کد خبر: 1154125
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۷
گزارش جوان آنلاین از جلسه استیضاح وزیر صمت؛
نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند و در نهایت مجلس به فاطمی امین اعتماد نکرد. استیضاح ۱۶۲ رای موافق، ۱۰۲ رای مخالف و ۲ رای ممتنع داشت.

اختصاصی جوان آنلاین: نمایندگان دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی امروز؛ یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲ در جلسه ۳۰۴ این مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت را در دستور کار قرار دادند.

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور، سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه استیضاح وزیر صمت حضور یافتند.

رئیس جمهور بعد از گذشت ساعتی از جلسه هنوز در نشست علنی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا نکرده بود که  رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به انتقاد یکی از نمایندگان گفت که در آیین‌نامه مجلس شورای اسلامی الزامی برای حضور رئیس جمهور در جلسه استیضاح وجود ندارد. ساعتی بعد نیز یکی از اعضای هیات رییس مجلس گفت که ظاهرا قرار است رئیس جمهور در جلسه استیضاح تشریف بیاورند.

حضور رئیسی در مجلس پس از پایان اظهارات فاطمی امین بود. او پشت تریبون رفت و به دفاع از وزیر صنعت پرداخت و همزمان مطالب مطرح شده مبنی بر فساد فاطمی امین را رد و تاکید کرد که دولت در مقابل فساد ایستادگی خواهد کرد. او همچنین از تشکیل وزارت بازرگانی در آینده نزدیک گفت و خواستار ابقا فاطمی امین شد.

پس از پایان اظهارات او، رئیس مجلس تنفس اعلام کرد. قالیباف گفت: با توجه به این‌که ادامه جلسه استیضاح به وقت نماز منتهی می‌شود، اکنون اعلام تنفس می‌کنیم و جلسه راس ساعت ۱۳ برگزار می‌شود؛ نمایندگان بدون تاخیر در جلسه حضور پیدا کنند.

 

توضیحات رئیس اداره اخبار مجلس درخصوص دلایل اعلام تنفس در فرایند استیضاح وزیر صمت

رئیس اداره اخبار مجلس شورای اسلامی در حساب توییتری خود در خصوص نحوه بررسی استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت در صحن علنی و اعلام زمان تنفس توضیح داد.

امیرحسین یزدان پناه گفت: «طبق آیین نامه، جلسه علنی باید 4 ساعت پس از شروع پایان یابد هنوز نیم ساعت از فرصت وزیر صمت و نیم ساعت از وقت 2 نماینده موافق استیضاح باقی مانده و فرایند رأی گیری هم زمان زیادی می برد اما فقط 45 دقیقه از وقت صحن باقی بود، لذا تا ساعت 13 تنفس اعلام شد تا فرایند به صورت دقیق برگزار شود.»

 

فاطمی امین: دوقطبی‌سازان خیانتکارند

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این جلسه در دفاع از عملکرد خود گفت: با هرگونه رانت‌خواری و ویژه خواری مقابله می‌کنیم و در این راه تاوان هم خواهیم داد.

فاطمی‌امین ادامه‌داد: ملت ایران بداند که شخص فاطمی‌امین و نمایندگان خانه ملت آلوده به فساد نشده‌اند.

وی اضافه‌کرد: چرا دولت و مجلس تخریب می‌شوند؟ چرا رابطه بین دولت و مجلس تخریب می‌شود؟‌ چرا برخی برای کشور هزینه‌تراشی می‌کنند؟ و چرا ضدفسادترین دولت به چنین فسادی متهم می‌شود؟ آیا اینها جنگ روانی نیست؟

وزیر صمت یادآور شد: در سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰ و پیش از تشکیل دولت مردمی، رابطه‌ای بین یکی از واحدهای مجلس و یکی از خودروسازان متخلف (که بیش از ۱۴ هزار میلیارد تومان تخلف نزد دستگاه‌های نظارتی دارد و در حقیقت مافیای خودرو است) شکل گرفت؛ اما در این زمینه هیات رییسه وقت مجلس ورود و از حیثیت مجلس دفاع کرد.

وی اظهار داشت: چرا آن اقدام که مربوطه به سال ۱۴۰۰ است، به موضوع استیضاح گره زده می‌شود؟

فاطمی‌امین گفت: تیتر می‌زنند «لابی‌های آمریکایی فاطمی‌امین»؛ ما کجایمان به آمریکایی‌ها می‌خورد؟ چرا بیرون مجلس عده‌ای خوشحالند و چه می‌کنند؟ چه منافعی به خطر افتاده است؟

وی افزود: می‌گویند «تیغ و گیوتین استیضاح»! مگر اینجا قتلگاه است؟ سوال‌هایی نمایندگان مردم می‌پرسند و بنده پاسخ‌گو هستم. اگر پاسخ‌ها را منطقی دیدید در خدمت مردم خواهم بود و در غیر این صورت عرصه را به خدمتگزار دیگری واگذار خواهم کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بیان‌داشت: چرا دو قطبی‌سازی می‌شود؟ چه کسی دنبال دوقطبی‌سازی است؟ این در حالی است که دولت و مجلس انقلابی باید با هم و در کنار هم مسائل را حل کنند و هر کس به دنبال فضای دوقطبی است، در حال خیانت کردن است.

وی بیان‌داشت: یکی از سخنرانان این جلسه به شرکتی اشاره کرد که فقط سه هزار میلیارد تومان گرانفروشی دارد و پرونده‌اش در سازمان تعزیرات حکومتی مفتوح است و یکی از معاونان بنده را به قصد کشت مضروب کرده است.

فاطمی‌امین اضافه‌کرد: چه کسانی در شعبه ۲۷ جنایی رفتند و برای ضارب وساطت کردند تا بیرون بیاید؟

وی تصریح‌کرد: با هرگونه رانتخواری و ویژه‌خواری مقابله خواهم کرد و در این راه آماده ام تا تاوان هم بدهم.

وزیر صمت در ادامه با اشاره به موضوع خودرو، گفت: صنعت خودروی ایران بیمار است و از دردهای مزمن رنج می‌برد.

وی با بیان اینکه اکنون در این صنعت به جای خوبی رسیده‌ایم، خاطرنشان‌کرد: در آغاز وزارت و در ابتدای دولت دو راه پیش روی خود می‌دیدیم؛ نخست اینکه درخصوص صنعت خودرو کوتاه بیایم و به‌جای اینکه وسط میدان بیایم، شاکی شوم و محبوبیت خود را دنبال کنم. دوم اینکه وارد میدان عمل شده و مسائل را زیرساختی حل کنم.

فاطمی‌امین تاکید کرد: اکنون در میانه جراحی این صنعت هستیم و نشانه‌های بهبود حاصل شده است.

وی اظهار داشت: صنعت خودرو مسائل زیادی دارد، اما این روزها قیمت خودرو بیشتر به چشم می‌آید.

این عضو کابینه دولت سیزدهم تصریح‌کرد: اگر در سال‌های گذشته توقف و کاهش تولید نداشتیم، اگر واردات خودرو متوقف نمی شد و اگر در نیمه دوم ۱۴۰۱ جنگ ارزی آغاز نمی شد، ما این روزها را در صنعت خودروی کشور نمی دیدیم.

وی یادآوری‌کرد: صنعت خودرو مبتنی بر مونتاژ و داخلی سازی است، لذا با فراز و نشیب تحریم‌ها دچار مشکل می‌شود.

وی در تشریح اینکه در این شرایط چه باید بکنیم، افزود: افزایش تولید و افزایش واردات، همه آن کاری است که باید انجام داد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به موضوع واردات خودرو، گفت: ممنوعیت واردات خودرو تا اردیبهشت ماه پارسال وجود داشت تا اینکه آیین‌نامه واردات در شهریورماه ۱۴۰۱ در دولت به تصویب رسید. در آذر ماه گذشته نخستین نمونه خودروها وارد کشور شد تا تست‌های مختلف زیست محیطی، استاندارد و غیره را پشت سر بگذارد و روز گذشته نخستین سری از خودروهای وارداتی از گمرک ترخیص شد.

وی با اشاره به اینکه تا امروز حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو ثبت سفارش شده است، اظهار داشت: با مشکلات زیادی در موضوع واردات خودرو مواجه هستیم. فقط در یک فقره، قانونی مربوط به سال ۷۱ وجود دارد که در آن ذکر شده که اگر گمرک به دنبال قیمتگذاری خودروی وارداتی است باید از شرکت سازنده آن استعلام بگیرد و چقدر این امکان اکنون وجود دارد؟

فاطمی امین به دیگر مشکلات واردات اشاره کرد و ادامه‌داد: اکنون مدت‌هاست خودرو وارد گمرک شده است، اما گفته می‌شود باید استاندارد اروپا (E-mark)‌ داشته باشد یا می‌گویند کمربند عقب خودرو استاندارد اروپا ندارد! و اینها بخشی از مصائب حکمرانی ما است و باید فرآیندها و قواعد را اصلاح کرد.

فاطمی‌امین گفت: ما عرضه خودرو در بورس را به منظور ثبات‌بخشی به بازار ارائه کردیم، اما در میانه راه متوقف شد.

 

رئیسی: استیضاح جلوه اختلاف نیست

سخنرانی سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور نیز در بخشی از سخنان خود در دفاع از سیدرضا فاطمی‌امین تصریح کرد:‌ باید با مافیای خودرو برخورد شود. پرونده‌های آنها در حال بررسی است و از هیچ موردی چشم پوشی نشده است. اولین مدعی در این زمینه دولت است. هر نقطه ای در مدیریت ببینیم که فساد و روابط ناسالم وجود دارد و ناکارآمدی وجود دارد، قبل از هر کس ما مدعی می‌شویم و حتما برخورد می کنیم. دولت قبل از هر بخشی مدعی برخورد با فساد و ناکارآمدی است. این برنامه دولت است. در باره مساله واگذاری خودرو در غیر روال معمول گفتم باید مسئول این کار برکنار شود و برخورد قضایی شود که این کار اتفاق افتاد. مافیا و روابط ناسالم هر جا باشد برخورد می کنیم. خودرو به خاطر سود کلان حتما مورد توجه دست‌های ناپاک است.

رئیس جمهوری همچنین  با بیان اینکه که از سال ۹۶ به بعد حدود ۶ وزیر و سرپرست در وزارت صمت تغییر کرده و جابجا شده اند، گفت: ثبات در وزارتخانه مسئله مهم است و می‌تواند به تولیدکنندگان در بخش‌های معدن و تجارت این پیام را دهد که این ثبات می‌تواند موجب تصمیم گیری‌های مهم و باثباتی در وزارتخانه شود.

 

موافقان استیضاح چه گفتند؟

سیداحمد رسولی‌نژاد نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: کل تولیدات سایپا در سال ۱۴۰۱، ۳۵۱ هزار دستگاه بود و آمار فروخته شده ۳۸۱ هزار دستگاه است. مجموع تولیدات ایران خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۱، ۹۰۱ هزار خودرو بود اما آنچه که فروخته شده ۹۹۴ هزار دستگاه است که تنها نسبت به سال ۱۴۰۰، ۱۷ درصد افزایش داشته است. حال سوال این است که چگونه وعده داده می‌شود که قرار است آمار تولید خودرو به یک میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌رسد.  آقای فاطمی امین استاد وعده‌هاست.

 

موسوی‌لارگانی: به جای فاطمی‌امین از مردم عذرخواهی می‌کنم

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین گفت که آقای فاطمی امین در آمارهای خودساخته‌اش غرق شده و وضعیت به جایی رسیده که مردم با فشار تورمی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند؛ من به جای فاطمی امین از مردم عذرخواهی می‌کنم.

 

دهقانی: فاطمی‌امین در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است نه صنعت

هم‌چنین عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی الله وردی دهقانی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این‌که «وزیر صمت قول داده بودند که سالیانه ۱.۵ میلیون خودرو تولید خواهد شد که خبری از آن نیست«، گفت: وزیر در خدمت دو خودروساز بزرگ کشور است در صورتی که ایشان باید وزیر صنعت باشند نه وزیر دو خودروساز.

 

بدری: فاطمی‌امین فرصت‌ها را از دست داد

صدیف بدری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح سید رضا فاطمی امین گفت که مجلس شورای اسلامی دوبار به فاطمی امین فرصت داد اما او فرصت‌ها را از دست داد.  وی با بیان اینکه وزارت صمت باعث رشد تورم شده گفت: باید فاطمی امین را برکنار کنیم.

 

چنارانی: باور داریم که فاطمی‌امین نمی‌تواند وزارت صمت را مدیریت کند

هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی نیز در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بنده و مردم حوزه انتخابیه‌ام باور داریم که دیگر آقای فاطمی امین توان مدیریت وزارت صنعت، معدن و تجارت را نداشته و نیازی نیست که وارد مشکلات حوزه خودرو، احتکار و لابی در اعطای پروانه‌های بهره‌برداری معادن شد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امروز می‌گویند بازار خودرو به وزیر صنعت، معدن و تجارت ارتباطی ندارد، بنده سوال می‌پرسم که برای مهار این گرانی افسارگسیخته بازار خودرو که در این ۲۰ ماه رشد فزاینده‌ای داشته است باید یقه چه کسی را گرفت؟ مجلس شورای اسلامی در شهریورماه سال ۱۴۰۱ بار دیگر به وزیر صنعت، معدن و تجارت اعتماد کرد اما چه اتفاقی در بازار خودرو افتاد؟ در این ۲۰ ماه قیمت خودرو از کجا به کجا رسیده است؟ ۲۰۰۰ نفر منتظر یک مصوبه شورای عالی نظارت هستند که در این ۲۰ ماه یک جلسه هم نداشتند.

چنارانی تاکید کرد: ما واردات خودرو را در مجلس قبل تایید کردیم و مجدد در این مجلس به تصویب رسید اما به کجا رسید؟ آقای فاطمی امین اگر شما لایحه دو فوریتی برای واردات خودروهای کارکرده داشتید چرا در یک سال گذشته برای ساماندهی این بازار به مجلس شورای اسلامی ارائه نکردید؟ مجلس تصویب کرد به خانواده‌هایی که بالای دو فرزند دارند خودرو داده شود خانواده‌هایی هستند که دارای چهار فرزند بوده اما اکنون پنج ماه است که در انتظار دریافت خودرو هستند.

 

حضرت‌پور: فاطمی‌امین خرید خودرو و ازدواج را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده

هم‌چنبن روح الله حضرت پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین گفت: وزیر صمت خرید خودرو، جهیزیه، لوازم خانگی و تشکیل خانواده را برای جوان ایرانی به رویا تبدیل کرده است. وی گفت:  این آقا وزیر خودروسازان است، وگرنه چرا خبر استیضاحش باید قیمت دنا را ۷۰ میلیون پایین بیاورد؟

 

نظری: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن فاطمی‌امین یکی را انتخاب می‌کند

سیدغنی نظری عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود به عنوان موافق استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز مجلس بین دفن خود و ماندن وزیر یکی را انتخاب می‌کند. اگر استیضاح وزیر رای نیاورد مردم می‌گویند که ما مدافع دولت و نه ملت هستیم.

 

آزادی‌خواه: توان مدیریتی فاطمی‌امین ضعیف است

حجت الاسلام احد آزادی خواه عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح سیدرضا فاطمی امین، گفت: وزیر صمت فرد پاکدستی هستند، اما توان مدیریتی ایشان ضعیف است.

 

فلاحی: استیضاح، کمک به دولت برای پاکسازی گلوگاه‌های حساس از افراد ناکارآمد است

سارا فلاحی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود در موافقت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: امروز نوبت ماست که حافظان این مرز و بوم باشیم که ستون‌های ثروت آن در خون شهیدان و در راهبری‌های ولایی است. فلسفه استیضاح کمک به دولت بوده برای این‌که گلوگاه حساس آن از مدیران ناکارآمد پاک شود. هرچند در فصل استیضاح مجلس شورای اسلامی مورد آماج حملات قرار می‌گیرد اما اینها باعث نمی‌شود که ما از انجام وظیفه خود عقب نشینی کنیم.

فلاحی همچنین گفت: فاطمی امین در کمیسیون صنایع اعلام کرد که کاره‌ای نیست و یکی از آن ۲ هزار نفری است که در زمینه خودرو تصمیم می‌گیرند.

وی افزود: امروز ما موظفیم از ابزار قانونی خود استفاده کنیم و کسانی که بانیان وضعیت موجود عرصه خودروسازی هستند را به پای میز محکمه پاسخگویی بکشانیم، کسانی که مردم را به این باور رسانده اند که مافیا بخشی از دولت است، چون به زیست مسالمت آمیز با مافیا رسیده اند و حتی استیضاح خود را در یک فرافکنی، کمک به مافیا می‌دانند تا ما باور کنیم آن‌ها در مقابله با مافیا قرار گرفته اند، این چگونه مقابله با مافیایی است که قیمت پراید بی خاصیت سر به فلک کشیده، اگر با دلار ۵۰ هزار تومانی نیز محاسبه کنیم، قیمت بسیاری از خودرو‌های بی کیفیت که به بالای یک میلیارد تومان رسیده، کمتر از ۳۰۰ میلیون تومان است. مابه التفاوت این قیمت‌ها به جیب کدام نانجیبی می‌رود که سرمایه اجتماعی مردم را منهدم کرده است.

فلاحی تصریح کرد: افتخار وزارت صمت این است که تولید ملی را ۴۰ درصد افزایش داده است! چه کسی به شما اجازه داده ۴۰ درصد به قاتلان خاموش مردم اضافه کنید؟

وی خطاب به معاون اول رئیس جمهور افزود: امروز صرفاً استیضاح وزیر صمت نیست، امروز استیضاح همه کسانی است که پشت وزرای ناکارآمد هستند، انتظار داریم که حمایت دولت از برخی وزرا گرفته شود، زیرا شما باید در میان مردم برای خود سرمایه ایجاد کنید.

 

مخالفان استیضاح وزیر صمت چه گفتند؟

حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در  بخشی از سخنان خود در مخالفت با استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: در پاک‌دستی وزیر صنعت، معدن و تجارت تردیدی وجود ندارد و از طرف دیگر نباید همه مسائل و مشکلات بازار خودرو را از چشم وزیر صنعت، معدن و تجارت دید بلکه باید به دنبال ریشه وضعیت موجود در بازار خودرو گشت.

سیدجلیل میرمحمدی نیز در بخشی از سخنان خود به عنوان مخالف استیضاح سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت که پیام استیضاح وزیر صمت و جوسازی‌های کذب صورت گرفته همدلی و همفکری و هم افزایی بین دو قوه و حل مشکلات مردم نیست، پس نمایندگان به استیضاح رای ندهند تا وزیر وظایفش را انجام داده و نقاط ضعف خود را برطرف کند.

 

 

اظهارات مخالفان و موافقان، دفاع فاطمی‌امین و رییسی

اظهارات مخالفان و موافقان، دفاع فاطمی‌امین و رییسی

اظهارات مخالفان و موافقان، دفاع فاطمی‌امین و رییسی

اظهارات مخالفان و موافقان، دفاع فاطمی‌امین و رییسی

اظهارات مخالفان و موافقان، دفاع فاطمی‌امین و رییسی

اظهارات مخالفان و موافقان، دفاع فاطمی‌امین و رییسی

 

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار