کد خبر: 1237838
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۹
دبیر مطبوعاتی کاخ کرملین برخی گزارش‌ها درباره مذاکرات رئیس جمهور روسیه با دونالد ترامپ در خصوص شرایط دستیابی به صلح در اوکراین را تکذیب کرد.

جوان آنلاین: دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین ظهر امروز در جمع خبرنگاران اعلام کرد که رئیس‌جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، و رئیس‌جمهور سابق آمریکا، دونالد ترامپ، در مورد اوکراین هیچ گفتگویی با یکدیگر ندارند. او بدین ترتیب، اطلاعات منتشر شده در برخی رسانه‌های غربی مبنی بر اینکه رهبر روسیه و نامزد انتخابات آینده ریاست جمهوری آمریکا در حال گفتگو درباره شرایط دستیابی به صلح در اوکراین هستند، را رد کرد.

پسکوف تأکید کرد: «چنین چیزی صحت ندارد.»

پیش از این، در اواخر ماه ژوئن، ترامپ در مناظره تلویزیونی خود با رئیس‌جمهور فعلی آمریکا، جو بایدن، اعلام کرد که شروط پیشنهادی پوتین برای رسیدن به صلح در اوکراین، برای او قابل قبول نیست.

موضوع مذاکرات پوتین و اردوغان در حاشیه اجلاس آستانه

سخنگوی کرملین همچنین در پاسخ به سوال دیگری یادآور شد که روسای جمهور روسیه و ترکیه، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، امروز در دیدار دوجانبه خود در حاشیه نشست سران سازمان همکاری شانگهای در آستانه، در خصوص دورنمای سفر پوتین به ترکیه گفتگو خواهند کرد.

دیمیتری پسکوف گفت: «موضوع سفر رئیس‌جمهور پوتین به جمهوری ترکیه همچنان در دستور کار است و این سفر حتماً انجام خواهد شد و زمان آن بعد از توافق نهایی اعلام خواهد شد. امروز فرصت خوبی برای بحث در مورد چشم‌انداز این سفر است.»

او تأکید کرد که تصمیم برای ملاقات رهبران در آستانه به صورت دوطرفه گرفته شده و قرار است که این دیدار دوجانبه به مدت حداقل یک ساعت طول بکشد.

سخنگوی کرملین اشاره کرد که بین مسکو و آنکارا مسائل حل‌نشده‌ای وجود دارد که نشان‌دهنده فرایند روابط طبیعی بین دو کشور است، زیرا این مسائل در هر جایی که کارهای بزرگ دوجانبه انجام می‌شود، به طور اجتناب‌ناپذیری بروز می‌کنند. به گفته او، اراده سیاسی برای حل این مشکلات وجود دارد و سطح لازم روابط بین‌دولتی و تعامل تجاری-اقتصادی وجود دارد.

پسکوف افزود که در دستور کار دیدار پوتین و اردوغان وضعیت در سوریه قرار دارد. او یادآوری کرد که روسیه تلاش‌های زیادی برای برقراری صلح در این کشور انجام داده و از فرایند حل و فصل در این کشور استقبال می‌کند. علاوه بر این، رهبران دو کشور در خصوص بحران اوکراین نیز گفتگو خواهند کرد.

همچنین دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که در حاشیه اجلاس سران، پوتین فرصت خواهد داشت تا با دبیرکل سازمان ملل، آنتونیو گوترش نیز گفتگو کند. به احتمال زیاد، این دیدار به صورت غیررسمی خواهد بود، زیرا مذاکرات دوجانبه جداگانه برنامه‌ریزی نشده است.

اشاره به همکاری روسیه و چین در زمینه‌های حساس

دیمیتری پسکوف در بخش دیگری از سخنانش به خبرنگاران گفت که روسیه و چین در تمامی زمینه‌ها، از جمله عرصه‌های حساس، همکاری می‌کنند. او به حجم بالای تجارت بین روسیه و چین اشاره کرد و افزود: «ما با چین روابط تجاری-اقتصادی توسعه‌یافته‌ای داریم و حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور از ۲۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. در عین حال، ما در همه عرصه‌ها، از جمله زمینه‌های حساس، با چین همکاری می‌کنیم.»

ولادیمیر پوتین خود در ماه مه یادآور شد که همکاری بین روسیه و چین به طور مداوم در حال بهبود و متنوع شدن است و در حوزه‌های جدید تقویت می‌شود. رئیس‌جمهور روسیه تأکید کرد که روابط بین مسکو و پکن به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده و جمهوری خلق چین همچنان یکی از قابل‌اعتمادترین شرکای روسیه در جهان است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار