کد خبر: 1167977
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۶:۲۳
یک کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان»:
یک کارشناس انرژی با اشاره به اهمیت به‌کارگیری ابتکار بی‌سابقه دولت سیزدهم در جابه‌جایی سکو در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی اظهار کرد: آغاز توسعه فاز ۱۱ پارس‌جنوبی به عنوان مرزی‌ترین لایه مشترک گازی با قطر با کمک ابتکار مهم دولت سیزدهم در استقرار و جایگزینی سکوی فاز ۱۲ در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی، علاوه بر اینکه میزان تولید گاز از پارس‌جنوبی را حداقل به میزان ۱۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌دهد و سه سال زودتر از موعد ساخت سکوی جدید، امکان برداشت گاز را فراهم می‌کند، بیش از ۷ میلیارد دلار منفعت اقتصادی را برای کشور فراهم خواهد کرد.
وحید عظیم نیا

فرشاد جامع‌اصل، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اهمیت توسعه میادین مشترک مرزی به خصوص در بحث گاز اظهار کرد: گاز طبیعی برای بسیاری از کشور‌ها منبع انرژی ضروری است و ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین دارندگان ذخایر گازی جهان، پتانسیل بسیار زیادی برای تولید و صادرات گاز طبیعی دارد. با این حال، این کشور در استفاده کامل از منابع گاز طبیعی خود با چالش‌های متعددی روبه‌رو بوده است. یکی از موانع اصلی، فقدان زیرساخت و فناوری برای استخراج حداکثر گاز از لایه‌های گاز مشترک و همچنین زمانبر بودن ساخت تجهیزات و سکوهاست، از این رو، توسعه میادین گازی مشترک در ایران برای رفع ناترازی داخلی در فصول گرم سال و گسترش صادرات گاز در فصول غیرسرد بسیار حیاتی است. ایران اخیراً در مهم‌ترین لایه مرزی مشترک با قطر، اقدام به بهره‌برداری گاز طبیعی کرده است و این موضوع بعد از ۲۰ سال در نهایت با ابتکار مهم وزارت نفت در استفاده از سکوی بلااستفاده فاز ۱۲ و استقرار آن در فاز ۱۱ و مرزی پارس‌جنوبی به تحقق پیوست.
این کارشناس انرژی در ادامه با اشاره به اهمیت توسعه میادین مشترک برای مصارف داخلی و همچنین توسعه صادرات گاز ایران در فصول غیرسرد سال افزود: ایران چندین میدان گازی مشترک با کشور‌های همسایه خود از جمله قطر، عراق و ترکمنستان دارد. این میدان‌ها برای امنیت انرژی و توسعه اقتصادی ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. با این حال، استخراج گاز طبیعی از این میادین اغلب پیچیده است، زیرا نیاز به همکاری و هماهنگی بین کشور‌های مختلف دارد. توسعه میادین مشترک گازی در ایران به چند دلیل ضروری است.
اول اینکه می‌تواند به کشور کمک کند تقاضای انرژی رو به رشد خود را برآورده کند، به ویژه در فصول گرم که مصرف برق به دلیل افزایش استفاده از تهویه مطبوع افزایش می‌یابد. ایران در سال‌های اخیر با کمبود برق مواجه بوده که منجر به خاموشی در چندین منطقه شده است. توسعه میدان‌های گازی مشترک می‌تواند به کاهش این ناترازی‌ها و تضمین تأمین پایدار انرژی برای جمعیت کمک کند.
دوم، توسعه میادین مشترک گازی می‌تواند پتانسیل صادراتی ایران را افزایش دهد. ایران به چندین کشور از جمله ترکیه، عراق و ارمنستان گاز طبیعی صادر کرده است، با این حال، صادرات آن به دلیل فقدان زیرساخت و فناوری برای استخراج حداکثر گاز از لایه‌های گاز مشترک محدود شده است. توسعه این میادین می‌تواند تولید و صادرات گاز ایران را افزایش دهد و درآمد بسیار مورد نیاز اقتصاد کشور را ایجاد کند.
وی ادامه داد: سومین ضرورت توسعه میادین مشترک این است که با توسعه میدان‌های گازی مشترک می‌تواند همکاری و ثبات منطقه‌ای را افزایش دهد. ایران با چندین کشور همسایه میادین گازی مشترک دارد. همکاری میان این کشور‌ها می‌تواند به حل مناقشات و ارتقای درک متقابل کمک کند و به ثبات بیشتر در منطقه منجر شود. این همکاری همچنین می‌تواند به نفع بازار جهانی انرژی باشد، زیرا می‌تواند به تضمین عرضه پایدار گاز طبیعی برای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان کمک کند.
این کارشناس انرژی در پایان گفت: توسعه میادین مشترک گازی در ایران برای رفع ناترازی داخلی در فصول گرم سال و گسترش صادرات گاز در فصول غیرسرد بسیار مهم است.
همچنین می‌تواند همکاری‌ها و ثبات منطقه‌ای را تقویت کند و منافع اقتصادی برای ایران و کشور‌های همسایه‌اش به همراه داشته باشد. با این حال، توسعه این حوزه‌ها مستلزم سرمایه‌گذاری قابل توجه در زیرساخت‌ها، فناوری و همچنین تلاش‌های دیپلماتیک برای تقویت همکاری بین کشور‌های همسایه است.
ایران باید اطمینان حاصل کند که فعالیت‌های اکتشاف و تولید گاز آن از نظر زیست‌محیطی پایدار است و به جوامع محلی و اکوسیستم‌ها آسیب نمی‌رساند. با پرداختن به این چالش‌ها، ایران می‌تواند به طور کامل از منابع گاز طبیعی خود استفاده و به بازار جهانی انرژی کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار