کد خبر: 1238363
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۰۲:۰۰
حامد یزدیان، نماینده مجلس: فاصله گرفتن از بودجه‌ریزی بر مبنای درآمد‌های نفتی و تکیه بر درآمد‌های پایداری مانند مالیات جزء سیاست‌های کلی نظام است. مالیات یکی از پایدارترین انواع درآمد‌ها برای دولت به شمار می‌رود که می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی شود. سیاست‌های دولت و کشور طی سه سال گذشته بر اساس تحقق درآمد‌های مالیاتی و استفاده از آن‌ها به جای درآمد‌های نفتی بود
 میثم محسنی

جوان آنلاین: مسیر مالیاتی شهید رئیسی، با استفاده از روش‌های نوین نظیر سامانه مودیان و بررسی تراکنش‌های الکترونیکی، الگویی برجسته برای دولت‌های آینده به شمار می‌آید. این اقدامات به افزایش عدالت مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها منجر شد و سهم بیشتری از هزینه‌های دولت را از طریق مالیات تأمین کرد. مالیات به عنوان جایگزینی پایدار برای چاپ پول، می‌تواند به کنترل تورم و تأمین منابع مالی دولت بدون افزایش نقدینگی کمک کند. 
 
مالیات جزء بهترین و پایدارترین منابع درآمدی دولت‌ها محسوب می‌شود. کشور‌های پیشرفته از این منابع درآمدی به نحو احسن در راستای اداره کشور و انجام پروژه‌های توسعه‌ای و عمرانی و ارائه خدمات به مردم بهره می‌برند. 
متأسفانه از آنجایی‌که ما به درآمد‌های نفت و گاز دسترسی داریم؛ تا الان در راستای تحقق ظرفیت درآمدی دولت از محل مالیات اقدام نکرده‌ایم. طی سالیان گذشته همواره موضوع فاصله گرفتن از درآمد‌های نفتی و تکیه بر مالیات در امور جاری کشور مطرح بود. اما تنها در دولت سیزدهم، گام‌های عملی در این راستا برداشته شد. 
برخی مقاومت‌ها را در مقابل اصلاح نظام مالیاتی کشور شاهد بودیم. اما در نهایت روند‌های اصلاحاتی در این زمینه پیش رفت. به نحوی که در سال گذشته درآمد دولت از محل مالیات به ۸۰۰ هزار میلیارد تومان رسید. این درآمد مالیاتی پشتوانه دولت برای انجام کار‌هایی مانند اتمام پروژه‌های بیمارستانی و بهداشتی نیمه تمام، بهره‌برداری از چند هزار تخت بیمارستانی و افزایش ارائه خدمات به مردم بود. 
به زعم کارشناسان، دریافت مالیات حقه از همگان یک اصل اساسی است که به درستی در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت. این روند باید در دولت بعدی ادامه یابد و شاهد تحقق کامل درآمد‌های مالیاتی دولت با در نظر گرفتن اصل عدالت مالیاتی باشیم. 
مسیر مالیاتی شهید رئیسی، با استفاده از روش‌های نوین نظیر سامانه مودیان و بررسی تراکنش‌های الکترونیکی، الگویی برجسته برای دولت‌های آینده به شمار می‌آید. این اقدامات به افزایش عدالت مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها منجر شد و سهم بیشتری از هزینه‌های دولت را از طریق مالیات تأمین کرد. مالیات به عنوان جایگزینی پایدار برای چاپ پول، می‌تواند به کنترل تورم و تأمین منابع مالی دولت بدون افزایش نقدینگی کمک کند. 
 کاهش استقراض از بانک مرکزی در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی
حامد یزدیان، نماینده مجلس در خصوص اصلاح نظام مالیاتی کشور در دولت سیزدهم، به «جوان» می‌گوید: فاصله گرفتن از بودجه‌ریزی بر مبنای درآمد‌های نفتی و تکیه بر درآمد‌های پایداری مانند مالیات جزء سیاست‌های کلی نظام است. مالیات یکی از پایدارترین انواع درآمد‌ها برای دولت به شمار می‌رود که می‌تواند جایگزین درآمد‌های نفتی شود. سیاست‌های دولت و کشور طی سه سال گذشته بر اساس تحقق درآمد‌های مالیاتی و استفاده از آن‌ها به جای درآمد‌های نفتی بود. 
وی ادامه می‌دهد: رفتن به سمت گرفتن مالیات حقه از همگان که در دولت سیزدهم در دستور کار قرار گرفت، قطعاً اقدام درستی بود. مسئله ایجاد عدالت در روند مالیات ستانی از اهمیت بالایی برخوردارست که در دولت سیزدهم مدنظر بود. همانطور که طی سه سال گذشته در دستور کار بوده است، مالیات ستانی از افرادی که درآمد‌های کلانی دارند؛ باید مدنظر باشد. 
یزدیان می‌افزاید: در دولت سیزدهم گام‌های خوبی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور برداشته شد. اما هنوز در ابتدای راه هستیم و باید روند‌ها را ادامه دهیم. یکی دیگر از مسائل مهم در مالیات‌ستانی این است که تفکیکی بین فعالان اقتصادی واقعی و کسانی که فعالیت اقتصادی انجام می‌دهند با کسانی که مشغول سفته‌بازی و کار‌های غیرمولد هستند؛ قائل شویم. این مسئله به درستی طی سال‌های گذشته مدنظر بود. 
وی ادامه می‌دهد: مردم و فعالان اقتصادی در زمینه اصلاح نظام مالیاتی کشور برخی گلایه‌ها دارند؛ باید این شکایات شنیده شود و در راستای رفع آن‌ها گام برداریم. هر چقدر بیشتر به سمت ایجاد عدالت مالیاتی و فشار نیاوردن به تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی پیش برویم، روند مالیات‌ستانی در کشور بیشتر اصلاح می‌شود. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دولت چهاردهم باید تدابیر اساسی برای ادامه روند‌های فعلی اصلاح نظام مالیاتی کشور بیندیشد. برخی دلالان و واسطه‌گران در حوزه اقتصادی کشور فعال هستند که سود‌های کلان می‌برند و از دادن مالیات طفره می‌روند، تمرکز بر آن‌ها باید مدنظر باشد. این روند در دولت سیزدهم شروع شد و در دولت بعد باید ادامه پیدا کند. اختصاص ۴ درصد از مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری‌ها نیز اقدام مناسبی است که به افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم کمک می‌کند. متأسفانه این گلایه وجود دارد که این مبالغ دیرهنگام در اختیار شهرداری‌ها قرار می‌گیرد. به ویژه در کلانشهر‌ها شاهد این موضوع هستیم. 
نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نیاز است سهم ۴ درصدی شهرداری‌ها از مالیات به موقع در اختیار آن‌ها قرار بگیرد تا در راستای ارائه خدمات به مردم به کار انداخته شود. 
یزدیان می‌گوید: اینکه بر اثر تحقق درآمد‌های مالیاتی در دولت سیزدهم میزان استقراض از بانک مرکزی کاهش یافت، موضوع مهمی است. به این ترتیب، جلوی آثار مخربی مانند افزایش تورم و نقدینگی در کشور گرفته شد. از سوی دیگر، بدهی‌های قبلی نیز در دولت سیزدهم به پشتوانه درآمد‌های مالیاتی پرداخت شد. این موضوع نیز بسیار مهم و قابل توجه است. 
وی ادامه می‌دهد: اقدامات خوبی در دولت سیزدهم در حوزه دریافت مالیات حقه از همگان و به کار انداختن آن‌ها در زمینه افزایش و بهبود ارائه خدمات به مردم انجام شد. نیاز است دستاورد‌های این حوزه برای مردم بیش از پیش تبیین شود. 
 مالیات، جایگزینی پایدار برای چاپ پول و کنترل تورم
احسان عظیمی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به «جوان» می‌گوید: در برنامه هفتم توسعه و متن نامه رهبر انقلاب اسلامی و سیاست‌های ابلاغی برنامه پنج‌ساله هفتم به موضوع رشد اقتصادی از طریق تحقق درآمد‌های مالیاتی پرداخته شده است. افزایش سهم مالیات در تأمین هزینه‌های دولت از ۳۰تا ۴۰درصد در دهه ۹۰، اکنون به ۵۰درصد رسیده است و بر اساس این سیاست‌ها، میزان مطلوب منابع مالیاتی برای هزینه دولت حدود ۷۰درصد است و باید هزینه‌های دولت با مالیات تأمین شود. این موضوع از اهمیت بالایی برخوردارست و نیازمند توجه ویژه است. شهید رئیسی با استفاده از روش‌های نوین علمی مانند سامانه مودیان، تقاطع‌گیری و بررسی تراکنش‌های الکترونیک توانست این درآمد‌ها را تحقق بخشد. دولت بعدی نیز باید این مسیر را ادامه داده و ارتقا دهد و مالیات را به شکل عادلانه از دانه‌درشت‌ها دریافت کند. 
عظیمی‌راد، خاطرنشان می‌کند: در متن ابلاغی مقام معظم رهبری، سیاست‌های کلی برنامه هفتم با اولویت اصلی «پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت» تعیین شده است. در حوزه مالیات باید به‌روز باشیم و از روش‌های روز دنیا استفاده کنیم و از روش‌های سنتی فاصله بگیریم تا عدالت مالیاتی تحقق یابد. شهید رئیسی نیز در این مسیر حرکت کرد و در سال آخر، یعنی سال ۱۴۰۲، ۳۰ درصد مالیات کل کشور را ۸۰۷ مودی بزرگ پرداخت کردند و ۵۰ درصد مالیات بخش اصناف را یک‌درصد مودیان بخش اصناف پرداخت کردند. تمرکز بر دانه‌درشت‌ها به وضوح مشهود است. 
نماینده مجلس دوازدهم اظهار داشت: کشور‌های پیشرفته بخش زیادی از هزینه‌های خود را از مالیات تأمین می‌کنند و ما نیز باید به این سمت حرکت کنیم. قطعاً مسیر شهید رئیسی باید دنبال شود زیرا مالیات می‌تواند بدون چاپ پول و رشد نقدینگی، هزینه‌های کشور را تأمین کند. به عنوان مثال، در سال ۱۴۰۲، ۲۵همت از مطالبات گندم‌کاران با دریافت مالیات از ۹۰شخص حقوقی که ابر بدهکار مالیاتی بودند؛ پرداخت شد که نشان از درایت دولت سیزدهم به ریاست شهید رئیسی دارد. به جای چاپ پول، هزینه‌های کشور از طریق مالیات تأمین شد و دولت بعدی باید همین مسیر را ادامه دهد و کشور را از تورم نجات دهد. 
وی ادامه می‌دهد: مالیات باید هزینه‌های کشور را تأمین کند و این مالیات باید از دانه‌درشت‌ها گرفته شود و جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. مشاغل خاص با درآمد‌های کلان مانند پزشکان، طلافروشان، سالن‌های آرایشی، مشاورین املاک و دلالان خودرو و دلار باید در چارچوب مسئولیت‌های اجتماعی‌شان مالیات پرداخت کنند. مسیری که شروع شده، مسیر درستی است و دولت بعدی باید این مسیر را ادامه دهد و در طی این مسیر، ایراد‌های احتمالی برطرف شود. 
عظیمی‌راد در پایان می‌گوید: به طور خلاصه می‌توان گفت مسیر مالیاتی شهید رئیسی، با استفاده از روش‌های نوین نظیر سامانه مودیان و بررسی تراکنش‌های الکترونیکی، الگویی برجسته برای دولت‌های آینده به شمار می‌آید. این اقدامات به افزایش عدالت مالیاتی و کاهش فرار مالیاتی دانه‌درشت‌ها منجر شد و سهم بیشتری از هزینه‌های دولت را از طریق مالیات تأمین کرد. مالیات به عنوان جایگزینی پایدار برای چاپ پول، می‌تواند به کنترل تورم و تأمین منابع مالی دولت بدون افزایش نقدینگی کمک کند. در سال ۱۴۰۲، با دریافت مالیات از ۹۰شخص حقوقی، ۲۵همت از مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد که نشان‌دهنده هوشمندی در مدیریت مالی کشور است. ادامه این مسیر می‌تواند به پایداری اقتصادی و بهبود وضعیت معیشتی مردم کمک کند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار