کد خبر: 1239889
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۳ - ۰۰:۵۸
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم:
مراسم سوگواری ایرانیان و فارسی‌زبانان مقیم مالزی در سفارت کشورمان برگزار می‌شود
 سیدمرتضی ذاکر

جوان آنلاین: مراسم سوگواری و عزاداری سرور و سالار شهیدان از شب اول محرم ۱۴۴۶ با حضور گسترده فارسی‌زبانان مقیم مالزی در محل رایزنی فرهنگی کشورمان در حال برگزاری است. 
به گزارش جوان از روابط‌عمومی رایزنی فرهنگی ایران در مالزی، حبیب‌رضا ارزانی، رایزن فرهنگی کشورمان در مالزی در مراسم سوگواری اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام که با حضور ایرانیان مقیم و جمعیت زیادی از فارسی‌زبانان برگزار می‌شود، در رابطه با پیام عاشورا و عبرت‌های کربلا و همچنین اساسی‌ترین ابعاد قیام امام حسین (ع) و درس‌های این نهضت گفت: امام حسین (ع) در وصیتنامه خود خطاب به برادرش محمد بن حنیفه هدف از قیام خود را اینگونه بیان کردند: «انی لم اخرج اشرا و لا بطـرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح فی امه جدی (ص) ارید آن امر بالمعروف و انهی عن المنکر و اسیر بسیره جدی و ابی علی ابن ابیطالب (ع)، یعنی قیام من از روی خوشگذرانی، ظلم و فساد نیست، بلکه من تنها براى اصلاح در امت جدم (ص) قیام کردم و می‌خواهم به معروف امر کنم و از منکر بازدارم و به سیره جدم (ص) و پدرم على بن ابیطالب (ع) عمـل کنم.» 
وی با اشاره به اینکه مدل اصلاح جامعه از منظر امام حسین (ع) زنده نگه‌داشتن امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: ما باید سبک زندگی خود را با سبک زندگی اهل بیت علیهم‌السلام نزدیک کنیم تا به زیست و قرب الهی برسیم. 
ارزانی با بیان اینکه حیات حضرت سیدالشهدا (ع) در تمام مکاتب و ادیان الهی مایه افتخار است، گفت: حسین بن على (ع) سرمشق همه‌جانبه امت براى راهیابى به کمال، خودسازى و بندگى است که می‌توان از ایشان درس سخاوت، جوانمردی، ارزش‌گرایی و تکریم انسان گرفت. 
حجت‌الاسلام دکتر علی‌اصغر ثنایی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم و مدرس حوزه علمیه نیز در این مراسم گفت: در طول عصر‌های مختلف هیچ حادثه‌ای به اثرگذاری، فرامذهبی، فرانسلی و فراتاریخی بودن عاشورا نیست. حادثه عاشورا محصول گفتار نیک، عمل صالح و مجاهدت مؤمنانه جمعی از اصحاب پاک خدا به محوریت امام حسین (ع) و خاندان ایشان است. وی علت ماندگاری عاشورا و گفتمان شیعی را به‌رغم مخالفت امویان و عباسیان اینگونه عنوان کرد و افزود: انسان دو بعد دارد؛ احساس، سلایق، افکار یا بعد نرم‌افزاری و بعد دیگر کنش رفتاری و اخلاقی و حرکتی یا بعد سخت‌افزاری است که در واقع در بعد دوم، کارکرد اجتماعی انسان نمایان می‌شود. 
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی قم، با اشاره به اینکه بعد اولی ظرفیت معنایی انسان است و از بعد اجتماعی بالاتر است، ادامه داد: در طول جنگ جهانی اول و دوم در هیروشیما و ناکازاکی میلیون‌ها نفر در یک لحظه انسان کشته شدند. ولی آیا نام و یاد آن‌ها در اذهان مردم زنده مانده است؟ پس علت اثربخشی کربلا، ظرفیت معنایی قیام عاشوراست. 
حجت‌الاسلام ثنایی گفت: حماسه و اثربخشی عاشورا چهار محور و ویژگی دارد که محور اول ظرفیت فرانسلی و فراتاریخی است، یعنی در عاشورا اتفاقاتی مثل عدالت‌خواهی و زیر بار ظلم نرفتن جهت‌گیری‌هایی بود که برای انسان هیچگاه تاریخ مصرف ندارد. بنابراین این یکی از دلایلی است که امروز ما حرارت و شور اربعین را درک می‌کنیم. وی رویکرد اخلاقی حماسه عاشورا را محور دوم این قیام دانست و افزود: حادثه کربلا پر از فضائل اخلاقی است که دو وجه دارد؛ یک وجه آن خواری و ذلت است و وجه دیگر آن فضایل اخلاقی ایثار، توکل به خدا و از خودگذشتگی است. 
مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: محور سوم، شفاف شدن چهره واقعی اهل بیت علیهم‌السلام در مقابل مخالفان آنهاست که می‌خواستند خاندان پیامبر (ص) به فراموشی برود، ولی عاشورا باعث جاودانگی آنان شد. محور چهارم، محور اصحاب و خاندان و فرزندان سیدالشهدا (ع) است. این چهار محور ظرفیت معنایی ایجاد کردند تا حادثه عاشورا فراتاریخی شود و امروز می‌بینیم که در همه جای دنیا مجالس عزای فرزند زهرا (س) با شور و شوق وصف‌ناپذیری برپاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار