کد خبر: 1239522
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: سیاست قطعی ما در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم و مجالس یازدهم و دوازدهم گسترش روابط با همسایگان است. خط قرمز ما هر گونه تغییر مرز در همسایگی ایران است و بار‌ها بر این تاکید کردیم.

جوان آنلاین: محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه دیدار‌های دیپلماتیک در حاشیه نشست روسای مجالس عضو بریکس، با روبین روبینیان نائب رئیس مجلس ارمنستان دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش تسنیم، قالیباف ضمن تشکر از کشور ارمنستان به دلیل ابراز همدردی با ایران برای شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور ارمنستان به ایران و ملاقات اخیر با مقام معظم رهبری بر توسعه ارتباطات و همکاری بین دو کشور تاکید شد.

وی ادامه داد: سیاست قطعی ما در دولت‌های سیزدهم و چهاردهم و مجالس یازدهم و دوازدهم گسترش روابط با همسایگان است. خط قرمز ما هر گونه تغییر مرز در همسایگی ایران است و بار‌ها بر این تاکید کردیم. ارتباطات اقتصادی ما با ارمنستان مناسب است و باید به سمت توسعه آن حرکت کنیم. یکی از افتخارات جمهوری اسلامی حضور نمایندگان ادیان الهی در مجلس است.

همچنین روبین روبینیان نائب رئیس مجلس ارمنستان ضمن عرض تسلیت بابت حادثه غم انگیز شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: از شما، مقامات و مردم ایران جهت حمایت از ارمنستان در خصوص تمامیت ارضی و حاکمیت کشورمان تشکر می‌کنم. موضع ایران در موضوع ارمنستان اصولی بوده که خدشه ناپذیر است.

وی با تاکید بر اینکه در ایران ارامنه حفاظت شده‌ترین جامعه در کل جهان را دارند، بیان کرد: ما نیاز داریم روابط اقتصادی دو کشور را توسعه دهیم. به دلیل حضور ایران مشتاق استفاده از فرمت ۳+۳ برای حل و فصل مسائل منطقه هستیم.

نگاه‌ها و دیدگاه ایران و بلاروس به یکدیگر نزدیک است

ایگور سرگینکو رئیس پارلمان بلاروس نیز شامگاه پنجشنبه ۲۱ تیرماه با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس دیدار و گفتگو کرد.

قالیباف ضمن تشکر به دلیل پیام تبریک رئیس مجلس بلاروس برای ریاست مجلس و پیام تسلیت و ابراز همدردی در حادثه شهادت شهید رئیسی، گفت: با هدایت رهبر معظم انقلاب و با استفاده از قانون اساسی در کمتر از ۵۰ روز رئیس جمهور جدید انتخاب شد و ۹ مرداد مراسم تحلیف و آغاز به کار دولت جدید است.

وی ادامه داد: نگاه‌ها و دیدگاه ایران و بلاروس به یکدیگر نزدیک است و ما در سطح مسائل بین المللی و هم روابط دو جانبه فرصت‌های خوبی در حوزه تجارت داریم.

رئیس مجلس با بیان اینکه پارلمان‌ها و دولت‌ها باید برای توسعه مسائل تجاری تلاش کنند، تاکید کرد: پارلمان‌ها می‌توانند در راستای توسعه روابط اقتصادی تسهیل گری‌های بسیاری با تصویب قوانین داشته باشند.

براساس این گزارش ایگور سرگینکو رئیس پارلمان بلاروس ضمن تبریک به دلیل انتخاب دوباره دکتر قالیباف به عنوان رئیس مجلس شورای اسلامی، گفت: سیاست خارجی و خط مشی جمهوری بلاروس با سیاست‌های جمهوری ایران همخوانی دارد.

وی با بیان اینکه در ساختار‌های بریکس و شانگ‌های فعالانه کار را شروع کردیم و به دنبال تعاملات جدید براساس احترام متقابل هستیم اظهار کرد: هرچند روابط بین دو کشور در حال گسترش است، اما برای اجرایی سازی توافقات نیازمند فعالیت‌های جدی‌تر هستیم.

رئیس پارلمان بلاروس افزود: حادثه غم انگیز شهادت رئیس جمهور رئیسی و ثبات ایران پس از آن نشان داد که نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران به گونه‌ای بنا شده که در شرایط بحرانی نیز می‌تواند موفق عمل کند.

تاثیر مثبت معاهدات منطقه‌ای بر افزایش حجم مبادلات تهران- آستانه

همچنین رئیس مجلس کشورمان در ادامه دیدار‌های خود در حاشیه نشست بریکس، با ماولن آسیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

وی در این دیدار ضمن تشکر از ابزار همدردی و عرض تسلیت کشور قزاقستان به دلیل شهادت رئیس جمهور رئیسی، گفت: اولویت ما در دولت سیزدهم و مجلس همکاری با همسایگان بود و این موضوع راهبرد ایران است. مهم‌ترین وظیفه ما این است که توافق شانگ‌های اجرایی شود، در این زمینه هم دولت‌ها و هم ما به عنوان پارلمان‌ها وظایفی داریم.

قالیباف با تاکید براینکه پارلمان‌ها و گروه‌های دوستی پارلمانی می‌توانند در حوزه اقتصادی تسهیل گری کنند، ادامه داد: ما آمادگی داریم ارتباطات را از طریق پارلمان‌ها و دولت‌ها و بخش خصوصی پیگیری و از این فرصت برای توسعه ترانزیت، تجارت، انرژی و کشاورزی استفاده کنیم.

براساس این گزارش ماولن آسیمبایف رئیس مجلس سنای قزاقستان ضمن تسلیت به مناسبت شهادت رئیس جمهور، گفت: شخصیت آقای رئیسی برای ما ارزشمند بود ما ایشان را مردی دولتی که خدمات بسیاری برای توسعه ایران انجام داد و دوست مردم و دولت قزاقستان است می‌شناسیم. امیدواریم در این مجلس توسعه روابط دوجانبه ایران و قزاقستان پیش گرفته شود.

وی با تاکید براینکه شانگ‌های و بریکس جزو مجموعه‌های هستند که موجب ایجاد فرهنگ گفتگو و تعامل برای توسعه می‌شود اظهار کرد: ما خواهان افزایش ارتباطات پارلمانی هستیم. در ۱۰ سال گذشته نمودار روابط تجاری رو به رشد بود، اما سال گذشته متاسفانه افت داشت که پارلمان‌ها در فعال‌سازی کارگروه‌های اقتصادی نقش مهمی دارند. باید راه‌هایی برای توسعه تعاملات اقتصادی پیدا کنیم و زمینه تحقق تبادلات مالی تا ۳ میلیارد دلار بین دو کشور را فراهم کنیم.

رئیس مجلس سنای قزاقستان بیان کرد: در مدت حضور خود، تهران را شهری زنده‌ای دیدم که ساخت و ساز‌های بسیاری در آن جریان بود؛ شما زمانی که شهردار بودید چه کار کردید که به ما این قدر در تهران خوش گذشت؟

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار