کد خبر: 1261535
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۰
اوایل سال ۱۹۸۴ و نایکی در حال ورشکستگی است. بسکتبال تحت سلطه دو غول بود: کانورس که مجیک جانسون و لری برد را داشت و آدیداس که کریم عبدالجبار را در اختیار داشت. نایکی؟ تنها ۱۷ درصد سهم بازار و هیچ ستاره‌ای در تیم خود نداشت؛ آن‌ها به یک معجزه نیاز داشتند. 

جوان آنلاین: پیمان شوریابی در رشته توئیتی نوشت: در سال ۱۹۸۴، نایکی در زمینه کفش‌های بسکتبال در حال افول بود. آدیداس پادشاه میدان بود - برندی که هر بازیکنی آرزوی پوشیدن آن را داشت. سپس آدیداس بزرگ‌ترین اشتباه تاریخ ورزش را مرتکب شد و امپراتوری خود را به نایکی واگذار کرد. در ادامه داستان «نایکی و مایکا جردن» را می‌خوانید:
اوایل سال ۱۹۸۴ و نایکی در حال ورشکستگی است. بسکتبال تحت سلطه دو غول بود: کانورس که مجیک جانسون و لری برد را داشت و آدیداس که کریم عبدالجبار را در اختیار داشت. نایکی؟ تنها ۱۷ درصد سهم بازار و هیچ ستاره‌ای در تیم خود نداشت؛ آن‌ها به یک معجزه نیاز داشتند. 
یک بازیکن آینده‌دار کالج در آستانه امضای قرارداد با آدیداس بود. برندی که وی از ابتدا آرزویش را داشت. سپس در جلسه نهایی، آدیداس تصمیم گرفت که به بسکتبال علاقه‌ای ندارد. نام این جوان چه بود؟ مایکل جردن!
نایکی فرصت خود را دید. آن‌ها تصمیم گرفتند به جردن پیشنهادی بی‌سابقه بدهند: ۵۰۰ هزار دلار در سال - پنج برابر بیشتر از هرکس دیگر. 
خط تولید کفش مخصوص به خودش. کنترل کامل خلاقانه تولید. دنیای ورزش فکر می‌کرد نایکی دیوانه شده است. سپس بدترین کابوس آن‌ها به واقعیت پیوست. 
۱۸ اکتبر ۱۹۸۴: جردن با کفش‌های سیاه و قرمز نایکی وارد زمین می‌شود!
نایکی یک جزئیات کوچک را فراموش کرده بود: یک قانون NBA! کفش‌ها باید سفید باشند. 
لیگ بلافاصله آن‌ها را ممنوع کرد. 
انتخاب نایکی: تغییر رنگ‌ها یا پرداخت ۵ هزار دلار برای هر بازی. 
پاسخ نایکی چه بود؟ پرداخت تمام جریمه‌ها! بیش از ۴۱۰ هزار دلار! و تبدیل آن به یک تبلیغ: «حتی NBA نمی‌تواند شما را از پوشیدن آن‌ها باز دارد.»
کمپین «ممنوعه» منفجر شد. کودکان خواهان کفش‌هایی بودند که NBA نمی‌خواست آن‌ها داشته باشند. فروشگاه‌ها نمی‌توانستند این کفش‌ها را در انبار نگه دارند. درگیری‌ها بر سر عرضه‌های جدید رخ داد. نایکی چیزی جدید خلق کرده بود: فرهنگ کفش‌های ورزشی؛ و اعداد فروش؟
هدف اولیه فروش نایکی: ۳ میلیون دلار
آنچه واقعاً فروختند: ۱۲۶ میلیون دلار. 
تنها در یک سال!
جریمه‌های NBA: ۵ هزار دلار برای هر بازی (در مجموع ۴۱۰ هزار دلار)
ارزش بازاریابی: بی‌قیمت. 
صنعت کفش‌های ورزشی دیگر هرگز مثل قبل نخواهد بود. این تحول شگفت‌انگیز بود:
۱۹۸۴: نایکی بسکتبال = ۴۰ میلیون دلار
۱۹۸۵: ۱۲۶ میلیون دلار
۱۹۹۰: یک میلیارد دلار
برند جردن به تنهایی = ۱/۵ میلیارد دلار
آدیداس اشتباه خود را دید که به میلیارد‌ها دلار تبدیل شد. بزرگ‌ترین نکته؟ جردن از نایکی ۷/۱ میلیارد دلار کسب کرده است. این مبلغ بیشتر از درآمد او در NBA است. همه این‌ها به خاطر این بود که آدیداس گفت: «متأسفیم، ما به بسکتبال علاقه‌ای نداریم.»
امروز، نایکی و برند جردن ۸۶درصد از بازار کفش‌های بسکتبال را در دست دارند. آدیداس؟ به سختی ۵ درصد.
یک جلسه در سال ۱۹۸۴ همه چیز را تغییر داد. نه فقط برای کفش‌ها، بلکه برای تمام بازاریابی ورزشی. 
درسی که از این رشته می‌توان گرفت در تجارت، محصولات می‌توانند کپی شوند. قیمت‌ها می‌توانند برابر شوند. ویژگی‌ها می‌توانند بهبود یابند. اما فرهنگ؟ این ابدی است؛ و نایکی فقط کفش نساخت. آن‌ها یک جنبش ساختند. 
منبع:GeorgeM_Growth

برچسب ها: بسکتبال ، کفش ، جانسون
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار