کد خبر: 1239129
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
«روضه بهشت» شامل پنج مجلس است که اولین مجلس آن با ۱۰ تابلو از نقاشان عاشورایی پس از پرده‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی افتتاح شد. 

جوان آنلاین: با سیاهپوش شدن گوشه و کنار شهر، نمایشگاه‌های مختلف با حال و هوای محرم در نگارخانه‌ها برپا شده تا میزبان آثاری با مضامین کربلا و عاشورا باشند. 
نگارخانه‌ها، فرهنگسرا‌ها و مراکز فرهنگی شهر‌های کشور هر ساله با آغاز ماه محرم، میزبان رویداد‌های هنری با موضوعات عاشورایی می‌شوند. در این بین نمایشگاه «روضه بهشت» در گالری عالی حوزه هنری افتتاح شد تا طی پنج دهه، آثار هنرمندان برجسته و ممتاز حوزه هنر‌های تجسمی را که الهام گرفته از حماسه عاشورا هستند به مخاطبان و عزاداران حسینی ارائه کند. 
«روضه بهشت» شامل پنج مجلس است که اولین مجلس آن با ۱۰ تابلو از نقاشان عاشورایی پس از پرده‌خوانی مرشد محسن میرزاعلی افتتاح شد. 
اجرای مرشد محسن میرزاعلی، شمه‌ای از منقبت‌خوانی، نقالی و پرده‌خوانی بود که در بازه زمانی ۵ دقیقه‌ای با رونمایی از تابلوی امان‌نامه قمربنی‌هاشم (ع) روایت شد و توانست در نخستین روز از محرم ۱۴۴۶ هجری قمری، لحظاتی معنوی را برای بازدیدکنندگان به وجود آورد. 
بر اساس سخنان میرزاعلی قرار است هر ۱۰ روز یک‌بار یک تابلو با موضوع عاشورای حسینی رونمایی شود که ۱۰ روزه دوم به مجلس حضرت مسلم (ع)، پس از آن خطبه امام سجاد (ع) و بعد به مجالسی، چون بازار شام اختصاص خواهد داشت. 
با افتتاح مجلس اول از نمایشگاه «روضه بهشت»، هنرمندان و مدیرانی، چون محمد زرویی‌نصرآباد سرپرست مرکز هنر‌های نمایشی حوزه هنری، علی‌محمد شیخی، امیر عبدالحسینی، عبدالحمید قدیریان و مرتضی اسدی به همراه بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان به هنر عاشورایی وارد گالری عالی حوزه هنری شدند. 

 انتخاب اشعار آیینی براساس مضمون نقاشی‌ها
در این میان سیدشهاب‌الدین شکیبا، قائم‌مقام مرکز هنر‌های تجسمی و کیوریتور نمایشگاه «روضه بهشت» درباره این رویداد اظهار داشت: ایده این نمایشگاه از یک ماه قبل شکل گرفت و «روضه بهشت» که کار تلفیقی میان هنرمندان حوزه هنر‌های تجسمی و فعالان حوزه ادبیات است، ما را به ۱۰ اثر از اساتید هر بخش از هنر‌های تجسمی رساند. 
وی درباره نقاشی‌هایی که در کنار ابیاتی از شاعران روی دیوار گالری عالی جای گرفته‌اند، گفت: این ابیات به واسطه همکاری دفتر هنر‌های تجسمی و مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انتخاب شده است، به‌طوری‌که برای هر تابلو، دو بیت شعر آیینی مطابق با مضمون و موتیف‌هایی که درون اثر است و با موضوع نقاشی همخوانی دارد، انتخاب شده است. 
قائم‌مقام مرکز هنر‌های تجسمی ادامه داد: نمایشگاه «روضه بهشت»، مجلس پنجگانه‌ای است که هر ۱۰ روز یک‌بار به یک شاخه از هنر تجسمی با موضوع عاشورا می‌پردازد. در مجلس نخست؛ ۱۰ تابلوی نقاشی، در مجلس دوم؛ ۱۰ اثر پوستر و گرافیک، مجلس سوم؛ ۱۰ اثر خوشنویسی، مجلس چهارم؛ ۱۰ اثر نگارگری و مجلس پنجم هم آثار حجمی خواهد بود. 
شکیبا همچنین تأکید کرد: در «روضه بهشت» سعی شده به آثار پیشگامان هنر عاشورایی در شاخه‌های مختلف هنر‌های تجسمی پرداخته شود. ما عدد ۱۰ و دهه را برای نمایش آثار اساتید هنر‌های تجسمی هر ۱۰ روز یک‌بار در نظر گرفته‌ایم. 
وی ادامه داد: علاوه بر نمایش آثار در گالری عالی حوزه هنری، دوستان در مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری روزانه موشن یک اثر را در فضا‌های مجازی حوزه هنری منتشر خواهند کرد. 
وی درباره مجلس اول «روضه بهشت» یادآور شد: تابلو‌های نقاشی «روضه بهشت» تا روز عاشورا در معرض دید عموم قرار دارند و روز ۱۱ محرم، مجلس دوم این نمایشگاه آغاز خواهد شد. 
محمد زرویی‌نصرآباد با اشاره به اینکه «روضه بهشت» قرار است تا اربعین حسینی ادامه داشته باشد، بیان کرد: نمایشگاه نقاشی‌های عاشورایی که با عنوان «روضه بهشت» افتتاح شده، شامل ۱۰ اثر از گنجینه حوزه هنری است که فقط توسط هنرمندان پیشکسوت و شاخص تولید شده‌اند. در این رویداد تلفیقی از شعر آیینی هم شکل گرفته که هنرمندان شاعر آثارشان همراه با تابلو‌ها روی دیوار رفته تا مخاطب آنچه را که در تصویر می‌بیند در قالب شعر و کلام هم درک کند و بخواند. 
وی اظهار کرد: آثار این نمایشگاه تشکیل شده از تولیدات هنرمندان متعدد در بازه زمانی متفاوت است که به واقعه عاشورا پرداخته‌اند و نگاه ما این است که کل آثار گنجینه حوزه هنری و تولیدات بسیار خاص و شاخص در بخش‌های مختلف هنر‌های تجسمی با تلفیق شعر در قالب «روضه بهشت» به نمایش گذاشته شوند. 

 نمایشگاه فرصت خوبی برای جوان‌تر‌ها
سرپرست مرکز هنر‌های تجسمی حوزه هنری تأکید کرد: اگرچه «روضه بهشت» فقط مختص آثار هنرمندان برجسته است، اما این نمایشگاه فرصت خوبی برای هنرمندان جوان نیز محسوب می‌شود، چراکه با ورود به گالری عالی حوزه هنری و بازدید آثار گنجینه حوزه هنری می‌توانند سطح کیفی آثار خود را تقویت کنند. 
مجلس اول از نمایشگاه «روضه بهشت» تا ۲۶ تیرماه (مقارن با ۱۰ ماه محرم) ادامه خواهد داشت و هر روز از ساعت ۹ تا ۱۹ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود. 

 برج آزادی ترکیبی از آثار عاشورایی
برج آزادی میزبان نمایشگاه سوگواره هنر عاشورایی شامل ۵۶ پوستر با مفاهیم عاشورایی است که در کافه گالری، تالار آینه و تالار اقوام این مجموعه فرهنگی هنری برپا می‌شود. همچنین در نمایشگاه عکس عاشورایی که با همکاری معاونت هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برپا می‌شود، ۸۰ قاب عکس از آیین، فرهنگ و رسوم عزاداری شهر‌های ایران به نمایش گذاشته می‌شود. نمایشگاه نقاشی شامل ۱۰ اثر فاخر از گنجینه هنر‌های تجسمی برج آزادی و نمایشگاه اینفوگرافیک با معرفی اصحاب کربلا به صورت مفهومی از دیگر برنامه‌های این سوگواره هنری هستند. اجرای تئاتر و نمایش میدانی، نی‌نوازی و موسیقی آیینی، پرده‌خوانی عاشورایی، چهارپایه‌خوانی، اجرای نمایش‌های هنری، کارگاه‌های هنری خط و نقاشی، موکب عزاداری از برنامه‌های افتتاحیه این سوگواره هستند. علاقه‌مندان می‌توانند از ۱۹ تیر لغایت ۱۴ شهریور همه روزه به جز شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۲۰ از این سوگواره بازدید کنند. 

 بیرق سرخ در نگارخانه لاله 
از سویی دیگر نمایشگاه عکس بیرق سرخ به همت شورای عکاسی انجمن هنر‌های تجسمی استان البرز در نگارخانه لاله و مجموعه فرهنگی آزادی برگزار می‌شود. محمدعلی سعیدی، مدیر نگارخانه لاله در این‌باره می‌گوید: بیرق سرخ، سوگواره‌ای است به روایت تصویر، روایتی که شاتر دوربین‌ها ساخته‌اند، روایتی از عزاداری خالصانه مردم عزیز کشورمان از جای‌جای میهن اسلامی که نشان از شور عاشقانه و خالصانه ایرانیان نسبت به خاندان عصمت و طهارت دارد. این نمایشگاه روایت ارادت به سالار شهیدان و پاسداست حق و حقیقت سرخ را نیز به همراه دارد. «بیرق سرخ»، گزیده آثاری از ۲۸ عکاس حرفه‌ای تهران و استان البرز است که با نگاهی خاص و متفاوت از مناطق مختلف ایران از برگزاری آیین سوگواری تاسوعا و عاشورا و مراسم عزاداری ماه محرم گردآوری شده است. علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند در روز افتتاحیه ۲۲تیرماه در مراکز اعلام شده حضور به‌هم رسانند و تا۱۱مرداد در روز‌های شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹تا ۱۷ و پنج‌شنبه‌ها از ساعت ۹ تا ۱۲ از نگارخانه لاله و مجموعه فرهنگی آزادی بازدید کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار