کد خبر: 1239079
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۰۵:۲۰
مدیریت پول ۹ مرحله دارد. پس از دنبال‌کردن این مراحل شما باید تصویر واضحی از امور مالی شخصی‌تان به دست آورید. پس از طی‌کردن این مراحل، قادر خواهید بود تغییرات لازم را ایجاد کنید تا به آزادی مالی دلخواه‌تان برسید. 

جوان آنلاین: کانال تلگرامی «دانش اقتصادی» نوشت: آیا شما هم از فکرکردن به خرج و مخارج خسته و نگران می‌شوید؟ آیا بودجه شخصی‌تان مطابق انتظارتان است؟ آیا می‌دانید ارزش خالص دارایی‌های‌تان چقدر است؟ اگر به هریک از سؤالات بالا پاسخ منفی دادید، این مقاله می‌تواند به شما در مدیریت هزینه‌های‌تان کمک کند. 

مدیریت پول ۹ مرحله دارد. پس از دنبال‌کردن این مراحل شما باید تصویر واضحی از امور مالی شخصی‌تان به دست آورید. پس از طی‌کردن این مراحل، قادر خواهید بود تغییرات لازم را ایجاد کنید تا به آزادی مالی دلخواه‌تان برسید. 

۱) لیستی از دارایی‌ها و بدهی‌های‌تان جمع کنید. این لیست شامل حساب‌های بانکی و پس‌انداز، خودرو، سهام، دارایی‌های خانگی و بدهی‌های‌تان شامل وام یا هر نوع بدهی به دیگران می‌شود. 

۲) ارزش خالص دارایی‌های‌تان را حساب کنید. برای این کار میزان بدهی‌ها را از دارایی‌ها کم کنید تا عدد اصلی به دست بیاید. 

۳) بودجه ماهانه تعیین کنید. به چند ماه گذشته نگاه کنید و حد وسط آن را در نظر بگیرید. رسیدن به تصویر واضح خرج‌های ماهانه برای مدیریت پول و در نظر گرفتن بودجه لازم بسیار ضروری است. 

۴) جریان نقدی کلی را حساب کنید. برای این کار هزینه‌ها را از درآمدتان کم کنید. به زبان ساده‌تر، جریان نقدی شما در واقع پولی است که هر ماه کسب می‌کنید و خرج می‌شود. 

۵) امور مالی شخصی‌تان را ارزیابی کنید. حالا زمان آن رسیده که مدیریت هزینه‌ها را با جزئیات ارزیابی کنید:

- همیشه باید بکوشید که ارزش خالص دارایی‌تان مثبت باشد. اگر دارایی‌تان بیشتر از بدهی‌های‌تان است، شما ارزش خالص دارایی مثبتی دارید. 

- اگر جریان نقدی منفی داشته باشید، حساب و کتاب‌های شما دچار مشکل خواهد شد. هر از گاهی پیش می‌آید که در یک ماه، مخارج شما بیشتر از درآمدتان باشد، اما نباید اجازه دهید این اتفاق زیاد تکرار شود. 

- آیا پس‌انداز دارید؟ اگر جواب‌تان «نه» است، باید به این موضوع رسیدگی کنید. زندگی قابل پیش‌بینی نیست و ممکن است هر اتفاقی رخ دهد. حداقل هزینه‌های سه ماه را در این بخش کنار بگذارید. 

۶) بودجه ماهانه و سالانه تعیین کنید. یا باید برنامه‌ریزی مشخصی داشته باشید یا به سرعت پول‌تان را از دست خواهید داد. همیشه به یاد داشته باشید که بودجه‌ها باید بسیار دقیق تنظیم شوند. در عین حال، احتمال تغییر و انعطاف در مواقع لازم را هم در نظر بگیرید. 

۷) انگیزه داشته باشید. از خودتان این سؤال را صادقانه بپرسید: «چرا می‌خواهید پول‌تان را مدیریت کنید؟» رسیدن به پاسخ واقعی این سؤال (مثل رسیدن به آزادی مالی) برای شما مهم است. زمانی که متوجه هدف‌تان شوید، پیدا کردن انگیزه هم بسیار آسان خواهد بود. 

۸) در هر ماه زمانی را برای بررسی مسائل مالی مشخص کنید. اگر جایی از برنامه نیاز به اصلاح دارد، این کار را انجام دهید. بررسی موقعیت مالی به صورت سالانه هم می‌تواند به یک عادت خوب تبدیل شود. هر سال ارزش خالص دارایی‌تان را با سال قبل مقایسه کنید. 

۹) فراموش نکنید هر از گاهی در مسیر توقف کنید و اگر نیاز بود، خستگی در کنید. کنار گذاشتن بودجه برای استراحت‌های گاه و بیگاه کاملاً منطقی است. در این زمان می‌توانید به سینما یا رستوران بروید یا یک سفر کوتاه آخر هفته ترتیب دهید. فقط فراموش نکنید که تمام زحمت‌های‌تان را با ولخرجی هدر ندهید!

برچسب ها: دارایی ، پول ، مدیریت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار