کد خبر: 1237710
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
دبیر جشنواره خاتم:
پیامبر به عنوان یک شخصیت سیاسی، دارای سبک زندگی است و همین موضوع موجب گسترش این شخص در جذب توجه برای پرداختن به شخصیت اوست
 نوید پارسا

جوان آنلاین: ما از شیوه روایت متون اسلامی غفلت کرده‌ایم و جشنواره خاتم سبب غور نویسندگان بسیاری در سیره پیامبر اعظم (ص) شده‌است. 
محمدرضا شرفی خبوشان در اختتامیه نهمین دوره جشنواره خاتم که در سالن فرهنگ کتابخانه ملی برگزار شد، عنوان کرد: پیامبر اعظم (ص) به عنوان فخر عالمیان مورد توجه همه نویسندگان محتواگراست. 
خالق کتاب «بی‌کتابی» افزود: خداوند متعال با بیان قصص، زمینه تأمل در محتوا را فراهم کرده و داستان، ورودگاهی به دنیای تأمل و تفکر است. 
دبیر جشنواره خاتم با بیان اینکه رهاورد این ۹دوره برگزاری جشنواره، ارزشمند بوده است، گفت: ما از شیوه روایت متون اسلامی غفلت کرده‌ایم و این جشنواره سبب غور نویسندگان بسیاری در سیره پیامبر اعظم (ص) شده‌است. نوشتن در مورد پیامبر، روح امید را گسترش می‌دهد. 
وی همچنین خبر داد: در جشنواره دهم سراغ متون نمایشی هم خواهیم رفت و این کار، میدان را برای افراد علاقه‌مند به این حوزه باز می‌کند. 
همچنین یاسر احمدوند، معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تشکر از زحمات برگزارکنندگان جشنواره خاتم و تبریک به برگزیدگان گفت: نوشتن در مورد پیامبر مهم است. منقول است که پیامبر در روز ۷۰ بار استغفار می‌کردند و البته می‌دانیم که پیامبر گناهی نداشتند که استغفار کنند. در واقع استغفار به معنای داشتن خلأ‌ها و نقص‌ها و جا‌های خالی است و امیدوارم ما مشمول عنایات چنین پیامبری قرار بگیریم. 
محسن چینی‌فروشان، مدیرعامل نشر فرهنگ اسلامی نیز ضمن خوشامدگویی به حاضران در این مراسم، برگزاری مستمر این ۹ دوره از جشنواره خاتم را از عنایات پروردگار دانست و گفت: پیامبر آن طور که باید به جوانان معرفی نشده‌است. این وظیفه مضاعف اهل قلم است که تا حد توان به معرفی ایشان بپردازند. 
وی ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره خاتم و اشاره به پنجاهمین سالگرد تأسیس دفتر نشر فرهنگ اسلامی افزود: راه‌اندازی کلوپ جشنواره خاتم یکی از برنامه‌های آتی این جشنواره خواهد بود. 
معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در سخنانی گفت: پیامبر به عنوان یک شخصیت سیاسی، دارای سبک زندگی است و همین موضوع موجب گسترش این شخص در جذب توجه برای پرداختن به شخصیت اوست. باید زاویه دید جدید را پیدا کنیم و از این زوایا به پیامبر بپردازیم. 
مهدی کفاش، نویسنده و از داوران جشنواره خاتم نیز در این مراسم عنوان کرد: امروز پیامبر را در جهانی می‌بینیم که فقط عربستان و ایران نیست و جهان امروز به نگاهی از جنس نگاه حضرت رسول نیاز دارد. جهالت به جهان امروز برگشته است و مرگ آدم‌ها در جنگ برای ما عادی شده‌است. اگر زمان پیامبر یک نفر در گور می‌شد، حالا در غزه روزانه آدم‌های زیادی در پیش روی جهانیان در حال به گور رفتن هستند و جهان آینده با نگاهی که پیامبر به ما هدیه کرد، جهان زیباتری خواهد شد. 
در این دوره، از میان ۱۱۰ اثر بخش بزرگسال، ۲۱ اثر و از میان ۳۲ طرح رمان، هشت طرح و از میان ۸۲ داستانک ۱۱ اثر به مرحله نهایی داوری راه یافتند. به دنبال آن پس از داوری نهایی در هریک از بخش‌های مذکور، آثار زیر انتخاب شدند:

 شایستگان تقدیر بخش داستانک
داستانک «بر جمال محمد (ص) صلوات» نوشته امیرحسین اسرافیلی، داستانک «انتقام» از حیدر جهان کهن و داستانک «سلبریتی» نوشته عزیزالله محمد‌پور میر شایسته تقدیر شناخته شدند.
 شایستگان تقدیر بخش داستان کوتاه:
داستان «بازگشت» نوشته سمیرا علی اصغری و «سفیر مسیح» به قلم فاطمه شهیدی تقدیر شدند.

 برگزیدگان بخش داستان کوتاه:
رتبه اول داستان «مثل خائف» نوشته محمدرضا پستک، رتبه دوم داستان «ابتر» از آسیه رحمتی و رتبه سوم داستان «بغض خفته» نوشته نگار تشکری شناخته شدند.

 شایستگان تقدیر بخش طرح رمان:
از میان ۳۲ طرح رسیده، هشت طرح به مرحله نهایی راه یافتند که از میان آن‌ها سه طرح شامل «آسنات» نوشته هدا حشمتیان، «بدرقه‌چی» از نوید ظریف کریمی و «رشا، آخرین منزل ماه» نوشته سمیه شهبازی شایسته تقدیر شدند. 
جشنواره خاتم مصمم است پس از تبدیل این آثار به رمان تحت سرپرستی اساتید، با صاحبان این آثار، عقد قرارداد کند و در چاپ این سه اثر، حمایت‌های لازم را انجام دهد. 
در این مراسم از حسینعلی جعفری، بابت نگارش رمان یثرب، تقدیر ویژه به عمل آمد. 
در بخش دانش‌آموزی از میان ۱۵ اثر رسیده به مرحله نهایی رتبه اول به داستان «هیزم‌های طلایی» نوشته سید امیرعلی محمودی رتبه دوم به داستان «مادر بزرگ و قصه‌هایش» از آیسا آمالی و رتبه سوم (به صورت مشترک) به داستان‌های «پاپوش» و «عبای یمانی» نوشته صبا ابراهیمی و مریم برزگری رسید. 
در بخش کودک و نوجوان نیز از میان ۲۱ اثر رسیده به مرحله نهایی آثار شایسته تقدیر شامل داستان «نام پدر من محمد است» نوشته ندا ویسی، داستان «گلستانی از گل محمدی» از طاهره مشایخ و داستان «ما به هم قول داده‌ایم» نوشته حسین سلیمیان شدند و با تقدیر ویژه هیئت داوران از داستان «جعبه سفید» نوشته کبری لطیف رتبه اول به داستان «مؤذن» نوشته عابدین زارع، رتبه دوم به داستان «پیش از خودت» از مهین سمواتی و رتبه سوم به داستان «هفت پلاک مسافر» نوشته آفرین پنهانی رسید. 
در پایان هیئت داوران از دو مربی کاردان و مهربان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان چهارمحال بختیاری و دبستان نرگس منطقه ۱۱ تهران، معصومه مهری و معصومه بخشی پور به عنوان مربی نمونه در امر آموزش داستان‌نویسی تقدیر کردند. 
در بخش اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز رتبه اول به داستان «فیصله» نوشته یلدا پاشایی رتبه دوم به داستان «من پسر محمدم» از ستایش مهری و رتبه سوم نیز به داستان «لای قرآن» نوشته کوثر حسین زاده رسید. 
همچنین، در حاشیه اهدای جوایز نهمین دوره جشنواره خاتم، عابدین زارع، معلم و کشاورزی از دیار مرودشت فارس، از برگزیدگان این جشنواره ضمن تشکر از دست اندرکاران جشنواره گفت: نوشتن در مورد پیامبر برای من یک داستان حیاتی بود و من هیچ‌گاه نمی‌توانستم داستان پیامبر را ختم کنم. داستان مؤذن من در مورد حضرت پیامبر، دو سال طول کشیده‌است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار