کد خبر: 764468
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۶
كالاهاي تخفيف خورده هم فروش نرفتند
تخفيف‌هاي ويژه هم ديگر براي فروش كالاها كارساز نيستند و اكنون نه تنها كالاهاي تخفيف‌خورده فروش نمي‌روند بلكه افرادي‌ نيز استخدام شده‌اند تا كالاهاي تخفيفي را با صداي بلند تبليغ كنند.
تخفيف‌هاي ويژه هم ديگر براي فروش كالاها كارساز نيستند و اكنون نه تنها كالاهاي تخفيف‌خورده فروش نمي‌روند بلكه افرادي‌ نيز استخدام شده‌اند تا كالاهاي تخفيفي را با صداي بلند تبليغ كنند.
مدت‌هاست كاهش تورم، به پُز دولتمردان تبديل شده است. از همان اول روي كار آمدن دولت تنها جمله‌ شاخص و البته مشتركي كه از زبان تك‌تك افراد تيم اقتصادي دولت مي‌توانستيم بشنويم، كاهش تورم بود. اينكه دولت توانسته تورم را مهار كند و از نوسان و افزايش قيمت بدون برنامه و هيجاني جلوگيري كند. تا مدت‌ها هم جو رواني ناشي از اين مهار تورم، نقل بسياري از محافل بود و همه به اين كار دولت بها مي‌دادند تا اينكه صداي پاي ركود بلند شد.
روزها كه گذشت، همين مهار تورم دولت را آنقدر مشغول به خود كرد تا ركود، دامان بسياري از توليدكنندگان و صنعتگران كشور را گرفت، تعديل نيروها آغاز شد و در نهايت، اين كارفرمايان و كارآفرينان بودند كه شروع به تعديل نيروهاي خود كردند. هر روز تعداد بيشتري هم به اين افراد تازه بيكار شده اضافه مي‌شد و بنابراين، كار با ظرفيت بسيار پايين، فاز بعدي چاره‌انديشي توليدكنندگان براي جلوگيري از ورشكستگي بود.
همه اينها دست به دست هم دادند تا قدرت خريد مردم آنقدر پايين بيايد كه حتي تخفيف‌هاي جذاب توليدكنندگان هم ديگر برايشان جذابيتي نداشته باشد. تخفيف‌هايي كه شايد در شرايط عادي و اگر مردم، تا اين اندازه با كاهش درآمد و مشكلات هزينه‌اي دست و پنجه نرم نمي‌كردند، برايشان بسيار ايده‌آل بود اما اكنون، قدرت خريد آنها به اندازه‌اي كاهش يافته كه سبد خريد آنها را محدود كرده است.
اين عدم استقبال مردم نسبت به خريد كالاهاي تخفيف‌خورده توليدكنندگان تا آنجايي پيش رفته است كه اين روزها، دادزن‌ها پايشان به فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي هم باز شده است و تلاش دارند تا با تبليغات چهره به چهره، مردم را متقاعد كنند كه بايد كالا بخرند. شايد آنها بتوانند به گونه‌اي كه توليدكنندگان مي‌خواهند مردم را راضي كنند، پس اين روزها دادزن‌ها، مبلغان توليدكنندگان در فروش كالاها شده‌اند.
تا همين چند وقت پيش، سبدهاي تخفيفي كه در وسط فروشگاه‌ها راه‌اندازي شده بود، محلي براي تبليغ خريد كالاهاي ارزان از سوي فروشگاه‌داران و توليدكنندگان به حساب مي‌آمد اما ماندگاري اين سبدها در وسط راهروهاي فروشگاه‌ها و حتي ورودي آن، آنقدر طولاني شد كه ديگر، براي مردم عادي شده بود. شايد هفته‌ها كه نه، ماه‌هاست كه اين سبدهاي تخفيفي در راهروي فروشگاه‌ها جاخوش كرده‌اند. تخفيف‌هايشان هم روز به روز بيشتر شده است. حتي در برخي اقلام، تخفيف به ۵۰ درصد هم رسيده است. يعني توليدكنندگان اوضاعشان خيلي بدتر از آن چيزي است كه شايد دولت تصور مي‌كند.
سبدهاي تخفيفي اگرچه تنها يك جايگاه بسيار معمولي براي عرضه كالاهاي تخفيف‌دار هستند اما شايد بهترين وسيله براي اوضاع بد توليدكنندگان به لحاظ فروش و جيب خالي مردمي باشد كه هر روز خود را بدون اينكه اثر واقعي از كاهش تورم را در سبد مصرفي خود و افزايش قدرت خريدشان حس كنند، سپري مي‌كنند. حال اوضاع بازار آنقدر بد است كه توليدكننده حاضر است كالاي خود را با نيم بهاي درج شده روي محصول، به فروش برساند.
به هرحال اين روزها قدرت خريد مردم پايين است، تورم هم نتوانسته با كاهش خود، اثر مثبتي بر بهبود خريدها در بازار داشته باشد. آنقدر اوضاع جيب مردم بد است كه شايد مسكن‌هاي مقطعي هم كه تخفيف‌هاي ۵۰ درصدي را براي مردم رقم زده است، نتواند كارساز باشد.
 جزئيات قيمتي ۶۸ قلم كالاي اساسي در بازار
بررسي‌هاي ميداني مهر حكايت از آن دارد كه توليدات برخي برندها در بازار كمتر عرضه مي‌شود و برخي برندها نيز برخي از محصولات خود را كم كرده‌اند كه به گفته فروشندگان، به دليل مرجوع شدن بيش از حد اين كالاها از سوي فروشگاه‌هاست، چراكه مردم قدرت خريد كمي دارند و نمي‌توانند به راحتي براي خريد اين كالاها پول بپردازند. پس توليدكنندگان نيز تنوع برخي توليدات خود را كم كرده‌اند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار