جوان آنلاین: اخبار سینما سرخوش از رکوردهای جدید بیشترین تعداد مخاطب روزانه و ماهانه است،، اما کسی نمیگوید که بیش از ۸۵ درصد از گیشه کلی سینما متعلق به ۳ فیلم کمدی است. در حالی میزان مخاطبین سینما به ۲۸ میلیون رسیده و موسسه سینما شهر آمار مخاطب سینما در روز سهشنبه ۱۳ آذرماه را ۳۱۶ هزار و ۴۳۲ نفر اعلام و آن را بیسابقه و رکوردی در نتیجه تنوع ژانر دانسته بود که فروش تمامی ۲۱ فیلم در حال به یک سوم فروش، ۳ فیلم کمدی بالای جدول هم نمیرسد.
به گزارش فارس، در سال ۱۳۹۷ هم شاهد ۲۸ میلیون مخاطب بودیم با این تفاوت که تعداد فیلمهای اجتماعی آن سال دو برابر سینمای کمدی بود.
فیلمهای کمدی در سال جاری برای نخستین بار طی ده سال گذشته فیلمهای کمدی اکران شده در این سال از سایر ژانرها پیشی گرفت.
دیوید هسکل در کتاب اقتصاد فرهنگ مینویسد: تنوع ژانری در سینما نه تنها از دیدگاه فرهنگی و هنری ضروری است، بلکه از لحاظ اقتصادی نیز به پایداری بازار کمک میکند. ژانرهای مختلف به جذب مخاطبان متفاوت منجر میشوند و این تنوع، وابستگی بازار به یک نوع فیلم را کاهش میدهد. این دیدگاه تاکید میکند که حذف ژانرهای کمفروشتر به نفع ژانرهای تجاری، ممکن است در کوتاهمدت سودآور باشد، اما در بلندمدت به صنعت سینما آسیب میزند.
برخی کارگردانان و تهیهکنندگان ایرانی معنقدند که «سینما باید گیشه داشته باشد تا نفس بکشد، اگر فیلمها فروش نداشته باشند سینمادار و پخش کننده هم تونایی ادامه مسیر را ندارند و این یعنی سینما از حرکت میافتد. اما در مقابل کارگردان شهیر هالیوود مارتین اسکورسیزی میگوید که «سینما برای بیان احساسات و تجربههای انسانی ساخته شده است، نه فقط برای تولید فیلمهای صنعتی و تجاری. اگر به تنوع ژانری توجه نکنیم، سینما چیزی بیش از یک شهربازی نخواهد بود.»