کد خبر: 1239226
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۹
چند روزی است که بروز مواردی از تب دنگی در کشور، نگرانی‌های زیادی برای مردم و مسئولین وزارت بهداشت ایجاد کرده است؛ آگاهی از علائم این بیماری می‌تواند به شناسایی و درمان زودهنگام مبتلایان کمک کند.

جوان آنلاین: «بیماری دانگ» یا «تب دنگی» یا «تب استخوان‌شکن» نوعی بیماری است که اگرچه جدیداً به وجود نیامده و از سال‌های پیش نیز در جهان وجود داشته اما این روزها به دلیل تغییرات اقلیمی و در پی بروز سیلاب‌ در برخی کشورهای همسایه بیشتر شایع شده و متأسفانه دامنه آن به کشور ما نیز گسترش یافته است. طبق آخرین گزارش وزارت بهداشت، ۱۴۶ نفر در کشور به تب دنگی مبتلا شده‌اند که عمدتاً‌ سابقه سفر به کشورهای خارجی از جمله امارات را داشته‌اند.

تب دنگی چیست و چگونه به آن مبتلا می‌شویم؟

ویروس تب دنگی توسط پشه‌ آئدس انتشار می‌یابد. این پشه‌ها در نزدیکی محل زندگی انسان و به‌ویژه در آب‌های راکد، لاستیک و تایرهای مستعمل، قوطی کنسرو و ... رشد می‌کنند. هنگامی‌ که یک پشه، فردی آلوده به ویروس مولد تب دنگی را نیش می‌زند، ویروس وارد بدن پشه می‌شود سپس هنگامی که پشه آلوده فرد دیگری را نیش می‌زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می‌شود.

علائم تب دنگی چیست؟

درد عضله، استخوان و مفصل‌ها، حالت تهوع، استفراغ، درد پشت چشم‌ها، تورم غدد لنفاوی و راش از علائم ابتلا به تب دنگی است. تب دنگی انتقال انسان به انسان ندارد و صرفاً از طریق نیش پشه منتقل می‌شود. اکثر موارد ابتلا به تب دنگی علامتی ندارند یا دارای علائم خفیف هستند.

علائم این بیماری ۴ تا ۱۰ روز پس از گزش پشه ایجاد می‌شود و در عرض یک هفته بهبود می‌یابد.

کدام شهرهای کشور درگیر تب دنگی هستند؟

پشه آئدس که عامل ایجاد تب دنگی است، در ایران در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک)، بوشهر(عسلویه و کنگان) و گیلان گسترش دارد. با وجود این، خطر آلودگی بقیه استان‌ها به این پشه‌ها وجود دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار