کد خبر: 1238152
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۲۰
دکتر مخبر در بیست‌وچهارمین نشست سران سازمان همکاری شانگ‌های مطرح کرد
در ابتدای سخن، یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه شهید جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان و زحمات و نقش مؤثر آن‌ها در پیشبرد دیپلماسی چندجانبه جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته به ویژه عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس را گرامی می‌دارم و از ابراز همدری، ارسال پیام و اعزام نمایندگان کشور‌های عضو جهت شرکت در مراسم بزرگداشت آن‌ها قدردانی می‌کنم

جوان آنلاین: سرپرست ریاست جمهوری با اعلام حمایت جمهوری اسلامی ایران از اسناد سازمان شانگ‌های از جمله سند جامع استراتژی توسعه همکاری سازمان تصریح کرد: نظر به اینکه فعالیت‌های ترانزیتی و تجاری مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم نسبت به ایجاد «شبکه مناطق آزاد مشترک» و «برقراری پیمان‌های اقتصادی نظیر موافقتنامه تجارت ترجیحی و آزاد» در سطح سازمان مبادرت شود. 
دکتر محمد مخبر روز پنج‌شنبه در بیست‌وچهارمین نشست سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در آستانه، پایتخت قزاقستان سخنان خود را با یاد رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه شهید آغاز کرد و گفت: در ابتدای سخن، یاد و خاطره رئیس‌جمهور شهید جناب آقای دکتر سیدابراهیم رئیسی و وزیر امور خارجه شهید جناب آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان و زحمات و نقش مؤثر آن‌ها در پیشبرد دیپلماسی چندجانبه جمهوری اسلامی ایران در سه سال گذشته به ویژه عضویت در سازمان همکاری شانگ‌های و بریکس را گرامی می‌دارم و از ابراز همدری، ارسال پیام و اعزام نمایندگان کشور‌های عضو جهت شرکت در مراسم بزرگداشت آن‌ها قدردانی می‌کنم. جا دارد از تلاش‌های صورت گرفته از سوی جناب آقای توکایف، رئیس‌جمهوری محترم قزاقستان و دولت این کشور در طول یک سال گذشته و در زمان ریاست بر سازمان همکاری شانگ‌های کمال تشکر را داشته باشم. همچنین عضویت کامل جمهوری بلاروس در سازمان را نیز به جناب آقای لوکاشنکو و مردم جمهوری بلاروس تبریک می‌گویم. حوادث تروریستی اخیر در دربند و ماخاچ‌قلعه را به دولت و ملت روسیه تسلیت می‌گویم و با بازماندگان این اتفاق تلخ ابراز همدردی می‌کنیم. 

 محکومیت جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه
مخبر اضافه کرد: متأسفانه طی ۹ماه گذشته و برخلاف تمامی موازین بین‌المللی و هرگونه اخلاق و منش انسانی، شاهد موج گسترده‌ای از نسل‌کشی، جنایت جنگی، کشتار وسیع زنان و کودکان بی‌گناه غزه از سوی رژیم‌صهیونیستی هستیم. تداوم جنایات وحشیانه و سازمان‌یافته رژیم‌صهیونیستی با حمایت امریکا علیه مردم مقاوم و مظلوم غزه که جامعه بشری را در بهت و حیرت و سازمان‌های بین‌المللی را در بی‌عملی فرو برده است، به شدت محکوم می‌کنیم. ما بر ضرورت اقدامات مؤثر کشور‌ها به ویژه از سوی اعضای سازمان همکاری شانگ‌های جهت توقف فوری جنایات جنگی رژیم‌صهیونیستی و لزوم ارسال فوری، کافی و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه به سراسر غزه تأکید می‌کنیم. 

 بنادر جنوب ایران  تسهیل‌کننده تجارت سازمان شانگ‌های
مخبر در ادامه گفت: فرصت‌ها و ظرفیت‌های فراوانی در قلمرو کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در زمینه تجارت، تولید، انرژی، حمل‌ونقل، کشاورزی، گمرک، مخابرات و همچنین توسعه فناوری در زمینه هوش مصنوعی، جهت تعامل وجود دارد که باید از آن به نفع رفاه ملت‌ها و تثبیت صلح پایدار و توسعه فراگیر در منطقه شانگ‌های و در سراسر جهان استفاده کرد. فعال‌سازی کریدور‌های ترانزیتی نقش کلیدی در تسهیل تجارت و نیز در توسعه اقتصادی و در نتیجه ثبات سیاسی کشور‌های عضو ایفا می‌کند. معتقدیم اعضای سازمان همکاری شانگ‌های می‌توانند از طریق کریدور شمال- جنوب و از طریق بنادر جنوبی ایران با هزینه کمتر و سرعت بیشتری به مبادلات تجاری با کشور‌های جهان بپردازند. نظر به اینکه فعالیت‌های ترانزیتی و تجاری مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند، پیشنهاد می‌کنیم نسبت به ایجاد «شبکه مناطق آزاد مشترک» و «برقراری پیمان‌های اقتصادی نظیر موافقتنامه تجارت ترجیحی و آزاد» در سطح سازمان مبادرت شود. 

 حمایت ایران از سند راهبرد همکاری انرژی سازمان شانگ‌های
مخبر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران قویاً مخالف اعمال ابزار‌های سیاسی به ویژه تحریم‌های یکجانبه ظالمانه در حوزه انرژی است و به عنوان تولیدکننده عمده منابع انرژی به ویژه نفت و گاز، همواره سیاست چندجانبه‌گرایی در حوزه انرژی را دنبال کرده و به طور فعال در تدوین سند «راهبرد همکاری انرژی سازمان همکاری شانگهای» مشارکت داشته است و از تصویب و اجرای آن حمایت می‌کند. خوشبختانه موضوع استفاده از ارز‌های ملی و افزایش سهم آن‌ها در تسویه وجوه تجاری بین کشور‌های عضو به صورت جدی در دستور کار سازمان قرار گرفته است و جمهوری اسلامی ایران از تداوم مذاکرات کارگروه‌های تخصصی در این زمینه تا حصول هدف نهایی، یعنی کاهش یا حذف دلار از مبادلات چندجانبه حمایت می‌کند. با توجه به تجربه به دست آمده ذیل اتحادیه بانکی سازمان، به نظر ما «تأسیس بانک مشترک شانگهای» می‌تواند موجب ارتقای سطح همکاری کشور‌های عضو در حوزه‌های مالی و اقتصادی شود. همچنین جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل خود را برای اجرایی‌سازی «برنامه عملیاتی همکاری‌های علمی و فناوری میان کشور‌های عضو سازمان در حوزه‌های اولویت‌دار» به ویژه در حوزه جدیدترین فناوری‌های پزشکی، زیست فناوری و هوش مصنوعی اعلام می‌دارد. جمهوری اسلامی ایران از اسناد و تفاهمات صورت‌گرفته در سازمان شانگ‌های از جمله سند جامع و بلندمدت «استراتژی توسعه همکاری سازمان» و دیگر اسناد مرتبط حمایت می‌کند. 

 دیدار سران ایران و روسیه در حاشیه نشست شانگ‌های
دکتر محمد مخبر در حاشیه بیست‌وچهارمین اجلاس سران کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های در دیدار با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه ضمن قدردانی از پیام‌های تسلیت و ابراز همدردی دولت و ملت روسیه در پی فقدان رئیس‌جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، روابط جمهوری اسلامی ایران و روسیه را عمیق، راهبردی و تغییرناپذیر توصیف کرد و با اشاره به نقش و تأثیر این روابط مستحکم بر تحولات جهانی گفت: امروز روابط راهبردی و استراتژیک ایران و روسیه، معادلات قدرت در جهان را تغییر داده و نظم ناعادلانه مبتنی بر یکجانبه‌گرایی را به چالش کشیده است. 
سرپرست ریاست جمهوری در ادامه با گرامیداشت یاد رئیس‌جمهور شهید و تجلیل از تلاش‌های ایشان در زمینه استحکام‌بخشی به روابط با کشور‌های همسو و همسایه تصریح کرد: شهید رئیسی با رویکرد تحولی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و اولویت‌دهی به توسعه روابط با همسایگان، فصل جدیدی در روابط تهران و مسکو گشود که نه تنها دو کشور بلکه منطقه و جهان از آن نفع خواهند برد. 
دکتر مخبر با اشاره به همکاری‌های رو به گسترش ایران و روسیه به ویژه در بخش اقتصادی، تجاری و حمل‌ونقل و انرژی، بر ضرورت تسریع در تکمیل مبانی حقوقی همکاری جامع دو کشور و تصویب و اجرایی‌شدن آن تأکید کرد. تقویت تجارت آزاد با اتحادیه اوراسیا، پیگیری و اجرای کریدور شمال- جنوب و همچنین تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز از دیگر محور‌های مهم سخنان دکتر مخبر در دیدار با رئیس‌جمهور روسیه بود. 

 پوتین: روابط ایران و روسیه تغییرناپذیر است
ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این دیدار رابطه دو کشور را دوستانه، ناگسستنی و تغییرناپذیر عنوان کرد و ضمن ابراز خرسندی از افزایش سطح همکاری‌های دو کشور به ویژه در بخش اقتصادی و تجاری، امضای توافقنامه تجارت آزاد میان ایران و اوراسیا را گامی مهم در جهت توسعه بیشتر این همکاری‌ها و زمینه‌ای مناسب جهت بهره‌مندی بیشتر از تعاملات با کشور‌های عضو این اتحادیه دانست. رئیس‌جمهور روسیه در ادامه با اشاره به مواضع مشترک دو کشور درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله در زمینه تلاش برای شکل‌گیری جهان چندقطبی، بر حمایت روسیه از پیشنهاد پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا به عنوان عضو ناظر تأکید کرد. پوتین همچنین ضرورت تقویت همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی، شامل نفت و گاز و همچنین تکمیل و بهره‌برداری از پروژه مشترک خط‌آهن 
رشت- آستارا را مورد تأکید قرار داد. 
 روابط ایران و چین راهبردی است
سرپرست ریاست جمهوری همچنین در حاشیه اجلاس کشور‌های سازمان همکاری‌های شانگ‌های و ضمن دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهوری چین گفت: روابط جمهوری اسلامی ایران و چین راهبردی بوده و متکی بر منافع و احترام متقابل در حال گسترش است. محمد مخبر افزود: سران دو کشور برای تداوم و گسترش همکاری‌های فیمابین در زمینه‌های اقتصادی، تجاری و انرژی عزم جدی دارند. شی جین پینگ نیز در این دیدار تأکید کرد: سیاست چین برای گسترش روابط با جمهوری اسلامی ایران تحت تأثیر عوامل بیرونی قرار نمی‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار