جوان آنلاین: پیشرفت مبنا و اساس سینما، یعنی عکاسی جای خوشحالی دارد. من عکسهایی از جوانان میبینم که به شدت هوشمندانه، بهروز، آگاهانه و متفاوت است.
محمود کلاری عکاس، کارگردان و فیلمبردار باسابقه سینمای ایران که داوری آثار نخستین جشنواره عکس تهران را برعهده داشته است با اشاره به خاطرات خود از همراهی با انجمن سینمای جوانان ایران گفت: انجمن برای من پر از خاطره است. همیشه گفتهام که قرار نبود فیلمبردار شوم. من از سینمای آزاد قدیم شروع کردم و فیلم هشت میلیمتری و سوپرهشت ساختم که خودم فیلمبرداریشان نکردم و احمد امینی و شهریار پارسیپور که حالا فیلمسازان مطرحی هستند، آن را فیلمبرداری کردند.
این هنرمند با بیان ویژگیهای سینمای جوان توضیح داد: چیزی که درباره سینمای جوان میتوانم به یقین بگویم، این است که از همان ابتدا به نظرم رسید سینمای جوان و اکسپریمنتال به عنوان سینمایی که ذات و ماهیت آن متکی بر تجربه است، جذابیتهای عجیب و غریبی دارد که شاید بعدها برای فیلمساز در سینمای حرفهای اتفاق نیفتد، زیرا او در آینده درگیر مسائلی میشود که دیگر نمیتواند با روح و جان کاری کند که به نتیجه آن مطمئن نیست و در واقع بیپروا و بکر تصمیم بگیرد. به دلیل اینکه من از همین فضا شروع کردم، در فضای انجمن و بین جوانان احساس آشنایی و حضور در یک خانواده را دارم، انگار پیشینه خودم را در آنها میبینم. کلاری عنوان کرد: من خودم از مسیر عکاسی به سینما رسیدم و عمیقأ بر این باورم که این هنر، پایه و اساس سینماست. با حفظ اهمیت و جایگاه عکاسی، بهطور قطع مسیر برای رسیدن به سینما از عکاسی شروع میشود. عکاسی هنر پایه و زمینه و جریانی فراتر از درک، فهم، تمرین و شکلدهی زیبایی است. عکاسی کمک میکند تا تمام چیزی را که میخواهیم ابراز کنیم، به واسطه عکس و تصویر منعکس کنیم. کلاری گفت: خوشحالم که امسال جشنواره فیلم کوتاه تهران به عکس و عکاسی بهصورت مستقل نگاه کرده و امسال شاهد نخستین جشنواره عکس تهران هستیم. امیدوارم این رویداد در سالهای بعد بتواند جایگاه محکم و معتبری در سطح بینالمللی پیدا کند. او ادامه داد: بخش عکس همواره اهمیت خود را به رخ کشیده است. شاید در آغاز اهمیت، جایگاه و موقعیت عکاسی به درستی شناخته نشده بود. نه در ایران که در کل جهان همینگونه بوده است. اتفاق بسیار خوبی است که از طریق جشنوارههای سینمای جوان و اکسپریمنتال این موقعیت و جایگاه به تدریج اتفاق افتاد و قطعاً شاهد درخشش عکاسی و عکاسان در این جشنواره خواهیم بود. این فیلمبردار باسابقه عنوان کرد: در شرایطی که وقتی به پشت سر نگاه میکنیم، میبینیم در سینمای حرفهای عمیقأ پسرفت داشته و از جایگاه خودمان دور شدهایم، پیشرفت مبنا و اساس سینما، یعنی عکاسی جای خوشحالی دارد. من عکسهایی از جوانان میبینم که به شدت هوشمندانه، بهروز، آگاهانه و متفاوت است. این بسیار اتفاق جذاب و مهمی است که جوانان ما مسیر و افقی را پیشروی خودشان دارند و به سمت آن حرکت میکنند و درگیر اتفاقات و مسائلی که همه ما مبتلا به آن شدیم، نمیشوند. اهمیت قائل شدن جوانان به مسیر حرفهای خود این نوید را میدهد که آنها فارغ از مسائل حاشیهای و محدودیتها راه خود را میروند، راهی که چشماندازی قابل توجه، مهم و ارزنده دارد.
کلاری با اشاره به سطح کیفی بالای جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنوارههای منطقهای و رویدادهای انجمن سینمای جوانان ایران گفت: چیزی که مرا به واسطه پیشینه همکاریم با انجمن خوشحال میکند، این است که عرصه را برای جوانان هموار کرده است. جشنوارههایی که سینمای جوان برگزار میکند از کیفیت و سطح بالایی برخوردار هستند. در دورههای گذشته شاهد فیلمها و آثار خلاقانه و بکری بودیم که من فکر میکنم در جشنواره عکس هم همین اتفاق رخ داده است. کلاری با اشاره به آموزش عکاسی در دورههای فیلمسازی دفاتر انجمن گفت: بسیار جای امیدواری و خوشحالی دارد که عکاسی به عنوان پایه فیلمسازی درک شده و به هنرجویان انجمن آموزش داده میشود. اهمیت عکاسی برای رسیدن به فیلمسازی، فیلمبرداری و طراحی صحنه بر کسی پوشیده نیست. بنیاد تمام تخصصهای شکلدهنده سینما عکاسی است و اغراق نیست که بگوییم سینما با تصویر پا به عرصه وجود گذاشت.