جوان آنلاین: وقتی پای سینما به میان میآید، حتی ۱۰۰ ثانیه هم میتواند جهانی از روایت، معنا و تأثیر باشد. محمود معظمی، کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون، معتقد است همین زمان کوتاه اگر بهدرستی بهرهبرداری شود، میتواند هم سکوی پرتابی برای فیلمسازان جوان باشد و هم بستری برای تجربههای تازه در روایتهای سینمایی.
به گزارش فارس، او که کارگردانی مجموعههایی، چون «تکیه بر باد»، «شیوع» و «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» را در کارنامه دارد، از چالشها و فرصتهای فیلمهای ۱۰۰ ثانیهای میگوید که این قالب نه تنها دشواریهایی دارد، بلکه فرصتی ارزشمند برای رشد و شکوفایی نگاه هنری فیلمسازان بهویژه نسل جوان است. او میگوید: «ساخت فیلم کوتاه آن هم در حد ۱۰۰ ثانیه، اهمیت و ضرورت خاص خودش را دارد. زمان ۱۰۰ ثانیه علاوه بر اینکه دشواریهای خودش را دارد و کارگردان باید در این مدت کوتاه یک قصه را روایت کند، میتواند کمک بزرگی باشد به ارتقای نگاه و نوع روایت فیلمساز.
خود من سالها پیش، شاید یکیدو بار، فیلمهایی دیدم که در همین صد ثانیه ساخته میشدند و واقعاً سینماگرهای بزرگی را هم دچار چالش میکرد. چون قصهای که باید در این زمان روایت شود، باید کاملاً فشرده، حسابشده و دقیق باشد. همین، نگاه فیلمساز را به شدت ارتقا میدهد؛ چون اگر قرار باشد در آینده فیلمهای بلندتر بسازند، روایتهای درستتر و قویتری هم خواهند داشت. این را هم باید در نظر گرفت که فیلمهای صدثانیهای با بودجهای بسیار اندک ساخته میشوند. پس اگر استعدادهای خوب در این عرصه شناسایی شوند، میتوانند بهتدریج وارد عرصه حرفهای سینما شوند.»
معظمی علاوهبر کارگردانی، بهعنوان بازیگر، منشی صحنه و دستیار کارگردان نیز در سینما و تلویزیون فعالیت داشته است. در حرفه بازیگری، سریال «خط قرمز»، فیلمهای «پارتی»، «پارازیت» و «زن امروز» از مهمترین آثار اوست. در حرفه منشی صحنه، سریالهای «حس سوم» و «تب سرد» از آثار شاخص معظمیاند. همچنین در جایگاه دستیار کارگردان نیز سریال حس سوم در کارنامه او به چشم میخورد.
او با اشاره به موضوعاتی که در قالب زمانی کوتاه قابلیت روایت دارند، تأکید میکند: «با توجه به محدودیت زمانی ۱۰۰ ثانیه، موضوعات اجتماعی، بهویژه آسیبهای اجتماعی، بسیار مناسب هستند. هم تأثیرگذارند و هم میشود آنها را فشرده و خوب برای مخاطب روایت کرد. در مجموع، مسائل مختلفی در جامعه هستند که ظرفیت دراماتیک بالایی دارند و میتوانند در همین زمان کوتاه هم بهخوبی مطرح شوند. البته این کار فیلمساز را دچار چالش میکند، اما همین چالشهاست که کارهای عمیقتری را بهوجود میآورد و به شدت کمککننده است.»
معظمی درباره نقش جشنواره فیلم ۱۰۰ در کشف استعدادهای جوان میگوید: «جشنواره فیلم ۱۰۰، قطعاً میتواند سکوی پرش فیلمسازان جوان باشد. البته نه فقط با یک یا دو اثر، بلکه این جوانها باید چند اثر تولید کنند و در رقابتها شرکت کنند تا بتوانند خودشان را نشان دهند و به ساخت آثار بلند برسند. این مسیر به آینده حرفهای آنها کمک خواهد کرد.»
این کارگردان همچنین به جوانانی که علاقهمند به ساخت فیلم کوتاه هستند، توصیهای صریح و صمیمانه دارد: «من پیشنهاد میکنم که به شدت روی قصههایی که میخواهند کار کنند، مطالعه و تحقیق کنند. نوع زیستشان را بر اساس آن قصه تغییر دهند. یعنی همراه با همان قصه، یک تجربه زیستی داشته باشند.
این نگاه به شدت کمک میکند به تمام اجزای روایت. چه از نظر روایت قصه، چه کار با بازیگر، چه طراحی فضا. هر زمان فیلمساز با اثرش برابر و همسان باشد، میتواند آن روحی را که در اثرش هست، خیلی خوب به نمایش بگذارد.» لازم به ذکر است که جشنواره بینالمللی فیلم ۱۰۰ امسال که به همت سازمان سینمایی سوره برگزار میشود، فرصتی برای فیلمسازان جوان است.
این جشنواره محفلی برای فیلمسازان هنرمند ایرانی و خارجی است تا ایجاز و خلاقیت بیانتهاشان را به خدمت گیرند و با تصاویری امیدبخش و انسانی از «ایران عزیز»، «کرامت انسانی» و «فلسطین آزاد» روایتهایی خلق کنند که در عین اختصار، مؤثر و الهامبخش باشند. چهاردهمین دوره این جشنواره، در اردیبهشتماه ۱۴۰۴، با حضور هنرمندان داخلی و خارجی در تهران برگزار خواهد شد.