کد خبر: 1237638
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۶:۵۹
مهدی بیاتی، رئیس قرارگاه رسانه‌ای حجاب و عفاف وزارت کشور:
یک پژوهشگر و مدیر فرهنگی معتقد است مغزافزار مسئله حجاب ریشه در عفاف داشته و به همین دلیل باید زیست عفیفانه را ملاک اصلی قرار داد. ضمن اینکه جشنواره فیلم کوثر ظرفیت بسیار مناسبی را برای تبیین جریان الگوی سوم زن تمدن ساز داراست.

جوان آنلاین: مهدی بیاتی رئیس قرارگاه رسانه‌ای حجاب و عفاف وزارت کشور درباره مقوله حجاب و ارتباط آن با زیست عفیفانه گفت: یکی از مشکلات در حوزه گسترش مفهوم پوشیدگی و خودمراقبتی، مسئله بی‌توجهی به برخی از عوامل زیست عفیفانه است. اگر عفاف را یک سیستم در نظرگرفته و حجاب را خروجی آن بدانیم، متوجه می‌شویم ایرادی که در حال حاضر در خصوص این مقوله وجود دارد، به سیستم باز می‌گردد. حجاب نمایشگر یک اتفاق در درون انسان‌ها به شمار رفته و یک انتخاب است. به همین دلیل است که از ادبیات زیست عفیفانه استفاده می‌کنیم و تنها بر مقوله حجاب تاکید نداریم.

بیاتی افزود: مغزافزار مسئله حجاب ریشه در عفاف داشته و به همین دلیل باید زیست عفیفانه را ملاک اصلی قرار دهیم. تمام موضوعات مرتبط با مسئله عفاف از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در این خصوص، نقش مرد‌ها دارای اهمیت بسیار زیادی است. غیرت به معنای احساس مسئولیت مهربانانه مرد در قبال ناموس خود تعریف می‌شود. این موضوع ارتباطی با مقوله مردسالاری نداشته، بلکه با مفاهیم اسلامی در ارتباط است. اسلام به دلیل ویژگی‌های فیزیکی، آقایان را مسئول مراقبت از اعضای خانواده و ناموس قرار داده است. این موضوع به دلیل وجود محبت اتفاق می‌افتد.

بیاتی با بیان اینکه دشمنان در آثار خود به دشواری‌های حجاب اشاره کرده و منفعت جاری در آن را حذف می‌کنند، افزود: باید بتوانیم در قالب فیلم و سریال پیام‌های موجود در این حوزه را به مخاطب منتقل کنیم و به کوثر نزدیک شویم. نام این جشنواره فیلم مزین به عنوان «کوثر» بوده که متعلق به حضرت زهرا (س) است. این بانوی عالم، بزرگترین شخصیت زن در تاریخ بشریت از پیش از اسلام تا به حال است و باید تلاش کنیم تا به ویژگی‌های ایشان نزدیک شویم. دختر رسول خدا و همسر امیرالمومنین به قواعد اشاره شده اشراف کامل داشت. او از قرار گرفتن در موقعیت اجتماعی صرف نظر کرد تا فرزندانی را تربیت کند که نقش تعیین کننده‌ای در مختصات عالم داشته باشند. مادر فردی انسان ساز است و اهمیت این موضوع به درستی تبیین نشده است و جایگاه زن در مقام مدیر نسبت به جایگاه مادری او ارزشمندی بیشتری در اذهان عمومی دارد. این موضوع باید در قالب رسانه و سینما و به شکلی هدفمند و حساب شده به مخاطبان فراگیر منتقل شود.

بیاتی در خصوص نقش سینما در تبیین الگوی زیست عفیفانه گفت: این هنر دارای بیشترین نقش در این زمینه است، چراکه به طور کلی غالب هنر، جذاب‌ترین وجه پرداخت به چنین موضوعاتی در جامعه است. مسائل مربوط به زیست عفیفانه اگر به شکلی صحیح و اثر گذار مطرح شود، مورد اقبال جوانان قرار می‌گیرد، چراکه با فطرت او در تناسب است. جریان رسانه‌ای غرب در این سال‌ها بسیار پرقدرت عمل کرده و مسئله مورد بحث را به گونه‌ای وارونه جلوه داده است و افراد پیرو زیست عفیفانه را شخصیت‌هایی اغراق شده و متعصب، جاهل، کم سواد و متحجر معرفی کرده که درکی از زمانه حاضر ندارند. غیرت با جهالت و حماقت در تضاد بود و مترادف با عشق است و باید این موضوع در آثار سینمایی و متن جشنواره فیلم کوثر مورد توجه قرار بگیرد.

بیاتی درباره لزوم برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر خاطرنشان کرد: قالب رسانه و سینما بهترین فرصت برای تبیین مسائل اینچنینی به بهترین نحو است. زمانی که درام ایجاد می‌شود و قصه‌گویی در سینما اتفاق می‌افتد، موجب همذات پنداری در مخاطب می‌شود و می‌توان روابط فطری درست میان زن و مرد در سطح جامعه را به مخاطبان ارائه کرده و موارد غلط و منفی در این زمینه را به تصویر کشید.
وی خاطر نشان ساخت: دریایی از سوژه‌های جذاب، زاویه‌های بکر و حرف‌های تازه وجود دارد که دارای حلاوت و شیرینی بوده و سینماگران می‌توانند به آن بپردازند.

بیاتی در پایان گفت: من در جریان مقاطع پیشین جشنواره فیلم کوثر نبودم و از آن اطلاع نداشتم. اما در این دوره در خدمت دوستان و مسئولان برگزاری این رویداد بودم. این جشنواره اگر بتواند حتی موارد محدودی از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این کار را نشان دهند، به طور قطع شاهد عطش جریان سینمایی و جامعه برای نوشیدن زوایای متعدد در این خصوص خواهیم بود. این جشنواره موضوعی باید بتواند تغییر دائقه صورت داده و از کلیشه‌ها دوری کند. برگزار کننده‌های جشنواره باید برای برسیدن به موارد مشخصی که الگو محور باشند به تفکر بپردازند. باید با تلاش و گفتگو در راستای تربیت نگاه‌هایی حساس در سینماگران نسبت به این موضوع قدم‌هایی برداشته شود. چهل مفهوم مرتبط با این مضمون وجود دارد و ما تنها باید بخواهیم تا به کوثر و حضرت زهرا نزدیک شویم و این خواست قلبی، مسئله‌ای بسیار مهم است. الگوی سوم زن که حضرت آقا به آن اشاره دارد، زیستی شبیه به حضرت زهرا را مطرح می‌کند.

پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوثر توسط «بنیاد آیه‌های ایثار و تلاش» با همکاری شهرداری تهران، موسسه تصویر شهر، سازمان امور سینمایی و بنیاد شهید و امور ایثارگران و صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران ۳۱ تیر ماه امسال با دبیری ناصر باکیده در تهران برگزار می‌شود.

برچسب ها: جشنواره ، فیلم ، کوثر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار