کد خبر: 1238586
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۶:۰۰
بدترین اتفاق برای دولت پزشکیان این خواهد بود که در این شرایط شکننده سیاسی و اجتماعی، تابلوی حزبی بالا ببرد و به عنوان دولت سوم روحانی یا خاتمی کنش سیاسی و حکمرانی کند.

 جوان آنلاین: مهدی جهان تیغی در کانال شخصی خود در پیام‌رسان بله نوشت: پزشکیان در یک رقابت انتخاباتی سخت رئیس‌جمهور ایران شد. سیاست‌ورزی و کنش عدالت‌خواهانه با زبانی عوام فهم، جلب اعتماد بخشی قابل‌توجهی از سبد رأی آیت‌الله رئیسی، پیگیری شفاف‌تر بخشی از مطالبات طبقه متوسط، بهره‌بری از یک کمپین تبلیغاتی مؤثر، استفاده از نقاط ضعف سیاسی جمعی و فردی جبهه مقابل خود و استفاده بیشتر از ظرفیت آرای قومی و مذهبی، بخش‌های مهمی است که سبد رأی آقای پزشکیان را شکل داد. پزشکیان به‌نوعی اولین دولت جمهوری اسلامی است که با ۱۶ میلیون رأی و اختلاف کمتر از ۳ میلیون رأی در مقابل خود یک سبد رأی واحد و منسجم نزدیک به ۱۴ میلیونی آن هم با ترکیبی از یک ائتلاف منسجم سیاسی با نیرو‌های مؤثر همچون، جلیلی، قالیباف، زاکانی و... می‌بیند. دولت پزشکیان اولین دولتی است که چنین تجربه‌ای را در چنین سطحی پیش‌رو خواهد داشت و قاعدتاً و عاقلانه این است که باید به تفاهم سیاسی و اجتماعی با عناصر سیاسی و انبوهی از مردمی که به او رأی ندادند، برسد. 
بدترین اتفاق برای دولت پزشکیان این خواهد بود که در این شرایط شکننده سیاسی و اجتماعی، تابلوی حزبی بالا ببرد و به عنوان دولت سوم روحانی یا خاتمی کنش سیاسی و حکمرانی کند. اگر این خطای بزرگ را مرتکب بشود، فرصت ایجاد وفاق، همدلی و اتحاد برای کار و تلاش در کشور را از دست خواهد داد و بیشتر از کار، سرگرم حواشی سیاسی و رسانه‌ای خواهد شد. گرچه همه وظیفه دارند به رئیس‌جمهور منتخب کمک کنند ولی از طرفی بسیاری از ملاحظات سیاسی و اجتماعی گفته‌شده نیز به تصمیمات شخص پزشکیان برخواهد گشت. زین پس برای خود رئیس‌جمهور منتخب، عاقلانه و به تدبیر نزدیک‌تر است که با توجه به شرایطی که گفته شد، در قامت یک خدمتگزار ملی و نه جناحی وارد عرصه اداره جامعه ایران بشود و دولت منتخبی که نتوانسته است اکثریت قریب به اتفاق جامعه را با خود همراه کند، واقعیت را بپذیرد و دچار خطای تحلیل اکثریت پنداری نشود. 
آنچه برای جمهوری اسلامی مهم‌تر از همه چیز بود، اتفاق افتاد. ایران برای دومین بار بعد از حوادث ۱۴۰۱، بر بزرگ‌ترین طراحی رسانه‌ای، امنیتی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی سال‌های اخیر که تحریم انتخابات را پشتیبانی می‌کرد، غلبه کرده است و سد بزرگی را شکسته و به سرعت نه‌تن‌ها عادی شدن فضای سیاسی بلکه خلق حماسه سیاسی را طی کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار