارگذاری شود، اما وقتی قطعی اعلام می‌کنند که چهارشنبه نتایج آزمون نمونه دولتی اعلام می‌شود، این تصور ایجاد خواهد شد که نتایج آماده و قرار است در سایت بارگذاری شود. در صورتی که با این روند طی شده حتی اینکه نتایج آزمون هم مشخص باشد در هاله‌ای از ابهام است.»
 کاربر دیگری نیز درباره استرسی که داوطلبان آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان در این روز‌ها متحمل شده‌اند، نوشت: «چند روز است که وزارت آموزش و پرورش می‌گوید نتایج را اعلام می‌کنیم، اما هنوز خبری نشده‌است، دانش‌آموزان استرس زیادی می‌کشند و فرصت ثبت‌نام مدارس خوب دارد به پایان می‌رسد.»
 سامانه با ورود ۳۰ هزار کاربر از دسترس خارج شد!
سؤالات زیادی از سوی متقاضیان ورود به مدارس نمونه دولتی و تیزهوشان مطرح می‌شود؛ اول اینکه اصلاً نتایج آزمون تعیین شده‌است و دوم اینکه این نتایج را چطور در سامانه‌ای که زیرساختش اشکال دارد، بارگذاری خواهند کرد. برخی از داوطلبان آزمون نمونه دولتی می‌گویند چندین بار وارد سایت شدند، اما دیدند که سامانه از دسترس خارج شده‌است؛ این در حالی است که اگر نتایج آزمون اعلام شود، تعداد مراجعه‌کنندگان به اوج خود می‌رسد و آن‌ها را با مشکل مواجه می‌کند. 
موضوعی که یکی از کارشناسان آموزشی طی فیلمی منتشر کرده و گفته‌است: نمونه دولتی، بیش از ۳۰۰ هزار نفر متقاضی، تیزهوشان نهم حدود ۱۰۰ هزار نفر متقاضی و تیزهوشان ششم نیز ۲۰۰ هزار نفر متقاضی داشته‌است که در مجموع ۶۰۰ هزار نفر منتظر نتایج این آزمون‌ها در سامانه هستند. بهتر بود نتایج این دو آزمون به صورت جداگانه اعلام می‌شد، چراکه اگر نتایج همه این‌ها همزمان اعلام شود، سایت باید ظرفیت حضور ۶۰۰ هزار نفر را داشته باشد، اما آیا این سامانه با تعداد ۳۰ هزار کاربر آنلاین از دسترس خارج شده‌بود، کشش این مسئله را دارد؟
نیاز است که وزارت آموزش و پرورش مسئولیت‌پذیرتر وارد کار شود و حتی اگر وزیر این وزارتخانه حرفی را می‌زند که صحت ندارد نسبت به اعلام خبر صحیح، احساس مسئولیت کند. هر چند که در نهایت طی چند روز آینده، نتایج آزمون نمونه دولتی و تیزهوشان اعلام خواهد شد، اما تنش و اضطرابی که به دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان در این مدت وارد شده‌است، هیچ‌وقت از یادشان نخواهد رفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار