کد خبر: 653572
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۹
در برنامه لبخند تهران؛

موسی بیدج در ویژه برنامه لبخند تهران، به مرور ادبیات طنز جهان عرب در گذشته و دروه معاصر پرداخت.

به گزارش ستاد اطلاع رسانی برنامه لبخند تهران، شب گذشته موسی بیدج، میهمان برنامه لبخند تهران در بخش تقدیم با طعم لبخند بود.

بنابراین گزارش، این مترجم ادبیات عرب، در این برنامه به بررسی طنز در شعر جهان عرب پرداخت و گفت: از دیرباز و حتی پیش از اسلام، اشعار لطیف و طنز در میان شعر شاعران عرب دیده شده است و این شاعران به طنز علاقه مند بوده اند.

وی افزود: پس از اسلام شعر و نثر طنز عرب رو به تعالی آورد و بر تعداد شاعران و نویسندگان طنز پرداز و کیفیت آثار آن ها به میزان قابل توجهی افزوده شد.

بیدج در ادامه به معرفی جاحظ، ادیب معتزلی پرداخت و گفت: او کتاب های بسیاری نوشته که برخی از آن ها به طنز است. بخیلان عنوان یکی از آثار ماندگار او در حوزه طنز است و حاصل سفر او به مرو، پایتخت خراسان بزرگ و نشست با مردم آن دیار.

وی ابن جوزی را به عنوان چهره برجسته دیگر در شعر طنز عالم عرب نام برد و گفت: ابن جوزی در قرن ششم مفتی شهر بغداد بوده است و بیش از ده هزار نفر پای منبر او می نشستند. با این حال این ادیب هم شاعر بود و هم طنزپرداز.

بیدج گفت: ابن جوزی کتابی دارد به نام آدم های احمق که به زودی با ترجمه من منتشر خواهد شد.

این مترجم عرب در آخر شعری طنز از احمد مطر، شاعر معاصر عرب خواند و گفت: بر خلاف شعر طنز پیشین جهان عرب که بیشتر اجتماعی بود، شاعران معاصر طنز را بیشتر با هدف بیان مسائل سیاسی به کار گرفته و می گیرند.

کمدی بیشتر با ذهن مخاطبان بازی می کند

در بخش کلاکت لبخند، سعید قطبی زاده میهمان برنامه لبخند تهران بود. او با تاکید بر رابطه طنز و خلاقیت گفت: هیچ هنرمند بزرگی را نمی شناسم که رگه هایی از طنز در آثار او نباشد.

وی با بیان اینکه این مسئله در فرهنگ ما پررنگ تر است، افزود: این طنازی جزوی از فرهنگ ایرانی ماست و می توان آن را به راحتی در همه اشکال زندگی و مناسبات اجتماعی مشاهده کرد.

این منتقد سینما در ادامه به کمدی سیاه اشاره کرد و گفت: همیشه تعریف ظاهری ما از طنز برنامه یا هنری است که ما را بخنداند. اما خیلی از کمدی ها هستند که وقتی به آن ها می خندیم خیلی زود حس پشیمانی به ما دست می دهد. این نوع طنز را در اصطلاح کمدی سیاه می گویند.

وی تاکید کرد: کمدی و مخصوصا این نوع خاص آن بیشتر با ذهن مخاطب سرو کار دارد.

قطبی زاده در خاتمه به میزان بالای فروش فیلم های کمدی در ایران اشاره کرد و گفت: وقتی فیلم های کمدی ما این قدر خوب می فروشد و برنامه ها و سریال های تلویزیونی این قدر مخاطب دارد، این ها همه حاکی از این است که مردم ما روحیه طنز و شادی را از دیرباز داشته اند و از آن لذت می برند، به همین دلیل وظیفه مسئولان فرهنگی است که این فضا را بیش از پیش فراهم کنند.

قصه خوانی طنز

شهرام شکیبا، مجری برنامه لبخند تهران، به بخش تازه ای با عنوان قصه خوانی طنز اشاره کرد و گفت: قرار است از امشب یک بخش جدید به برنامه اضافه شود، که هم طنز است و هم توسط یکی از چهره های آشنای رادیو اجرا می شود.

با این معرفی امیرعلی نبویان به روی صحنه آمد و قصه خوانی خود را با این مقدمه آغاز کرد: امروز قصه جدید و متفاوتی از قصه های امیرعلی با خود آورده ام؛ قصه شازده که موضوع آن داستانی قجری است.

نمایش رادیویی به کارگردانی عمار خطی، اجرای میان پرده و شعرخوانی طنز توسط ناصر فیض از دیگر بخش های این برنامه بوده است.

لبخند تهران در فرهنگسرای اندیشه

لبخند تهران، ویژه برنامه ای به مناسبت اعیاد شعبانیه است که هر شب تا پایان ماه شعبان با اجرای شهرام شکیبا و با همکاری سازمان فرهنگی هنری شهرداری و شبکه آموزش در یکی از فرهنگسراهای تهران برگزار می شود. برنامه ای که به گفته مجری طنزپرداز آن، شهرام شکیبا، تلاش دارد با بهره گیری از همه هنرها لبخند را به روی لب های شهروندان تهرانی بنشاند.

این برنامه قرار است در فرهنگسراهای مختلف به روی صحنه برود و از روز یکشنبه(اول تیرماه) فرهنگسرای اندیشه میزبان لبخند تهران خواهد بود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار