کد خبر: 1170824
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۳
خطیب نمازجمعه تهران تأکید کرد: با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران - مسکو و منشور سازمان همکاری‌های شانگ‌های درباره احترام به تمامیت ارضی کشور‌های عضو، انتظار مردم ایران اسلامی از روسیه این است که موضع اخیر خود در خصوص جزایر سه گانه ایرانی را به سرعت اصلاح کند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد در خطبه‌های نمازجمعه این هفته تهران گفت: درباره بیانیه پایانی گفتگو‌های راهبردی وزرای خارجه روسیه و کشور‌های عضو شورای همکاری خلیج فارس باید گفت که با توجه به روابط راهبردی و استراتژیک تهران - مسکو و منشور سازمان همکاری‌های شانگ‌های درباره احترام به حاکمیت و تمامیت عرضی کشور‌های عضو، انتظار جدی مردم عزیز و بزرگ ایران اسلامی و ملل مسلمان منطقه از روسیه، اصلاح عاجل و سریع موضع اخیر است.

۲ میلیون نفر در دولت سیزدهم بیمه شدند

امام جمعه موقت تهران با اشاره به هفته تأمین اجتماعی گفت: این هفته به نوعی گرامیداشت خدمت به مردم است تا عدالت، امنیت و کرامت انسانی آحاد جامعه در حکمرانی مبتنی بر عقلانیت و دانش متبلور شود.

وی تصریح کرد: از نگاه امیرالمؤمنین حضرت علی (ع)، نظام تأمین اجتماعی نقش تعیین کننده‌ای در حکمرانی دینی دارد؛ البته امروز در نظام جمهوری اسلامی بیش از ۷۰ درصد از افراد جامعه تحت‌پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند که این عدد در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی ۲۰ درصد بود.

ابوترابی‌فرد با قدردانی از دولت سیزدهم که به‌رغم وجود تنگناها، بسیاری از افراد تحت‌پوشش بیمه قرار گرفتند، یادآور شد: در دولت سیزدهم حدود ۲ میلیون نفر از افرادی که تحت‌پوشش تأمین اجتماعی نبودند، بیمه شدند. همچنین در برنامه هفتم توسعه و طبق دستورالعمل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در پنج سال پیشِ رو، چهار میلیون از افراد جامعه بیمه می‌شوند.

کمک ۸۰ هزار میلیاردی به صندوق‌های بازنشستگی

وی با اشاره به پایداری صندوق‌های بازنشستگی در دولت سیزدهم گفت: اقدام بی‌نظیر در تسویه بدهی بانکی سازمان تأمین اجتماعی که بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بود بسیار مهم است و همچنین ۸۰ هزار میلیارد تومان تأمین منابع با رویکرد تحولی به این صندوق‌ها اختصاص داده شد که قابل تقدیر است.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه باید از تصمیمات سیاسی و انتصاب‌های غیر حرفه‌ای در بنگاه‌های اقتصادی پرهیز شود، اضافه کرد: مدیریت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر بهبود شرایط مردم استوار است و تقاضای ما در این مسیر این است که با عزم راسخ اقدامات لازم انجام شود تا ارائه خدمات برای درمان رایگان و بهبود رفاه بازنشستگان توسعه یابد.

رمز کاهش ناترازی بودجه

ابوترابی‌فرد با اشاره به برخی از محور‌های مهم برنامه هفتم توسعه گفت: از مهم‌ترین اصول قانون برنامه هفتم توسعه که مورد تأکید رهبر معظم انقلاب هم بوده، تحول در نظام بودجه‌ریزی کشور است؛ چرا که کسری غیرمنطقی بودجه سالانه کشور، از مهم‌ترین تهدید‌ها برای برنامه هفتم توسعه است و تورمی که مردم از آن رنج می‌برند، ریشه در ناترازیِ هزینه‌ها و درآمد‌ها دارد.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اضافه شدن منابع برای از بین رفتن ناترازی اشتباه است، گفت: در زمانی کشور به دلیل فروش بسیار خوب نفت سرشار از منابع بود، ولی این ناترازی به دلیل تورم حل نشد؛ بر همین اساس مهم‌ترین اقدامات برای برون‌رفت از این شرایط، واسپاری مسئولیت‌های غیرحاکمیتی به بخش غیردولتی و خصوصی است.

وی ادامه داد: کوچک شدن دولت، تحقق دولت الکترونیک، تلاش برای سپردن مسئولیت‌ها به دست مدیران کارآمد و شایسته، رمز کاهش ناترازی بودجه است و امروز مردم از شرایط فعلی رضایت ندارند.

خطیب نمازجمعه تهران هدف از نظام بودجه‌ریزی را برقراری انضباط مالی دانست و گفت: اگر هزینه‌ها دو برابر درآمد شود، ورشکسته هستیم و امروز اینگونه کشور را اداره می‌کنیم. همچنین تخصیص منابع مطابق اولویت‌ها از مهم‌ترین ارکان جلوگیری از ناترازی است و در کشور باید اولویت‌ها بر اساس شاخص‌ها جهت تخصیص منابع به درستی تعریف شود.

ابوترابی فرد مدیریت اجرایی خوب و کارآمد را از دیگر نکات مهم در جلوگیری از ناترازی عنوان کرد و تصریح کرد: در نظام بودجه‌ریزی کشور انضباط مالی برقرار نیست و خزانه‌های متعدد منابع و مصارف را دچار ابهام کرده و از همه مهم‌تر اینکه منابع بر اساس معیار‌های روشن تخصیص پیدا نمی‌کند که رفع این مشکلات نیاز به عزم ملی در مجموعه حاکمیتی دارد.

وی با بیان اینکه باید به رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت در این مسیر کمک شود، گفت: وزرا و استانداران نباید در این راه نگاه بخشی داشته باشند و باید در خدمت رئیس‌جمهور جهت تخصیص منابع باشند و نمایندگان مجلس هم با دولت همراهی کنند و طبق فرمایشات رهبری، نمایندگان خلق هزینه نکنند.

امام جمعه موقت جمعه تهران ادامه داد: مردم از خدمات عمومی که ارائه می‌شود گلایه جدی دارند، اما سؤال این است که چرا به‌رغم درآمد‌های سرشار نفتی، مردم از ساختار اداری کشور راضی نیستند. در حالی که باید از همه ظرفیت و توان جهت اصلاح نظام بودجه ریزی کشور استفاده کرد تا برنامه توسعه کشور سبب تحول شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی‌فرد در خطبه اول نمازجمعه این هفته تهران هم با ابراز امیدواری از اینکه پیامبر اعظم (ص) و اهل بیت ایشان در روز مباهله، انجام عمل صالح را پیش روی جامعه بشری بگشایند، گفت: ایام مبارک ماه ذی الحجه با ایام مبارک و تاریخ‌ساز مهمی پیوند خورده و عید غدیر و حضور پیامبر اعظم (ص) در میدان تاریخ‌ساز مباهله از رویداد‌های مهم این ایام است.

وی افزود: آیه کریمه مباهله چند رکن دارد که نخست به علم از نگاه قرآن اشاره دارد و دوم آیه تطهیر و شخصیت افراد ممتازی، چون علی (ع) و سوم توصیف شخصیت امیرالمؤمنین را شرح می‌دهد.

خطیب نمازجمعه تهران با بیان اینکه در آیه مباهله دانش، علم و معرفت به عنوان فصل الخطاب معرفی شده است، یادآور شد: این سخن قرآن رمز پایداری قرآن و مدرسه اسلام است؛ چرا که پیامبر اعظم (ص) آمده است که بشریت بر اساس معرفت گام بردارد.

ابوترابی‌فرد با تأکید بر اینکه باید تمام فعالیت‌های ما درحوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بر حوزه دانش‌بنیان استوار شود، گفت: حتی پیامبر (ص) برخی را خطاب قرار می‌دهد که چرا برابر دانش خضوع نمی‌کنید.

رابطه نصرت الهی با مدیریت عالمانه

وی با اشاره به خطاب قرار دادن پیامبر توسط خداوند متعال در کتاب آسمانی مسلمانان گفت: قرآن خطاب به پیامبر (ص) تأکید دارد که اسلام و جامعه‌ای مشمول نصرت الهی هستند که عالمانه قدم بردارند. حتی حضرت ابراهیم خطاب به عموی خود توصیه می‌کند که در مدرسه علم حضور یابد. به عبارتی اگر گاهی می‌بینید سخن و تصمیم ما مورد نقد قرار می‌گیرد، برای این است که این سخنان از پشتوانه‌های کارشناسی فاصله دارد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد با بیان اینکه هرکسی که حق را قبول نداشته باشد، اما ادعای حق کند مورد خشم خداوند قرار خواهد گرفت، افزود: در نگاه قرآن کریم هر فرزندی و هر بانویی از اهل بیت انبیاء محسوب نمی‌شود، بلکه قرآن کریم افرادی را از اهل بیت انبیاء می‌داند که با انبیای الهی هم‌عقیده و دارای عمل صالح باشند.

وی با بیان اینکه فرزند حضرت نوح جزو اهل بیت انبیاء نیست، تصریح کرد: در جهان اسلام بانویی، فرزندی، مردی و انسانی در تراز خمسه طیبه وجود ندارد؛ این خاندان استثنایی در قله طهارت، علم و ایمان قرار دارند و لذا آن‌ها باید مقتدای جامعه بشری باشند.

جشن بزرگ غدیر، خلق اتحاد بین مردم ایران اسلامی بود

خطیب نمازجمعه پایتخت درباره حضور میلیونی زنان و مردان در راهپیمایی عظیم ۱۰ کیلومتری روز غدیر گفت: این اتحاد فرهنگی بین مردم ایران اسلامی می‌تواند سبب حل چالش مهم کشور شود؛ حضور رسانه‌های مختلف، امنیت بسیار عالی، حضور نهاد‌های فرهنگی در مراسم تهران و شهرستان‌ها و موکب‌های که برای مردم خدمت‌رسانی کردند بسیار ارزشمند و جلوه‌ای از مهر و محبت و دوستی و چنگ زدن به ریسمان امامت و ولایت بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار